pipe
jerognal skrev 38 minutter siden:Støtter pipe ang. sølv-oksyd batterier. STYR UNNA. Har hatt 3-4 sånne og de holder særs dårlig. Plutselig bare dør de. 3 i bil og ett i båt som tok kvelden.
Har man ikke bil som originalt skal ha silver/calium batterier så lader dynamoen med for lav spenning.
Selv når man har det kan man oppleve å få sterkt redusert levetid for de man kjører for kort eller for sjelden.
Har selv en MB som lader med 14,4-14,8V på batteriet som skal ha nevnte batteri men får ikke mer enn 2-2 års levetid på batteriet da jeg kun kjører 1 mil vær vei på jobb med den bilen.
Har gitt opp jeg også og har gått over til ett old shcool batteri som tåler mitt bruksmønster mye bedre.
Mistet 5 Ah og ca 150 CCA på batteriet men det spiller jo egentlig ingen rolle da starteren teoretisk ikke klarer å belaste over maks startamper på det batteriet uansett.
Satt inn en c-tek batterileser med app samtidig og batterispenningen ligger på mellom 12,4-12,5v med å bruke bilen slik jeg gjør
Det for greie seg da jeg ikke gidder å lade den som en el bil for å kunne bruke silver/calium batteri.