Børstemark
Hei!
Er litt fersk i båt verden. Har hatt en mindre båt tidligere og har nå kjøpt en 26 fot daycruiser med 2 stk forbruksbatterier og 1 stk startbatteri. Det som jeg har begynt å tenke på nå, og etter og ha lest litt er at man må kjøre ganske lenge for å få ladet opp batteriene (ikke bare 30 min). Leser at man helst ikke skal bruke strøm i båten slik at batteriene går under 50% for at de da blir fortere ødelagt. Jeg tenker jo da at hvis jeg og familien er ute en helg eller bare en dag for den saks skyld og bruker kjøleskap og diverse i båten så vil jo batteriene tappes mye, og hvis man da må kjøre i flere timer (leste det i en artikkel) for å få ladet disse opp igjen, så er ikke det sikkert blir kjørt så lenge for å fylle de opp. Jeg har som sagt ikke strøm på brygga så jeg får ikke brukt landstrømkabelen, og da bekymrer jeg meg litt for at de bare tappes mer og mer ned. Er det solcelle panel eller noe som jeg må ordne? Må vel ha et solcellepanel som er ganske stort også? Er det virkelig slik at man må kjøre motoren i flere timer i strekk for at batteriene skal full lades? Kan jo liksom ikke ta med batterier hjem for å lade de heller.
Håper noen er i samme situasjon og har en god løsning?