Skippern L Startet 5.April.2020 Link til dette innlegget Startet 5.April.2020 Hei alle sammen, Jeg skal ha nye (eller nyere) motorer i en Fjord 30. Båten veier rundt 5 tonn, og er laget for to motorer. Det har sittet to motorer i den frem til nå, og jeg lurer på om noen av dere har erfaring og kunnskap som kan være nyttig innspill. Valgene er vel nytt eller brukt? Bensin eller Diesel? Fortsette med to eller bygge om til en? Store, tunge med masse moment eller mindre og lettere? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Hadde kjøpt en d6 350-435, mye mindre vekt i ræva, masse moment, power nok på toppen. Jeg har en halco29 med d6 330 uten kompressor, den durer rett i plan med 10-15ombord. Rekorden jeg har testa er 23, men da ga jeg rolig på og jaggu kom den i plan da også. Marsjer 23 på 2500, topper 38 på 3500. Med 23 ombord så gjorde den 21 på 2700 Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Hva med drivstofføkonomi er det en viktig problemstilling, eller er det noe man tenker på etterpå, når man skal betale? Går ut i fra at å bygge om til snekke med toppfart 8 knop, det vil vel heller ikke være midt i blinken? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern L Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Eika skrev 46 minutter siden: Hadde kjøpt en d6 350-435, mye mindre vekt i ræva, masse moment, power nok på toppen. Jeg har en halco29 med d6 330 uten kompressor, den durer rett i plan med 10-15ombord. Rekorden jeg har testa er 23, men da ga jeg rolig på og jaggu kom den i plan da også. Marsjer 23 på 2500, topper 38 på 3500. Med 23 ombord så gjorde den 21 på 2700 Det gir mening, men hva gjorde du med hullene til de gamle drevene? Hvordan får man beholdt nok styrke til ett senterdrev mellom to gamle? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern L Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Arne2 skrev 41 minutter siden: Hva med drivstofføkonomi er det en viktig problemstilling, eller er det noe man tenker på etterpå, når man skal betale? Går ut i fra at å bygge om til snekke med toppfart 8 knop, det vil vel heller ikke være midt i blinken? Ser poenget ditt, men med båt tror jeg ikke egentlig det er drivstoffet som koster... Da skal du hvertfall bruke båten mye :) Tror jeg skal forsøke å beholde 30 knop som et utgangspunkt, kanskje heller mer enn mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Skippern L skrev 7 minutter siden: Det gir mening, men hva gjorde du med hullene til de gamle drevene? Hvordan får man beholdt nok styrke til ett senterdrev mellom to gamle? Kjøpte den ferdig Men jeg holder på å bygge om en båt som har hatt 2x yanmar diesel til 3x250 etec. Da lager jeg 2x14mm finerplater som jeg tilpasser hullet, støper disse sammen, så støper jeg fast i skroget. Sliper meg ca 20cm ut fra kantene på hullet. På innsiden så bygger jeg knebein eller hva sånne skråstøtter fra gulvet og opp på akterspeilet heter. Så forsterker jeg øvre og nedre del av akterspeilet innvendig (blir jo 800kg + - som skal stå bakpå der og riste i 60knop+ Sitér dette innlegget Link to post
Skippern L Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Eika skrev 18 minutter siden: Kjøpte den ferdig Men jeg holder på å bygge om en båt som har hatt 2x yanmar diesel til 3x250 etec. Da lager jeg 2x14mm finerplater som jeg tilpasser hullet, støper disse sammen, så støper jeg fast i skroget. Sliper meg ca 20cm ut fra kantene på hullet. På innsiden så bygger jeg knebein eller hva sånne skråstøtter fra gulvet og opp på akterspeilet heter. Så forsterker jeg øvre og nedre del av akterspeilet innvendig (blir jo 800kg + - som skal stå bakpå der og riste i 60knop+ Takk for inspill. Nyttig å høre erfaringer fra andre :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 (redigert) Arne2 skrev 1 time siden: Hva med drivstofføkonomi er det en viktig problemstilling, eller er det noe man tenker på etterpå, når man skal betale? Nei drivstofføkonomi i mellom motorer er ikke en viktig problemstilling da drivstoff forbruket er nesten det samme på de ulike motorene uansett om man velger en ny motor eller en 20 år gammel konstruksjon eller ett annet motormerke. Dette er den ubehagelige sannhet men slik er det nå når man snakker om innenbords båtmotorer med tilnærmet samme effekt. Redigert 5.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.