Jump to content

Caterpillar 3126, stempelet har truffet toppen

Mavoma

Recommended Posts

Har demontert topp på

mine 2 cat 3126 2004 800timer.

På den ene ser det ut som at stempelet har truffet toppen, det høres veldig rart ut siden jeg har målt rådelager og kontrollert stempel.

har også kontrollert høyden på stempel når det er på øvre dødpunkt.

Se vedlagte bilder, noen som har tipps om

hva annet det kan være, siden jeg ikke klarer å finne noe slakke i bunndelen så har jeg vanskelig for å tro at stempelet rører toppen.

Dette gjelder 3stk cyl på den ene motoren.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Motorkyndig Caterpillar 3126". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

8FEC6DD7-C40A-4FFD-9642-AB14FA75EA32.jpeg

363564FE-23BE-46C5-A787-A79C4B3DB429.jpeg

DA0FDF69-2B58-4823-B38A-3BBFC234267D.jpeg

B0086B70-D2F2-4E63-94EB-041E42346E4B.png

Hulda skrev for 8 timer siden:

Hvordan ser stemplene ut? Så vidt jeg vet er eneste muligheten å få til slik er om motoren har fått en overrus. Eller lagerfeil, må ha banket voldsomt.

Det ser ut som stempelet har truffet toppen, men om det er det som hat skjedd vet jeg ikke. Legger ved et bilde av stempelet.

ser ut som sprutbildet fra dysen går over dishn på stempelet, mulig dette kunne ha laget et hakk i toppen om det har blitt ekstremt varmt.

D9F1973F-DB40-4665-BE7C-9BE2E570536D.jpeg

Hvis motoren aldri har vært åpnet, er det lite trolig at det er feil fabrikkmontering. I lystbåtsammenheng burde vel disse motorene gå >10000 timer. Kan vel heller se ut som dysefeil. Fra min telefon ser det ut som smeltegroper i stemprltoppene. Eller at motoren har vært utsatt for høy temperatur. Vanskelig å fjerndiagnostisere. Men det ser vel ut som at stemplene bør byttes. Bytt i såfall også rådelagre. 800 timer er ikkeno for en slik motor. 

Hulda skrev 1 time siden:

Hvis motoren aldri har vært åpnet, er det lite trolig at det er feil fabrikkmontering. I lystbåtsammenheng burde vel disse motorene gå >10000 timer. Kan vel heller se ut som dysefeil. Fra min telefon ser det ut som smeltegroper i stemprltoppene. Eller at motoren har vært utsatt for høy temperatur. Vanskelig å fjerndiagnostisere. Men det ser vel ut som at stemplene bør byttes. Bytt i såfall også rådelagre. 800 timer er ikkeno for en slik motor. 

Denne motoren har godt mye tyngere enn den andre siden jeg fant ut jeg manglet turbotrykk på den andre motoren.

Så den har nok blitt varmere pga det.

Det er ikke nok til denne feilen. Jeg ser nå på 'stor skjerm'. For meg kan det se ut som om du har hatt dysefeil. Vi hadde en del av det den gangen jeg jobbet hos CAT på 80-tallet. Det gikk en del i defekte turboer og ditto dyser. Men det er jo 20 år før din motor ble født. Ta ut ventilene og sjekk seter. Egentlig er bildet nokså typisk for forbrenning etter at forbrenningstakten skulle vært avsluttet. Nye stempler, nye fjærer, ny rådelagre, overhaling av dyser. Sjekke sylindervegger, ev. honing. Blir litt jobb.

Hulda skrev for 1 time siden:

Det er ikke nok til denne feilen. Jeg ser nå på 'stor skjerm'. For meg kan det se ut som om du har hatt dysefeil. Vi hadde en del av det den gangen jeg jobbet hos CAT på 80-tallet. Det gikk en del i defekte turboer og ditto dyser. Men det er jo 20 år før din motor ble født. Ta ut ventilene og sjekk seter. Egentlig er bildet nokså typisk for forbrenning etter at forbrenningstakten skulle vært avsluttet. Nye stempler, nye fjærer, ny rådelagre, overhaling av dyser. Sjekke sylindervegger, ev. honing. Blir litt jobb.

Har demontert alle stemplene, sylindervegger er bra, lager er bra.

men jeg hadde flere løse ventilseter så jeg venter på overdim ventilseter og noen nye ventiler.

overhaling og kontroll av mekaniske pumpedyser har jeg ikke funnet noen som gjør. Vet du av noen?

Du kan også se for deg scenarioet at turboen ikke funker. Det skjønner ikke dieselpumpen. Du bare drar på guffe. For lite luft, for lavt trykk i forhold til noen som blir altfor mye diesel. Restdieselen blir liggende å brenne på stempeltoppen. Forbrenningskammeret blir ikke kvitt varmen. Du må i tillegg til det jeg har skrevet sjekke/plane topplokket.

Har timingen på injektorene blitt periodevis kontrollert? (Dvs høyde på injektorenes fjær-spenn) 

Har pådrag blitt kontrollert mhp at alle injektorene er synkrone ?

Hva med ventilklaringer?

Problemene du nevner kan skyldes feiljustert timing og/eller usynkrone pådrag på en eller flere injektorer.

Har du nødvendig spesialverktøy for kontroll av timing? (Vanligvis en koffert med måle-ur, injektor- måle-ur-feste, og høyde-tolk, etc.)

Kontroll av timing må utføres hvis en injektor demonteres fra motor! Likeså kontroll av at den aktuelle injektoren har synkront pådrag i forhold til de øvrige!

Hvis du ikke har nødvendige spesialverktøy (sikkert kostbart hvis det ikke følger med motor) så vil det være lurt å få et autorisert Cat -verksted til å foreta nødvendige justeringer FØR oppstart etter en evt. overhaling!

Prøv å kontakte "Anlegg og Marine Service A/S" for evt. kontroll/bytte injektorer og eller hjelp.

Anlegg og Marine Service A/S

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

mateco skrev for 5 timer siden:

Har timingen på injektorene blitt periodevis kontrollert? (Dvs høyde på injektorenes fjær-spenn) 

Har pådrag blitt kontrollert mhp at alle injektorene er synkrone ?

Hva med ventilklaringer?

Problemene du nevner kan skyldes feiljustert timing og/eller usynkrone pådrag på en eller flere injektorer.

Har du nødvendig spesialverktøy for kontroll av timing? (Vanligvis en koffert med måle-ur, injektor- måle-ur-feste, og høyde-tolk, etc.)

Kontroll av timing må utføres hvis en injektor demonteres fra motor! Likeså kontroll av at den aktuelle injektoren har synkront pådrag i forhold til de øvrige!

Hvis du ikke har nødvendige spesialverktøy (sikkert kostbart hvis det ikke følger med motor) så vil det være lurt å få et autorisert Cat -verksted til å foreta nødvendige justeringer FØR oppstart etter en evt. overhaling!

Prøv å kontakte "Anlegg og Marine Service A/S" for evt. kontroll/bytte injektorer og eller hjelp.

Anlegg og Marine Service A/S

Timing, ventilklaringer, synkronisering osv ble gjort for 1 år siden, vi lånte verktøyet fra Pon.

Jeg må kontrollere/justere alt etter toppen er demontert igjen uansett.

spørs om det blir nye injektorer i påskegave til meg selv? 3300kr pr stk. Det kunne vært verre

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...