Jump to content

Eberspächer D4 stopper av seg selv etter alt fra 20 min til 2t

Aerton Hartwig

Recommended Posts

Har Googlet masse men ikke funnet hjelp så starter en tråd. 
Byttet nylig display(801) i håp om at det var der feilen lå, men den slår seg fortsatt plutselig av og reagerer da ikke igjen selv om jeg ber om mer varme. Det er stor temp.differanse mellom ønsket temp og oppnådd. 

rekorden er nesten 2t brenntid, mens det vanlige er 20-30 min. 

Båten har en ekstern temp.giver som jeg ikke kjenner tilstanden til. 

Hvor skal jeg begynne å feilsøke?

Hadde flere problemer med min D4, og et scenario minner veldig om det du opplever. Jeg byttet regulator til 801 mini og skiftet ekstern temp sensor. Problemet vedvarte. Det viste seg at jeg hadde en luftlekkasje i en slangekobling, så området hvor temp sensor står ble unaturlig varmt ifht omgivelsene, og eber’n justerte seg ned ganske raskt.. Nå kan den brenne i maaaange timer og regulerer veldig fint.

Sjekk at du ikke har noe varm luft på aveie! Det er ikke allverdens jobb ?

Nb. Husk at temperatur du ser i display er fra intern føler i displayet, og ikke den eksterne som det reguleres etter(tåpelig design..)

Landcrab skrev 44 minutter siden:

Nb. Husk at temperatur du ser i display er fra intern føler i displayet, og ikke den eksterne som det reguleres etter(tåpelig design..)

Og det er du sikker på? I så tilfelle, er det det samme for en D2? For den regulerer den opp og ned helt avhengig av hvor den eksterne sensoren er plassert. Jeg har faktisk forsøkt å blåse varme direkte på displayet, men da skjer det ingenting. Men gjør jeg det mot den eksterne sensoren, reagerer varmeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Og det er du sikker på? I så tilfelle, er det det samme for en D2? For den regulerer den opp og ned helt avhengig av hvor den eksterne sensoren er plassert. Jeg har faktisk forsøkt å blåse varme direkte på displayet, men da skjer det ingenting. Men gjør jeg det mot den eksterne sensoren, reagerer varmeren.

Rimelig sikker, men vet ikke hva som er tilfellet for D2. Min 801 regulator står oppe ved førerplass og blir ofte varmet opp av sola, det kan stå 31 grader i displayet og varmeren kjører på selvom set-temp er 25 grader.  Ekstern sensor hos meg ligger på et kaldere sted «nede», i skyggen.

Takk for tips. Om jeg har en lekkasje et sted varmer den ikke opp eksterne sensoren. Den sitter kun 30 cm vekk fra 801(vekk fra sola)

Jeg kjøpte båten brukt for 2 år siden så uvisst om det er tatt service på brenneren på lenge. Hadde det vært problemer med drivstofftilførsel hadde den kanskje ikke klart å brenne 2t noen gang var min tanke?

As we speek brenner den fortsatt - på sin andre time. 

Jeg skal forske litt mer, men det virker som det går i ball for den når jeg begynner å regulere temp via 801, mens dersom jeg lar den være jobber den lenger. 
oppdaterer tråden etter nye tester

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...