Jump to content

Hva slags motor skal man ha i en Fjord 30?

Skippern L

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg skal ha nye (eller nyere) motorer i en Fjord 30. Båten veier rundt 5 tonn, og er laget for to motorer. Det har sittet to motorer i den frem til nå, og jeg lurer på om noen av dere har erfaring og kunnskap som kan være nyttig innspill.

Valgene er vel nytt eller brukt? Bensin eller Diesel? Fortsette med to eller bygge om til en? Store, tunge med masse moment eller mindre og lettere?

Hadde kjøpt en d6 350-435, mye mindre vekt i ræva, masse moment, power nok på toppen. 

Jeg har en halco29 med d6 330 uten kompressor, den durer rett i plan med 10-15ombord. Rekorden jeg har testa er 23, men da ga jeg rolig på og jaggu kom den i plan da også. 

Marsjer 23 på 2500, topper 38 på 3500. Med 23 ombord så gjorde den 21 på 2700

Eika skrev 46 minutter siden:

Hadde kjøpt en d6 350-435, mye mindre vekt i ræva, masse moment, power nok på toppen. 

Jeg har en halco29 med d6 330 uten kompressor, den durer rett i plan med 10-15ombord. Rekorden jeg har testa er 23, men da ga jeg rolig på og jaggu kom den i plan da også. 

Marsjer 23 på 2500, topper 38 på 3500. Med 23 ombord så gjorde den 21 på 2700

Det gir mening, men hva gjorde du med hullene til de gamle drevene? Hvordan får man beholdt nok styrke til ett senterdrev mellom to gamle?

Arne2 skrev 41 minutter siden:

Hva med drivstofføkonomi er det en viktig problemstilling, eller er det noe man tenker på etterpå, når man skal betale?

Går ut i fra at å bygge om til snekke med toppfart 8 knop, det vil vel heller ikke være midt i blinken?

Ser poenget ditt, men med båt tror jeg ikke egentlig det er drivstoffet som koster... Da skal du hvertfall bruke båten mye :)

Tror jeg skal forsøke å beholde 30 knop som et utgangspunkt, kanskje heller mer enn mindre.

Skippern L skrev 7 minutter siden:

Det gir mening, men hva gjorde du med hullene til de gamle drevene? Hvordan får man beholdt nok styrke til ett senterdrev mellom to gamle?

Kjøpte den ferdig 

Men jeg holder på å bygge om en båt som har hatt 2x yanmar diesel til 3x250 etec. Da lager jeg 2x14mm finerplater som jeg tilpasser hullet, støper disse sammen, så støper jeg fast i skroget. Sliper meg ca 20cm ut fra kantene på hullet. På innsiden så bygger jeg knebein eller hva sånne skråstøtter fra gulvet og opp på akterspeilet heter. Så forsterker jeg øvre og nedre del av akterspeilet innvendig (blir jo 800kg + - som skal stå bakpå der og riste i 60knop+ 

Eika skrev 18 minutter siden:

Kjøpte den ferdig 

Men jeg holder på å bygge om en båt som har hatt 2x yanmar diesel til 3x250 etec. Da lager jeg 2x14mm finerplater som jeg tilpasser hullet, støper disse sammen, så støper jeg fast i skroget. Sliper meg ca 20cm ut fra kantene på hullet. På innsiden så bygger jeg knebein eller hva sånne skråstøtter fra gulvet og opp på akterspeilet heter. Så forsterker jeg øvre og nedre del av akterspeilet innvendig (blir jo 800kg + - som skal stå bakpå der og riste i 60knop+ 

Takk for inspill. Nyttig å høre erfaringer fra andre :)

Arne2 skrev 1 time siden:

Hva med drivstofføkonomi er det en viktig problemstilling, eller er det noe man tenker på etterpå, når man skal betale?

Nei drivstofføkonomi i mellom motorer er ikke en viktig problemstilling da drivstoff forbruket er nesten det samme på de ulike motorene uansett om man velger en ny motor eller en 20 år gammel konstruksjon eller ett annet motormerke.
Dette er den ubehagelige sannhet men slik er det nå når man snakker om innenbords båtmotorer med tilnærmet samme effekt.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...