Mavoma Startet 6.April.2020 Link til dette innlegget Startet 6.April.2020 Har demontert topp på mine 2 cat 3126 2004 800timer. På den ene ser det ut som at stempelet har truffet toppen, det høres veldig rart ut siden jeg har målt rådelager og kontrollert stempel. har også kontrollert høyden på stempel når det er på øvre dødpunkt. Se vedlagte bilder, noen som har tipps om hva annet det kan være, siden jeg ikke klarer å finne noe slakke i bunndelen så har jeg vanskelig for å tro at stempelet rører toppen. Dette gjelder 3stk cyl på den ene motoren. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Motorkyndig Caterpillar 3126". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Har motoren vore åpna før?overhalt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Hvordan ser stemplene ut? Så vidt jeg vet er eneste muligheten å få til slik er om motoren har fått en overrus. Eller lagerfeil, må ha banket voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 husky dane 85 skrev for 8 timer siden: Har motoren vore åpna før?overhalt? Nei, det har den ikke Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Hulda skrev for 8 timer siden: Hvordan ser stemplene ut? Så vidt jeg vet er eneste muligheten å få til slik er om motoren har fått en overrus. Eller lagerfeil, må ha banket voldsomt. Det ser ut som stempelet har truffet toppen, men om det er det som hat skjedd vet jeg ikke. Legger ved et bilde av stempelet. ser ut som sprutbildet fra dysen går over dishn på stempelet, mulig dette kunne ha laget et hakk i toppen om det har blitt ekstremt varmt. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Har toppen vært slipt/trimmet? Eller har det vært brukt feil toppakning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Hvis motoren aldri har vært åpnet, er det lite trolig at det er feil fabrikkmontering. I lystbåtsammenheng burde vel disse motorene gå >10000 timer. Kan vel heller se ut som dysefeil. Fra min telefon ser det ut som smeltegroper i stemprltoppene. Eller at motoren har vært utsatt for høy temperatur. Vanskelig å fjerndiagnostisere. Men det ser vel ut som at stemplene bør byttes. Bytt i såfall også rådelagre. 800 timer er ikkeno for en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 navid skrev 1 time siden: Har toppen vært slipt/trimmet? Eller har det vært brukt feil toppakning? Nei, ingen av delene Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Hulda skrev 1 time siden: Hvis motoren aldri har vært åpnet, er det lite trolig at det er feil fabrikkmontering. I lystbåtsammenheng burde vel disse motorene gå >10000 timer. Kan vel heller se ut som dysefeil. Fra min telefon ser det ut som smeltegroper i stemprltoppene. Eller at motoren har vært utsatt for høy temperatur. Vanskelig å fjerndiagnostisere. Men det ser vel ut som at stemplene bør byttes. Bytt i såfall også rådelagre. 800 timer er ikkeno for en slik motor. Denne motoren har godt mye tyngere enn den andre siden jeg fant ut jeg manglet turbotrykk på den andre motoren. Så den har nok blitt varmere pga det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Det er ikke nok til denne feilen. Jeg ser nå på 'stor skjerm'. For meg kan det se ut som om du har hatt dysefeil. Vi hadde en del av det den gangen jeg jobbet hos CAT på 80-tallet. Det gikk en del i defekte turboer og ditto dyser. Men det er jo 20 år før din motor ble født. Ta ut ventilene og sjekk seter. Egentlig er bildet nokså typisk for forbrenning etter at forbrenningstakten skulle vært avsluttet. Nye stempler, nye fjærer, ny rådelagre, overhaling av dyser. Sjekke sylindervegger, ev. honing. Blir litt jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Det er ikke nok til denne feilen. Jeg ser nå på 'stor skjerm'. For meg kan det se ut som om du har hatt dysefeil. Vi hadde en del av det den gangen jeg jobbet hos CAT på 80-tallet. Det gikk en del i defekte turboer og ditto dyser. Men det er jo 20 år før din motor ble født. Ta ut ventilene og sjekk seter. Egentlig er bildet nokså typisk for forbrenning etter at forbrenningstakten skulle vært avsluttet. Nye stempler, nye fjærer, ny rådelagre, overhaling av dyser. Sjekke sylindervegger, ev. honing. Blir litt jobb. Har demontert alle stemplene, sylindervegger er bra, lager er bra. men jeg hadde flere løse ventilseter så jeg venter på overdim ventilseter og noen nye ventiler. overhaling og kontroll av mekaniske pumpedyser har jeg ikke funnet noen som gjør. Vet du av noen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Det er noen som med styrke hevder at et demontert rådelager skal skiftes, om det så ikke har vært montert mer enn 4 timer. Beklager, kjenner ingen dysefolk lenger. Søker du her på BP., så finner du flere anbefalte. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Hva var årsaken til at du åpna motoren etter kun 800t ? Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 7.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Bårdp skrev for 1 time siden: Hva var årsaken til at du åpna motoren etter kun 800t ? Skulle bytte turboer så fannt jeg eksos inne i aftercooleren på den ene motoren, så demonterte jeg begge toppene og fant løse ventilseter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 Du kan også se for deg scenarioet at turboen ikke funker. Det skjønner ikke dieselpumpen. Du bare drar på guffe. For lite luft, for lavt trykk i forhold til noen som blir altfor mye diesel. Restdieselen blir liggende å brenne på stempeltoppen. Forbrenningskammeret blir ikke kvitt varmen. Du må i tillegg til det jeg har skrevet sjekke/plane topplokket. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 @Mavoma Er dette en Cat med mekaniske pumpe-injektorer eller Commonrail og elektronisk innsprøytning? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mavoma Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 mateco skrev for 10 timer siden: @Mavoma Er dette en Cat med mekaniske pumpe-injektorer eller Commonrail og elektronisk innsprøytning? Mekaniske pumpe injektorer. finner ingen i skandinavia som tester disse. må vel til usa Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Har du hørt med PON Power? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Har timingen på injektorene blitt periodevis kontrollert? (Dvs høyde på injektorenes fjær-spenn) Har pådrag blitt kontrollert mhp at alle injektorene er synkrone ? Hva med ventilklaringer? Problemene du nevner kan skyldes feiljustert timing og/eller usynkrone pådrag på en eller flere injektorer. Har du nødvendig spesialverktøy for kontroll av timing? (Vanligvis en koffert med måle-ur, injektor- måle-ur-feste, og høyde-tolk, etc.) Kontroll av timing må utføres hvis en injektor demonteres fra motor! Likeså kontroll av at den aktuelle injektoren har synkront pådrag i forhold til de øvrige! Hvis du ikke har nødvendige spesialverktøy (sikkert kostbart hvis det ikke følger med motor) så vil det være lurt å få et autorisert Cat -verksted til å foreta nødvendige justeringer FØR oppstart etter en evt. overhaling! Prøv å kontakte "Anlegg og Marine Service A/S" for evt. kontroll/bytte injektorer og eller hjelp. Anlegg og Marine Service A/S Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hulda Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Vi benyttet Anlegg og Marine Service A/S offshore på CAT, ingen negative vibber vedr. dem. Funket greit. Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Hulda skrev for 5 timer siden: Har du hørt med PON Power? Ja, de hadde ikke mulighet til det, Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 mateco skrev for 5 timer siden: Har timingen på injektorene blitt periodevis kontrollert? (Dvs høyde på injektorenes fjær-spenn) Har pådrag blitt kontrollert mhp at alle injektorene er synkrone ? Hva med ventilklaringer? Problemene du nevner kan skyldes feiljustert timing og/eller usynkrone pådrag på en eller flere injektorer. Har du nødvendig spesialverktøy for kontroll av timing? (Vanligvis en koffert med måle-ur, injektor- måle-ur-feste, og høyde-tolk, etc.) Kontroll av timing må utføres hvis en injektor demonteres fra motor! Likeså kontroll av at den aktuelle injektoren har synkront pådrag i forhold til de øvrige! Hvis du ikke har nødvendige spesialverktøy (sikkert kostbart hvis det ikke følger med motor) så vil det være lurt å få et autorisert Cat -verksted til å foreta nødvendige justeringer FØR oppstart etter en evt. overhaling! Prøv å kontakte "Anlegg og Marine Service A/S" for evt. kontroll/bytte injektorer og eller hjelp. Anlegg og Marine Service A/S Timing, ventilklaringer, synkronisering osv ble gjort for 1 år siden, vi lånte verktøyet fra Pon. Jeg må kontrollere/justere alt etter toppen er demontert igjen uansett. spørs om det blir nye injektorer i påskegave til meg selv? 3300kr pr stk. Det kunne vært verre Sitér dette innlegget Link to post
Nobraconsult Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Her har nok injektoren din feilet og brent stempelet. Injektoren har ikke spredd skikkelig og det har blitt «sveisestråler». Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.