Jump to content

Skarpnes 30 med Ford 2722E Erfaringer?

Hanto-24

Recommended Posts

Som overskriften sier så lurer jeg på om noen har noen erfaringer med aktuell motor i aktuell båt? 

Gjerne om noen kjenner motorene fra andre båter også selvsagt. 

Hva bør jeg se etter? Hva bør være gjort med motor? Hva er typiske feil og svakheter? 

Og er 106 HK nok i en Skarpnes 30? Vet det ikke er noen racer med den motoren.

Skarpnes 30 kan uansett ikke bli noen racer.  :saint:   Uten å ha noe greie påaktuel motor så er det en mye brukt størrelse.  Som Nor Star 950 var D3-130 en mye brukt størrelse å da var det skroget i overkant motorisert. Etter diverse skrog forandringer ble det D3 160 som ble brukt.  I meste laget det også.

Skarpnes 30 oppfører seg aller best i 10-12 knop. Det burde den motoren fint klare på 80% pådrag. (Tror jeg)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg har Ford 2704et, ikke hatt den så lenge men erfaringer fra andre rundt forbi er vel at disse motorene er seige beist som nærmest må druknes å helt glemme ett år på havbunnen for å ta knekken på de :-) 

Generelt bra vedlikehold er viktig.

Min motor er en 212hk som ryker rimelig mye, vet ikke hvor mye denne du har sett ryker men Ford generelt er vel kjent for oppstart røyk :-) 

Min Skarpnes må ha ca 3300 o/min for å klare 10 knop, og det er med en TAMD30 motor med 105 hester.

Noe av problemet er at de grave seg ned med hekken når du passerer ca 7,5-8 knop. Jeg ser mange har støpt på noen flaps i hekken, jeg vet ikke hvor stor effekt det har.

Med rundt 100 hester, bør du nok belage deg på masjfart på ca 8 knop, modereat støy og forbruk da.

Det er mine erfaringer da...

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hei !

Jeg hadde en Summer Family 27 med Ford Sabb 2722e. Riktignok uten turbo, så den hadde 85 HK, ikke 106 som din. Hadde aldri noen problemer med den motoren - funket 100 %. Det eneste problemet jeg kan komme på var et den var vanskelig å lufte ved filterbytte. Måtte sette på en "bensinblåse" mellom tank og forfilter - det gjorde luftingen betydelig enklere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...