ne.andersson Startet 8.April.2020 Link til dette innlegget Startet 8.April.2020 Hei, Jeg har båten min liggende på land rett sør for Oslo. Yr sier at væren skal være relativt varmt de kommende dagene men har meldt 0 grader noen få netter. Ville dere vært urolig for 0 grader noen timer på natten for en båt som ligger på land? Ville dere ventet litt til? (skal ut på vannet om 2 uker) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Ville ikke vært veldig bekymret for det, med mindre det er veldig lokale kuldevariasjoner. Men om du skal testkjøre på land med ferskvann, er det vel ikke så mye ekstra å avslutte med en skvett frostvæske ved tvil? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Ja, jeg skulle ønsket at jeg ikke brukte opp alt i 4 liters dunken når jeg kjørte den med frostvæske før vinteren Får vel stikke innom og kjøpe en liter og blande ut eller noe sånn at man får sovet godt siste ukene før sjøsetting også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Hvorfor ikke bare vente til sjøsetting? Motoren jobber du like godt på mens båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Hadde heller ventet til sjøsetting. Når den nå har stått siden i høst, så klarer den to uker til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Ro ned, så lenge du er syd for Sinsenkrysset. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Det må være kuldegrader noen timer før det fryser. Og motoren står vel ikke under åpen himmel, men inni et motorrom og under en presenning. I værste fall, pakk inn motoren med et gammelt teppe. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ne.andersson Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Da var jeg tilbake fra opplagsplassen, motoren står i et motorrom som er isolert så det skal nok gå bra, jeg kjørte uansett igjennom 4 liter med lav-konsentrert glykol til sist sånn at jeg får sove godt Ser at det er flere som mener jeg bør vente så vil bare forklare. Jeg har skiftet aksel, pakkboks, klemmeflens og gjort en "første oppretting" på land (vet at jeg må kjøre en ny på vannet sen) og ville sjekke at alt står greit til nå som jeg hatt løs hver eneste bolt på motorfester og akselen. Startet bare motoren, lot den gå i to min, satte i gir i 10 sek for å sjekke at akselen oppførte seg greit der den satt. Jæskla kjipt om det er noe som ikke funker på dagen for utsett og folk står å venter på meg... så det var grunnen til at den måtte testes før. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 (redigert) Håper du ikke har tørrkjørt cutlesslageret ved å sette den i gir. Den er vannsmurt og går fort i oppløsning uten vann. Redigert 8.April.2020 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Den er fått tilført vatten og litt fett før den ble satt i gir og det ble gjort i noen få sekunder så det går nok helt fint Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2020 Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 Du må da for fffff ikke bruke fett der!! Sjekk om gummien har svellet etter oen dager. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 8.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2020 (redigert) Dette skal nok gå seg til skal dere se, fettet lå no der fra før utblandet, helt sikkert kommet seg dit fra pakkboksen via stevnerøret, vannet spurtet jeg bare inn med en sportsflaske for å ha litt kjøling de få sekundene den gikk. Skal sende dere en melding om det går til h-vete ? Redigert 8.April.2020 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.