Frode Stiansen Startet 6.April.2020 Link til dette innlegget Startet 6.April.2020 Lurer på å kjøpe en 2007 model Uttern C56 med en 2007 Mercury F50. Spørsmålet mitt er om dette er en brukbar motor eller om det er best å holde seg unna. Har hørt noe om korrosjon på Mercury motorer rundt denne årsmodellen. Hvordan er denne å skru på? Tungskrudd? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Gjør deg selv en tjeneste og ligg unna. Mye tull med eldre Mercury 4-takterne. Vet om to i nabolaget som fikk totlahavari på slike. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Du kan ta deg en runde i en marina og sjekke hva som funker av gamle 4-taktere så ser du at Yamaha og Honda går enda, mens gamle Suzuki og Mercury er det særs lite av... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Nå gjaldt vel dette korrosjons-problemet ikke alle "eldre" Mercury sine fire-taktere, men kun enkelte modeller av 40/50/60 hk. på visse årsmodeller. Ville uansett sjekket opp i dette før det blir noe handel. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 (redigert) Naboens Mercury som havarerte for 3 år siden var enten 70 eller 80 Hk. Tror det var 80....... Andre naboen min hadde en Suzuki 120 eller noe slikt. Plutselig sa det POFF med hull i blokka. Tæring kan være vanskelig å oppdage før hullet er der.....motoren kan se fin ut utvendig men er fullstendig oppspist innvendig.... Sikreste er å finne en båt med Yamaha eller Honda hvor motoren har fått jevnlig service med bytte av anoder. Yamaha/Honda har ikke indre spenningsforskjeller i forskjellige godstyper. Derfor mindre korrosjon. Men sinkanoder MÅ ha vært skiftet jevnlig uansett motor. Yamaha korroderer og dersom de har oppspiste anoder. Redigert 7.April.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Tusen takk for raske svar. Så det er såpass at det bare er å skygge banen ja. Eier kunne ikke vise til servicehefte da eier før han hadde gått bort og familien visste ikke hvor disse dokumentene ble oppbevart. Årsservice tatt av nåværende eier privat i høst. Skal å se på denne båten i ettermiddag for å ha sett den og gjøre opp en mening om jeg får den billig nok kan jeg jo re-motorisere denne med Yamaha/Honda om og når motoren skulle ryke. Hva mener folket kan være en fornuftig pris på denne båten med usikker service og timetall om båten/skroget er bra? Selger forlanger 95000kr for den. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Ikke mange styrehus båter i den prisklassen så kanskje de 2 som ligger der er ganske riktig pris på. Hvis det er den på finn så ser jeg att hengeren i hvert fall er alltfor liten. Den andre C56 på finn har en motor fra 2015, det er vel en Efi motor tror jeg. Jeg hade nog heller prutet på den. Ser at han for øvrig skriver at han byttet ettersom den originale Mercuryn haverert. Men om du tenker på at remotorisere så kanske skrittet opp til andre pilothouse båter ikke er så stort..bare en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Denne Mercury motoren er EFI. Sett litt på dele skjema av denne motoren. Kan ikke finne anode i topp eller blokk. På de 50 hk med forgasser er det 4 anoder i toppen. Disse som er Yamahablokk på kanskje. I og med at denne er EFI, er det da mer håp om at det er en brukbar motor eller er det like håpløst. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 (redigert) LM 605 skrev for 18 timer siden: Nå gjaldt vel dette korrosjons-problemet ikke alle "eldre" Mercury sine fire-taktere, men kun enkelte modeller av 40/50/60 hk. på visse årsmodeller. Ville uansett sjekket opp i dette før det blir noe handel. Det gjelder helt ned til F25 EFI Ett av problemene er at den pluggen som er sveiset inn i eksosen (som blir brukt på fabrikken en gang... til å stille inn riktig blandingsforhold) er i et materiale som ikke går så godt sammen med eksosen og dermed tæres det bort materiale i HAZ (heat affected zone) og dermed slår eksosen en vakker dag ut av potta og rett i dekselet... (det kan en våken båtfører lett høre, fordi eksoslyden endrer seg betraktelig) Redigert 8.April.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.