Jump to content

Nordkapp Daycruiser 17 fot, vann i motorolje

pappa_wolf

Recommended Posts

Etter kona forklarte meg i tydelige vendinger, at Vivi var for liten, ble vi fort enige om at vi måtte ha en større båt.

Eller hun ble enig. Jeg vil jo ikke motsi henne. Hehehe.

Men planen er som følger. Selg Vivi, når motoren er tilbake i båten, og den fungerer.

Kjøp båt til høsten igjen og kose oss sommeren 21.

Ny plan. Vår 15 Finmar var for liten og upraktisk til vår lille familie på 6.

Så da det dukket opp en 17 fot Nordkapp på finn, med et ønske om å bytte i mindre båt, var jeg ikke sein til å høre om han var interessert i vår lille gule.

Lang historie kort. Båten står nå på paller i hagen vår.

Og det var bare begynnelsen på problemene.

Enten dummet jeg meg ut, eller også var det tidligere eieren.

Men etter et forsøk på å starte opp motoren, oppdaget jeg at motoroljen, (som var klar og pen, da jeg sjekket den første gangen.) hadde fått den fryktede sjokolade konsistensen. Så enten har  oljekjøleren blitt frostsprengt, eller også har motorblokken.

Håper på det første. Har ikke lyst til å begynne å lete etter motor til denne også.

Det har kommet litt rusk i maskineriet, (finner ikke datakabelen mellom kameraet og dataen!) så bilder må nok vente litt.

Løftet ut motoren i dag, og inne i svinghjulshuset, fant jeg en avslørende linje. Vannet har stått ganske høyt i båten i vinter. 
Det var ikke enkelt å se, da jeg hentet den, var bunnen var tør og ren. Men linjen passer med at det har stått høyt nok til å komme inn gjennom peilerøret. Takket være en mild vinter, så skal jeg se om ikke jeg kan vaske motoren innvendig, og slippe et motorbytte.
Det er en enkel og billig prosess, og om det skulle vise seg at motoren har tatt skade, så har jeg ikke kostet mer på den, enn noen timers jobb og et par hundre kroner.

På tide med en oppdatering.

Motorens kjølesystem og alt som ikke hadde direkte forbindelse med stempler, veiv og topp å gjøre ble demontert og vasket.
Oljen som kom ut av bunnpannen var tykk som grøt.
En frostplugg, hadde poppet ut, og flere pakninger i kjølesystemet var defekt.
Men etter at alt var blitt vasket, så det ikke dårlig ut. Jeg fik laget pakninger, og fant noen gamle i en eske på loftet (Som kona ba meg kaste for flere år siden!)
flaks at jeg sjeldent kaster noe. Men uansett, så begynte motoren langsomt å ligne seg selv igjen. Og etter et par dager, kunne jeg bolte bunnpannen på igjen, og lage et par braketter til støttelapperne foran, da jeg tviler på at motoren bare skal henge i svinghjulshuset. Så i går, ble motoren løftet av bukken, og fikk svinghjulet montert. Og jeg forlenget boltene med en håndfull skiver, slik at svinghjulet kunne snurre fritt, og monterte motoren på bukken igjen. boltet på starteren, og ventet på dagen i dag.

I dag fikk jeg sniket meg ut i et par timer mens babyen sov, og fikk trillet motoren ut av garasjen. fikk koblet vann, bensin og strøm på. og så fikk vi besøk av noen venner. Så alt ble utsatt til senere på ettermiddagen.
Fikk med kompisen bort til garasjen, og mens jentene gikk tur med babyen, prøvde jeg å få liv i motoren.
Det ble en del banning, spesielt da jeg oppdaget at jeg bare hadde kastet drevet til oljepumpen ned på plass, så tenningen var jo helt på trynet, men enkelt å fikse. Fikk motoren til å fyre ganske kjapt, men ikke pokker om den ville suge til seg vann.
Joda, han her hadde montert sjøvannspumpen opp/ned. Ble litt banning og latter der også. Men kort tid etter, var det fult fyr i motoren, vannet fosset gjennom, og den sugde i seg bensin som hadde den akkurat løpt maraton.
Herlige dager. Men dette var jo bare en test. Måtte sikre meg at blokken ikke har en dum sprekk en plass, og at vann ikke siger inn på plasser hvor det ikke hører hjemme. Så motoren står med vann på, og i morgen, skal jeg sjekke om det er kommet vann i oljen.

Jeg har litt videoer av det liggende på tuben, på engelsk, men jeg tror dere overlever.

En del av historien som hører til, er jo at den lille 15 fot hengeren jeg kjøpte i forfjor var alt for liten til den nye båten, så den ble lagt ut for salg på både Finn og Facebook. og ble solgt til en noe høyere pris enn det jeg ga for den.
tre dager senere dukket det opp en 1300 totalvekt Brenderup på FInn, til en ganske så grei pris.
Så jeg ringte karen og avtalte kjøp, kastet meg i bilen og fortet meg til Holter, hvor en multijusterbar henger ventet på meg.
Han hadde allerede fått flere høyere bud, så jeg endte opp med å betale 1000 ekstra, for å sikre meg hengeren.
På vei inn i bilen, hørte jeg han banne, og kunne med en vis sikkerhet si at han hadde fått et enda høyere bud.
Og ganske riktig, på veien hjem, fikk jeg en telefon, hvor han tilbød å kjøpe hengeren tilbake, til en noe høyere pris.
Jeg takket pent nei, da jeg følte at den hengeren skulle med hjem, til tross for flate flekker på dekket, og manglende brekkwire. Vel hjemme, fikk jeg på snaue tyve minutter vinsjet båten opp på hengeren, justert ruller, og funnet litt andre småting som jeg ønsker å fikse. men det gjorde det en del lettere, å flytte båten til garasjen, for å løfte ut motoren.

8 hours ago, Nero II said:

Så er du i gang med ny tråd - Bra!. Gleder meg til å følge med - du er  flink til å mekke - og til å skrive. Lykke til med Nordkappen. 

Og en ting til: Jeg skal vedde på at til høsten sitter du med trefotssjuka. 

Trefotsjuka, har jeg vel hatt siden første gummibåt. hehehe

Hva er forskjellen på tør og våt eksosslange?
Kan jeg bruke tør på våt?

I går var det litt av en milepæl, Fikk hjelp av mellomste gutten på 14 til å løfte inn motoren. (Han er vel den som er mest interessert i båt og båtliv!) Det har vært en del banning, da det å løfte inn motoren er en ting, men å få det til å sitte på akseltappen og tappene på huset, er noe annet. Endte opp med at jeg måtte bruke tilten min. Fikk den på plass til slutt, og kunne begynne moroa med å montere alle ledninger igjen. Har hatt start på den, og den funker fint, men er ikke glad i å ta til seg kjølevann. Så her har jeg enda en jobb.
Har også funnet ut av at vinteren 2020 står i oppgraderingens navn. Må få gjort noe med kjølesystemet, da det ikke virker til at designet har endret seg noe siden 68.
Båten står nå på hengeren i hagen, og jeg jobber med å få ledningsnettet til å fungere. (tror det er et must, når man kjøper båt, at man lager egne koblinger og alternative løsninger på alt. 
Jeg fant også ut av, at min 36 år gamle tenningspistol, har tatt kvelden. så ny har blitt handlet, og skal testet i morgen. 
Har også montert en startknapp tett på motoren, da jeg ikke har lange nok armer til både å vri nøkkelen, og gasse på samtidig.
Lensepumpe med automatisk nivå vakt er montert, og skal kobles i morgen også.
Så blir det til å få tiltet drevet og få den store baljen under, så vi kan få sett på kjølingen.
Og må montert en elektrisk fødepumpe. (Er litt lei av at all bensinen renner retur på mindre enn 5 minutter.
Tenker at det også ligger en forgasser overhaling i kortene, men satser nu likevel på testtur i løpet av neste uke. Helgen om alt går bra.

Det har blitt noen timer i båten nå, og jeg er snart klar for test på vannet. Men må finne ut av hvorfor den går sa varm.
Mistenker feiljustert tenning, og feiljusterte forgassere som følge av det.
Enten det, eller dårlig kjøling. Men det er jo noe jeg finner ut av etterhvert.

Noen som har tips til justering av tenning på en BB100?

Her har et helt innlegg blitt borte ja. 

Jaja. vi skriver forfra da vel.

Jeg fant feilen. Termostaten er defekt. åpner ikke før 260 grader. (testet med kokende vann først og til slutt med gassbrenner. målte med infrarød termometer etter gassbrenneren!)
Så jeg boret ut senteren, slik at jeg bare fikk en restriktorplate, og monterte i motoren igjen. Testkjørte og temperaturen kom seg ikke over 60 grader. Fornøyd mann.
Fant også en løsning på de manglende markeringene på reimhjulet.
Det er egentlig ganske enkelt når man vet det.
Mål omkretsen på reimhjulet. del på 360. hver enhet du får tilsvarer en grad på reimhjulet.
Så fikk mine 10 grader på tomgang, og er vel fornøyd med det. ikke så fornøyd med forgasserne, da de definitivt trenger justering. men det må bli kosejobbing, når jeg får tid.

pappa_wolf skrev for 3 timer siden:

Her har et helt innlegg blitt borte ja.

sto et innlegg om at det har vært kræsj på baatplassen så de måtte legge tilbake backup og da forsvant det nok noen innlegg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Shit happens. Har kommet meg en god del nærmere telttur. AMA sendte feil eksos slange først, og etter jeg fikk den i posten, og innså at den passet jo ikke i det hele tatt, var det bare å sende en mail, så ble det ryddet opp i det.

Slangen kom i dag, og gikk på plass med det samme, og jeg begynte på å kle motorkassen  Har en rull med LowE som skal prøves.

Og skal naturligvis kle kassa utvendig i samme teppe, som ligger i båten.

Men nok snakk. Dere vil se bilder.

20200502_095157.jpg

20200502_095152.jpg

20200502_101008.jpg

20200502_101005.jpg

20200502_102520.jpg

20200502_171226.jpg

20200502_165053.jpg

20200502_162112.jpg

Redigert av pappa_wolf
Stavefeil (see edit history)
  • 2 uker senere...

Da har båten ( som har fått navnet IPA) vært på sin første tur i vårt eie. En suksess med modifikasjoner. Litt ventilklapring. Litt problemer med varmgang, ved svinging og høyere turtall. Og så misliker jeg å ikke vite hvor mye bensin det er på tanken. Så det er det første jeg fikser.

I dag er det 17 mai, så da får jeg ikke gjort noe. 

Gratulerer med dagen til alle. 

20200516_144412.jpg

20200516_144413.jpg

20200516_144418.jpg

20200516_144421.jpg

20200516_144427.jpg

20200516_144433.jpg

20200516_144527.jpg

Motoren er fra 1968, og jeg tviler litt på at den har fått noe rengjøring de siste årene, så tenker egentlig at den er ganske tett innvendig. Nå sitter tempføler i toppen, og blir det litt lite vann, så blir den fort varm, uten at motoren behøver å være overopphetet.
Snakket med en kollega på jobben, og han anbefalte systemrens.
Så jeg har laget en drevbøtte av en 200 liters tønne, som ble 40 cm høy etter kapping. Systemrens kjøper jeg på jobben i morgen, og så må vi se hva jeg får til i løpet av uken.

• 3 uker senere...

Vet ikke om det er meg eller båten som er forbannet, men har fått enda en nedtur (og mye jobb) foran meg.

Oppdaget i dag, at noen hadde vært i båten, og glemt å lukke kalesjen igjen.
Motorkassen var av, så regnet har stått direkte inn i innsuget, og inn i båten, og som dere vet, har vi fått en del vann de siste dagene.
enden på det hele ble, at jeg måtte lense i 30 minutter for å få ut vannet i båten. Måtte ut med tennplugger og tørne motoren for hånd, for å få ut vannet i sylindrene. Og deretter oppdage at jeg også hadde vann i oljen. Så da er vi tilbake på start.
Eneste positive, er at jeg vet at det går an å "vaske" motoren innvendig, og fylle på ny olje og bytte oljefilter, men det er en jobb jeg gjerne hadde vært foruten.
At gode nyheter, har jeg fått jobb på en Marina i Oslo, mens jeg er permittert fra dagjobben min.
Og har fått montert fjernbetjent hovedbryter i båten. Og impelleren fra Biltema passer som bare det i vannpumpen.
Så. Det er ikke bare mørkt. Men heller litt skjær i sjøen. Hehehe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...