Frivakt Startet 4.April.2020 Link til dette innlegget Startet 4.April.2020 Skal installere vannvarmer i båten. Hadde egentlig tenkt å trekke eksosen bak til badeplattformen. Ser nå at det blir vanskelig uten at eksosslangen kommer i kontakt med strømkabler på veien. Vurderer derfor å ta gjennomføringen på siden. Er det noen som har erfaringer med dette med tanke på nabobåter, brygger og fendre? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Vi har uttaket på siden, det har stort sett gått bra. Det er jo ikke så ofte man ligger på utsiden av andre båter vintertid. Det er på babord side, som hovedregel mot land, har så langt ikke satt fyr på noen brygger, men minnes at det var opptint isfri sti fra båten en gang vi lot den gå hele natta ved fast brygge. Det skal ikke store avstanden til før eksosvarmen er harmløs. Det største problemet er fendere, men i vårt tilfelle er ting rigget slik at vi aldri har fendere akkurat der. Vet ikke om det har noe å si, men eksosen går gjennom en liten metallboks rett før gjennomføringen, kanskje for å holde mest mulig av varmen innabords. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Morten:) Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg ville tatt eksos ut på siden mest fordi du det er turbulens bak båten under seilas. Altså en mulighet for eksos inn i båten/ på dekk men nå vet jeg ikke hvordan båt du har eller om det faktisk blir et problem. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Må jo også si at erfaringsmessig så er det ikke så behagelig når nabobåten fyrer dieselvarmeren og uttaket er på siden. Taler jo for uttak akter Redigert 4.April.2020 av Morten:) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Nesten alle båter tar det ut på siden fra fabrikk så ... Det er sikkert en grunn. Men jeg vet ikke. Det er i alle fall ikke ulovlig eller helt forferdelig dumt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Furu Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Har eksos og luft inntak på sb side , ganske nært hverandre. Får en sjelden gang eksos inn.. Hadde den blitt installert av meg så hadde nok eksos blitt lagt til bb side.har rett hekk så hadde nok heller valgt buet skrog uttak. Har så svært sjeldent longside gjeste båter uansett ingen problem. Legger alltid til på sb side og har således smeltet 2 fendere iløpet av 8 år. men alle brygger har det gått bra med. Itilegg blir det en liten mørk stripe ved eksos utløp iløpet av vinteren, eksos lager lite støy i min båt men vil vel kanskje være forskjellig båt til båt. må vel også være en max lengde på eksos slange skulle en tro Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Har uttak på bb-side, legger stort sett til med stb side ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Jeg har også eksosen ut på bb side...bare å huske på fenderen.... som sagt lengre oppe i tråden. en skal ikke veldig langt fra eksosen før det ikke er noe farlig varme fra den.. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 (redigert) Du kan altids legge deg til rutiner sum hindrer at du svir fendrerne dine eller brygger og gummihjul. Men det er ikke sikkert at nabobåten er like fornøyd, eksos, svidd fender, varmeskade på gelcoat og laminat. Nei legg den ut bak! Redigert 4.April.2020 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Landcrab Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Ut på siden går fint. Minst én stor-kulefenders-avstand til båt eller brygge. Eksosen blir fort kald litt ut fra båten. Protip: Surr litt sort eltape rundt rekka der eksosutløpet er, så vet du hvor din eller nabobåts fender IKKE skal være?? Veldig viktig å ha kontroll på dét. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Første året som båteier lot vi jolla jage løs bak båten en natt i uthavn. Ble litt lapping Neste morgen.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
SveinHa Svart 4.April.2020 Link til dette innlegget Svart 4.April.2020 Tenker at litt framme på siden er mest gunstig med tanke på å unngå å få eksosen inn i båten i de fleste relative vindretninger. I hekken er du i alle fall sikker på å få eksosen inn i medvind. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Murphy's law Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Aldri hadde problemer med eksost på SB sider. Bare husk når du henger fender ut...…. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Guest Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Jeg vet med sikkerhet at plastkassene på utriggere ikke er glad i dieselvarmer på siden. Skal ta ett bilde neste gang jeg er på besøk hos en kamerat (han har smelta istykker 2-3 sånne flyteelementer og x antall fendere), lite praktisk hvis folk skal ligge sidebyside. nå går eksosen ut akterspeilet istedefor Sitér dette innlegget Link to post
Oddemand Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Jeg har montert Eber vannvarmer og har uttak akterut. Du vil få et lavere lydnivå og gladere naboer. Tror at årsaken til at mange monterer på siden er at det er en enklere og mindre strevsom metode. Bruk en ekstra time på jobben, det vil du ikke angre på. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Samme gjorde jeg. Monterte varmeren i motorrommet og trakk en slik ut akter. Stille og ufarlig for fendre og andre båter. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
tobixen Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 4 hours ago, Eika said: Jeg vet med sikkerhet at plastkassene på utriggere ikke er glad i dieselvarmer på siden Båter er jo så forskjellige, men allikevel - eksosuttaket bør jo være montert såpass høyt at det ikke har noe å si for flytebrygger Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Eika skrev for 4 timer siden: Jeg vet med sikkerhet at plastkassene på utriggere ikke er glad i dieselvarmer på siden. Skal ta ett bilde neste gang jeg er på besøk hos en kamerat (han har smelta istykker 2-3 sånne flyteelementer og x antall fendere), lite praktisk hvis folk skal ligge sidebyside. nå går eksosen ut akterspeilet istedefor Eksosutløp så lavt at det smelter flyteelementene på bryggen er et sjansespill uansett...mangt en dieselvarmer som er druknet i sjøvann via eksosen...der er vel faktisk et anbefalt min krav til avstand fra havoverflaten... Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Kan ikke være høye flyte brygger der dere holder til da. Mange flye brygger rekker nesten opp til mitt fribord midt skips på 65cm Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Guest Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Finnes mange høye brygger og lave båter. Men jeg kommer i allefall til å montere eksosen i ræva fra nå av. Kun fordeler og har ikke merka noe til at eksosen kommer inn pga turbulens bak båten Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Jeg flyttet luftvarmerennfra siden til hekken. Årsaken var sure kommentarer fra nabobåter - og ikke minst at jeg selv mislikte å få min båt full av andres eksos (kom inn motorromsventilasjonen og videre inn). Men da jeg satt inn vannvarmeren for varmtvannstanken lot jeg den gå ut siden. Den går lite i døgnet, og jeg styrer det slik at jeg ikke plager naboene. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Takk for mange gode råd! Jeg går nok for en løsning med isolert eksosrør bak til hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 nordan family 27 skrev On 6.4.2020 at 14.26: Jeg flyttet luftvarmerennfra siden til hekken. Årsaken var sure kommentarer fra nabobåter - og ikke minst at jeg selv mislikte å få min båt full av andres eksos (kom inn motorromsventilasjonen og videre inn). Men da jeg satt inn vannvarmeren for varmtvannstanken lot jeg den gå ut siden. Den går lite i døgnet, og jeg styrer det slik at jeg ikke plager naboene. Men har du da flyttet luftinntaket også? Hvis ikke, har det gitt noen problemer? Ser av monteringsanvisningen at luft inn og eksos ut skal være på samme side av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Er det ikke et annet medlem her med samme båt ? tror nok jeg ville plassert den på siden, en plass fenderen ikke henger. Monterer du bak, må det ihvertfall ikke være en plass så du kan komme borti med beina pga varmen. Redigert 16.Mai.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jeg har det på styrbord, har også fått erfare at fenderen ikke skal foran utløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.