Jump to content

Går det an å lade 2 batterier samtidig med en lader?

Torsen67

Recommended Posts

I prinsippet er det så lett at de batteriene som skal lades må kobles sammen med + til + og - til -. Da kan du koble til laderen til det ene batteriet og begge to vil bli ladet samtidig. 

Men dersom du ikke vet helt hva du holder på med vil jeg foreslå at du spør noen nede på havna om hjelp. Veldig mange har gode kunnskaper om dette og kan lett gi deg god veiledning. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Alt går, bare man ikke er så nøye på resultatet. Med litt flaks kan det til og med bli suksess.

Man gjør det med dynamoen. Starter motoren, og leverer samme spenningen ut til alle batteriene.  Noen får for mye, og andre får for lite. Man reddes ofte av ett begrenset timetall, for det er ingen tvil om at slitasjen med ett slikt system er større for det fulle batteriet som får full spenning samtidig med det som ikke er helt fullt. Men om dette er svak gift for det fulle startbatteriet, så er det medisin for det 3/4 fulle forbruksbatteriet.  Startbatteriet får likevel ett langt liv, blant annet fordi det ikke får noen lading når man kommer til hjemmehavn. Da er det jo skikkelig fullt, og får hvilt en uke eller to uten noen slitasje.

De aller fleste bruker landstrømmen til å lade de forskjellige batteribankene individuelt slik at en full bank ikke står til lading og slites fordi en annen bank trenger spenning. 

Ombord hos oss finnes det 4 forskjellige ladere, slik at alle de 4 batterisystemene skal få riktig dose med medisinering.  Når landstrømmen plugges, går feks. thruster batteriet raskt over i 13,2V storage om jeg ikke brukte thrusteren på vei til kai. Forbruksbatteriet får da gjerne 14,25V i flere timer, og dette skal thruster batteriet slippe, derfor har det sin egen lader.   

En lader til hvert batterisystem er helt klart det beste. Batteriene får ett bedre liv, men det finnes ingen fasit på hva som går ettersom det til syvende og sist er bruken som sammen med ladingen avgjør resultatet.  Systemet med en lader til hvert system er da mer forutsigbart og forståelig.

Jeg ville brukt noen kroner på en ekstra lader om du har behov for lading av to systemer. Det trenger ikke koste skjorta.

Nå tror jeg @Seilars gjør seg skyldig i en smule krisemaksimering. 

Nå skal det vel ikke stikkes under en stol at @Torsen67 muligens ikke er særlig bevandret i elektrofagets irrganger, hvilket han klart uttrykker. Dessuten, om man søker her på forumet finner man siden 2002 en oppsjø av informasjon man kan lese seg opp på, inkludert skisser av varierende kompleksitet. Om man gidder. Og TS ønsker at 'noen', ut fra null bakgrunnsinformasjon, skal skissere et opplegg. Det er først da det begynner å bli tvilsomt. For jeg kan fortelle @Torsen67 at han bare kan parallelkoble batteriene og kjøre på. Så blir det som å fylle to bøtter vann samtidig. Laderen er spenningsstyrt og det skjer absolutt ingenting feil. Det er slik man ladet batterier i gamledager. Onkelen min drev bensinstasjon. Der sto det sikkert 10 batterier på rekke og rad og ladet, parallelkoblet. Og laderen var en stor, dum sak som sikkert veide 30 kg. Hulda har hatt det slik hele tiden, bortsett fra at laderen er intelligent og veier 1/2 kg, med kontinuerlig landstrøm, permanent opplegg. Jeg lager ikke noen skisse til Torsen67, for jeg har ingen intensjon om å lage kortslutning eller brann i båten hans. Jeg har en viss respekt for strøm, uansett spenning.

Drar man dette ut av ramma for hva trådstarter spør etter, kan man vise til hvordan motorens dynamo skjønner forskjellen på batteriene. Svaret er at dynamoen er dum som et brød. Og den har også sannsynligvis en regulator som er spenningsstyrt. Og spenningingsinformasjonen til dynamoen skjer via en senseleder. Og her har TS forlengst koblet ut. Uansett kobler man sense nedstrøms batterivelger/skillebryter(e)/hva som helst. Da ser dynamoen spenningen fra det/de batteriene som skal motta spenning uansett. Slik har jeg det på Hulda, ' sense for dummies'. Sense hos meg er koblet til batterivendebryters inngående pluss. Og da lader jeg to batteripakker, hvorav den ene pakken er 2 stk 225 Ah parallellkoblede batterier, den andre pakken er på 170 Ah. Alle tre batteriene er vanlige startbatterier beregnet for lastebil/maskiner.  De er av to forskjellige årganger. De lades helt perfekt og holder 10 år. Regner jeg med, fordi forrige batterisettet holdt 10 år.

Og med bakgrunn i dette kan man lage seg et opplegg som blir mer og mer elevert og koster mer og mer penger. Min Striling lader kostet vel i underkant av 5000 kroner for snart 10 år siden. Og dynamoen som lader nå er fra 'USA, refurbished' og kostet da den landet hos KIWI ca. 500 kroner. Funker for meg. Det er ikke vanskelig å finne seg en dynamo til 10 000 kroner, som også leverer strøm. Men nå gidder jeg ikke mer av dette :-) 

Hulda skrev for 1 time siden:

Nå tror jeg @Seilars gjør seg skyldig i en smule krisemaksimering. 

Man skal ikke undervurdere litt god gammeldags krisemaksimering i disse tider ?

Men jeg mener uansett at en liten rimelig lader rett på det batteriet man ønsker å lade er både det enkleste og teknisk beste i nedre prisklasse.  Da slipper man både skisser og masse tankevirksomhet. Men det er absolutt ikke eneste løsningen som kan fungere greit, det kan jeg være enig med deg i. 

Seilars skrev 46 minutter siden:

Man skal ikke undervurdere litt god gammeldags krisemaksimering i disse tider ?

Men jeg mener uansett at en liten rimelig lader rett på det batteriet man ønsker å lade er både det enkleste og teknisk beste i nedre prisklasse.  Da slipper man både skisser og masse tankevirksomhet. Men det er absolutt ikke eneste løsningen som kan fungere greit, det kan jeg være enig med deg i. 

Enig, i  begge påstander.

Hadde jeg hatt meget begreset kunnskap, hadde jeg kjøpt 2 stk Biltema 37-765 og brukt en dobbel skjøtekontakt på 220 V-siden. Jeg har en slik lader som alternerer mellom tre biler. Helt utmerket, datteren fikk den til jul.

Hulda skrev 5 minutter siden:

Enig, i  begge påstander.

Hadde jeg hatt meget begreset kunnskap, hadde jeg kjøpt 2 stk Biltema 37-765 og brukt en dobbel skjøtekontakt på 220 V-siden. Jeg har en slik lader som alternerer mellom tre biler. Helt utmerket, datteren fikk den til jul.

Godt å høre! Jeg har kjøpt en slik til båten, men har ikke rukket å installere ennå. Den jeg har nå er vel 3,2A, det blir litt lite til å lade mens jeg er på jobb. Jeg kjører den via BEP VSR'en, så da får begge banker det de vil ha. Enkelt og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 2 minutter siden:

Den er såpass glup oppi chip'en at den skjønner når det er kaldt og den må gi mer pepper. 

Bra! Den smartladeren jeg har nå må vel være noe av det dummeste som finnes av sorten. Lader opp til 13,8V (eller 14,05 i vintermodus) og kopler ser deretter av inntil spenningen synker til like over 13V. Enkel intelligens...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev On 8.4.2020 at 14.52:

Da jeg her om dagen koblet laderen på BMW'en ga den beskjed 'FULL' og gikk rett over på 13,2 V vedlikeholdslading. Behøvde ikke mer enn 5 sek. tenkepause. 

..det ville i alle fall jeg dobbeltsjekke. :smiley:
Jeg har sendt en hel kartong tilbake til leverandøren for ikke lenge siden fordi de laderne ha gjort akkurat det samme.
Referanseladeren derimot ha først skyvet mange Ah på det samme batteri, med laver spenning,
og måtte massere lenge i utjevningsfasen etter hvert før nå den slo seg til ro. 

Det var bare generelt info og ikke noe imot ladere fra BT.
Jeg har også brukt en 8A på bilene i snart 8 år, før den ikke ville lengre nå.

Men når en slik lader skifter så rask da pleier det å være noe galt med enten batteri eller lader (fysisk eller programvare).
...må ikke nødvendigvis, men sjansen er ikke akkurat lite.

:easter:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

He he, godt resymert rundt min kunnskap i elektronikk. Ok, dynamoen er dumt som et brød, dvs at den også kjører full guffe på begge batteriene uten noen form for riktig fordeling av ladestrøm tydeligvis. Men hvis man kobler på en skillediode i mellom dynamo og batteriene, så kan man kanskje også lade batteriene med lader via skilledioden? https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018

Og, det var ikke meningen at du Hulda skulle skissere for meg, men kanskje linke til en side med grunnleggende kobling av 2 batterier i en båt. Der hovedbrytere og batterivelger er med i bildet. Finnes det noen slike sider med gode tegninger? Da skulle jeg nok klart det. Men først skal det ryddes i gammle ledninger. Gjennom årene er det fjernet elektronikk på enkleste måte. Klipp ledningen og bort med dingsen. Disse ledningene skal vekk. Og dummeste kobling er vel rett på batteriene uten sikring i mellom. Det er nå sånn de har gjort det en gang i tiden. Har hatt brann i det elektriske tidligere i gamlesnekka. Vil nødig at det skjer igjen.

Har to ladere, en C-Tec M100 som er dumt som et brød, og en fra Biltema https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-12-v-15-a-med-booster-2000031644 Sistnevnte redder meg gang på gang når C-Tec slår seg vrang, noe den ofte gjør. 

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Du må gi oss noe mere å gå på.

Hva slags båt ?

Hva slags motor ?

- innenbords 

- utenbords

Hva slags bruk  ?

- Fiske

- Fritid/dagsturer

- Helgeturer

- Ferieturer i uthavn

- Ferieturer til gjestehavner.

Går du inn på maritim.no, og ser på endel av hovedstrømbryterne der, så ser du forskjellige oppkoblingsmuligheter.

f.eks: https://www.maritim.no/blue-sea-bryter-og-laderele-65a

eller om du ser på dokumentarkivet her: https://www.maritim.no/bep-voltsensitivt-rele-125a#tab-attachments

Men jeg tror ikke nødvendigvis den C-tek-laderen din er så dum som du vil ha det til. Der er kanskje fordi den ikke er dum, at den ikke vil lade batteriet.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

finnarne skrev On 16.4.2020 at 14.28:

Du må gi oss noe mere å gå på.

Hva slags båt ?

Hva slags motor ?

- innenbords 

- utenbords

Hva slags bruk  ?

- Fiske

- Fritid/dagsturer

- Helgeturer

- Ferieturer i uthavn

- Ferieturer til gjestehavner.

Går du inn på maritim.no, og ser på endel av hovedstrømbryterne der, så ser du forskjellige oppkoblingsmuligheter.

f.eks: https://www.maritim.no/blue-sea-bryter-og-laderele-65a

eller om du ser på dokumentarkivet her: https://www.maritim.no/bep-voltsensitivt-rele-125a#tab-attachments

Men jeg tror ikke nødvendigvis den C-tek-laderen din er så dum som du vil ha det til. Der er kanskje fordi den ikke er dum, at den ikke vil lade batteriet.

Ok, dette er en Master 770 med 4-syl Yanmar på 77 hk. Maks hastighet 15 knop. Tusler for det meste rundt i fjorden på alt fra 3 - 10 knop. 12-13 knop den siste halvtimen for å få kjørt rein turbo. Det som blir brukt av strøm under kjøring er kjøleskap, 12v til mobil og blåtannspiller. Noen ganger ankervinsjen på 500w. Brukes primært i hele helgen mm det høljeregner. Eller i ferietider. Kobler på landstrøm når det byr seg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...