Jump to content

Lading av to batteripakker med DVSR

Tørstemaskinist

Recommended Posts

Hei.

Vet det er mange tråder om dette, men kunne ikke finne svar på akkurat det jeg lurer på:).

Har 1 startbatteri på 115 Ah og en forbruksbatteri-bank med 2 batterier på 115Ah (tilsammen 230Ah) som blir koblet sammen med DVSR under gange.

Jeg skal montere en lader og har kjøpt en Quick SBC 300 med 3 utganger. Tenkte egentlig å bare bruke 1 utgang, siden batteribankene blir koblet sammen med DVSR uansett.

2 spørsmål:

Spørsmål 1: Er det samme hvilken batteribank jeg kobler laderen på når jeg har DVSR?

Spørsmål 2: Kan jeg koble 1 utgang til hver batteribank når jeg har DVSR? Hva skjer når DVSR kobler sammen batteriene?

Håper dere kan belyse dette for meg:).

Tørstemaskinist skrev 1 time siden:

Hei.

Vet det er mange tråder om dette, men kunne ikke finne svar på akkurat det jeg lurer på:).

Har 1 startbatteri på 115 Ah og en forbruksbatteri-bank med 2 batterier på 115Ah (tilsammen 230Ah) som blir koblet sammen med DVSR under gange.

Jeg skal montere en lader og har kjøpt en Quick SBC 300 med 3 utganger. Tenkte egentlig å bare bruke 1 utgang, siden batteribankene blir koblet sammen med DVSR uansett.

2 spørsmål:

Spørsmål 1: Er det samme hvilken batteribank jeg kobler laderen på når jeg har DVSR?

Spørsmål 2: Kan jeg koble 1 utgang til hver batteribank når jeg har DVSR? Hva skjer når DVSR kobler sammen batteriene?

Håper dere kan belyse dette for meg:).

1) Ja, hvis skillereléet er toveis. Denne, f.eks. er toveis: https://seatronic.no/bep-ladestromsfordeler-dvsr-140a?gclid=CjwKCAjwpqv0BRABEiwA-TySwcEBc4tdY5Yqnn7kDfbl0H9xTgTSnJWy3pv6KAIL9iU-aOYN5hErARoCZIUQAvD_BwE

2) Aner ikke :) Det kommer kanskje litt an på laderen.

Hei.

Ang BEP DVSR:

"...Når motoren startes lader den startbatteriet inntil 13,4/26,8 Volt er oppnådd.
Så lader den begge batteriene inntil motor slås av. Da stenger den startbatteriet slik at forbruk kun tapper forbruksbatteri..."

Tolker det slik at at når 13,4V er oppnådd og batteriene kobles sammen så blir det en "bridge" mellom kanalene på laderen?

Jeg har to ladere, en for startbatteri og en større lader til forbruksbatteriet. De lader når jeg ligger på landstrøm. Når jeg er underveis så går ladestrømmen fra dynamoen gjennom et skillerele og begge batteribanker er da koplet sammen, men når den totale ladestrøm synker under 3A, så koples startbatteriet i fra og bare forbruksbatteriet får strøm. Dette fungerer utmerket. 

Jeg ville ha koplet batteribankene på hvert sitt uttak på laderen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...