baat_paa_vann Startet 9.April.2020 Del på Facebook Startet 9.April.2020 (redigert) Hei jeg og tre venner har en drøm om å seile fra min hytte i Strømstad hele veien over til Hvasser/Tjøme. Det virker til å være 44km i luftlinje så "mattematisk" sett kan turen være over om 5 timer om vi antar gjennomsnittsfart på litt under 10km/t. Vi tenker å gjøre dette etter midtsommer en tid da vannet og lufta er varm. Er dette en overkommelig ekspedisjon, eller er det farlig? Både vi og båten vil jo ha flyteelementer så verken burde jo synke. Men om i det værste fall seilbåten skulle synke, så vil jo vi forstatt flyte. Ang. kullseilinger ser jeg ikke heller at det vil være et for stort problem... Noen tips eller tanker om en slik tur i en liten baat? Redigert 9.April.2020 av baat_paa_vann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Så lenge været er bra, er jo alt greit. Problemet er bare at iløpet av 5 timer kan mye skje med været, og 10-12 sekundmeter vind uttaskjærs er ikke plassen å være i en 14 foter. Alt går jo, men marginene begynner å bli litt knappe etter min smak. Jeg hadde holdt meg innaskjærs så lenge som mulig, og heller krysset over lengere inne i Oslofjorden. Selv går jeg alltid ut ved Bolærene over. Sørg nå uansett for å ha en VHF ombord! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
baat_paa_vann Svart 9.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2020 6 minutes ago, nomen said: Så lenge været er bra, er jo alt greit. Problemet er bare at iløpet av 5 timer kan mye skje med været, og 10-12 sekundmeter vind uttaskjærs er ikke plassen å være i en 14 foter. Alt går jo, men marginene begynner å bli litt knappe etter min smak. Jeg hadde holdt meg innaskjærs så lenge som mulig, og heller krysset over lengere inne i Oslofjorden. Selv går jeg alltid ut ved Bolærene over. Sørg nå uansett for å ha en VHF ombord! Takk for tipset om Bolæreneruta, det virket som en god ide. Har du et estimat om hvor lang tid det vil ta å krysse fjorden i jolla? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Litt uklart dette, hva mener du med "jolle"? Seilbåt, motorbåt, størrelse, fartspotensiale? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SamH Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Jeg har padlet Nevlunghavn -Strømstad via Færder-Torbjørnskjær >10ggr i kajakk, alene, til alle årstider. Det værste du uventet møter der ute til normalt er tåke, går du klar det og seiler på god melding ellers er det veldig overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
baat_paa_vann Svart 9.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2020 7 minutes ago, Lars H. said: Litt uklart dette, hva mener du med "jolle"? Seilbåt, motorbåt, størrelse, fartspotensiale? Ja glemte å nevne at det er en ~14 fots tasar (seilbåt). Beklager det. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 Tenker at du trenger litt mer erfaring ettersom du spør slik =) Hva med å begynne med en tur til Koster? Hvis det føles ok kan du segle rundt koster eller seile til Hvaler å kjøpe is. Da får du noen fine turer og litt mer erfaring før du bestemmer deg for om du skal over fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
baat_paa_vann Svart 9.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2020 Takk for bekymringen, men spørsmålet var rettet litt mot muligheten, ikke nødvendigvis eget ferdighetsnivå. Har ikke seilt så mye på åpent vann så lurte mer på hvordan potensielle forhold kan bli, og om det er såpass røft at det kan bli farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 baat_paa_vann skrev 1 time siden: muligheten Mye som går. En fyr som het Terje rodde til Danmark for å kjøpe mel. En sunnmøring har rodd til Shetland et par ganger. En kar som het Thor, fra Larvik-traktene, laget en flåte av gresstrå og crosset atlanteren. Samme fyr surra sammen noen trestokker og ga seg ut på en stillehavs cross. Fornuftig er det sikkert ikke, og jeg vil ikke oppfordre deg til det. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 9.April.2020 Del på Facebook Svart 9.April.2020 2 hours ago, baat_paa_vann said: Takk for bekymringen, men spørsmålet var rettet litt mot muligheten, ikke nødvendigvis eget ferdighetsnivå. Har ikke seilt så mye på åpent vann så lurte mer på hvordan potensielle forhold kan bli, og om det er såpass røft at det kan bli farlig. Det er fullt mulig og høyst sannsynelig at det går bra så lenge det ikke er meldt storm. Som du selv skriver så flyter du så lenge du har på reddningsvest hvis du ender i vannet. Men du må nesten lage deg egne erfaringer for å finne ut hva du og mannskapet trives med. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Er ingen seiler så måtte google båttypen din. De står at det er en jolle utviklet for konkurranse og at det er viktig å være i god form under seiling siden den "ris ned med trapes": Betyr kanskje god fart under rette forhold, men at det må jobbes aktivt hele tiden under veis og at det ikke er noen makelig søndagsseilas? Da hadde jeg holdt meg mer langs Hvaler, Søsterøyene og gått mot Missingene og vurdert kryssing derfra. Eventuelt tatt en god pause der før kryssingen. Men husk at hvis dette er en svensk båt eller den ikke er innfortollet har du ikke lov å seile den i Norge uten å bryte tolloven. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mouche Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Så lenge været er på din side og ferdighetene (inklusive utholdenhet) er til stede så er dette en morsom tur, men når man må spørre på et forum som dette så stiller jeg meg selv litt tvilende til prosjektet. Siden dere skal seile fire stykker så regner jeg med at det er snakk om to båter og ikke fire stykker i en båt som er beregnet på en samlet vekt av mannskap på 140 kilo? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 10 hours ago, Fuglen said: En kar som het Thor, fra Larvik-traktene, laget en flåte av gresstrå og crosset atlanteren. Samme fyr surra sammen noen trestokker og ga seg ut på en stillehavs cross. Fornuftig er det sikkert ikke, og jeg vil ikke oppfordre deg til det. Man er i utgangspunktet idiot om man prøver på noe slikt, men så har man litt flaks, det blir en fin tur, og plutselig er man nasjonalhelt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pero Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Til inspirasjon kunne dere lese boken om Tinkerbelle https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tinkerbelle 13.5 fot over Atlanteren. Ikke ufarlig, men tar man forholdsregler og har båt som er godt bygget og rigget så er mye mulig. Seilte Strømstad -Tjøme i en Firling for en del år siden i frisk bris med kuling i kastene. 24 fot er myyye større enn 14 riktignok, var aldri fare på ferde på den turen. Stabil, sterk vind er bedre enn plutselige forandringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 (redigert) Dette er jo småidiotisk. Men så er jeg av den typen som tenker at unge folk må gjøre noe litt småidiotisk i blant, og dette må da være en av de mildeste typene småidiotisk ungdommer kan gjøre. Så lykke til! Tips: Sjekk og tren utholdenheten deres. Båtene klarer som oftest mer enn mannskapet. Får dere dårlig vær eller ugunstig vind kan turen fort bli dobbelt så lang som det dere hadde tenkt. Vær kravstor på været. For lite vind er like ille som for mye vind for dere. Ha med minst en VHF som tåler vann. Gjerne to. Start med noe roligere. Se f.eks. hvordan det er å krysse Oslofjorden mellom Son og Svelvik. Tåler båten så mange mennesker om bord, eller blir det veldig trangt og lav fart? Ta med lys og batteriantenner tilfelle turen blir lang. Kjøp gjerne en radarreflektor. Til slutt, se om dere kan finne en følgebåt. Selv om dere ikke finner en båt som holder samme fart som dere, så kan båten f.eks. starte to timer før dere eller to timer etter dere, timet slik at dere møter hverandre midt på ruten. Ville vurdert å seile innaskjærs så langt jeg kunne. Men det tar kanskje bort noe av magien? ;) Redigert 10.April.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 (redigert) når man må spørre på et forum som dette så stiller jeg meg selv litt tvilende til prosjektet. +1 ute i fjorden er det bølger når det er vind. Du trenger vind for å få fart på den jolla. Når du spør som du spør, så tror jeg du mangler erfaring. men du sier også at det er et retorisk spørsmål, og svaret er ja, det er fint mulig, med erfarne jolleseilere ombord, og som er vant til jolleseiling med den båten i tilsvarende sjø. det er også mulig å svømme over den Engelske kanal...., men om noen spør på BP om hvor lang tid det vil ta, bør de ikke prøve selv... Redigert 10.April.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Code0 skrev 37 minutter siden: når man må spørre på et forum som dette så stiller jeg meg selv litt tvilende til prosjektet. +1 At de spør på et båt forum er vel utelukkende positivt, så den «kritikken» skjønner jeg ikke!? Hadde nok fremstått som litt mere erfarne om det ble brukt nautiske mil, og ikke km....? Dette prosjektet er helt innafor, men planlegg godt, og ta med nødvendig sikkerhetsutstyr. VHF, nødbluss. Røyk hvis det et lyst 20timer i døgnet. Vanntett VHF er viktig ( 2stk mobiler i vanntette poser kan kanskje erstatte VHF..) Det blåser ofte langt mere utpå enn langs land, og bølgene blir større, hvordan er båten å seile i mye vind og sjø? Antar at dere har trent med båten i mye sjø og vind.. Sydlig vindretning er et must, så driver dere ev innover hvis ting går galt. Om ikke dere har følgebåt, så avtal med noen på land om at dere skal melde fra ved ankomst, og gjør dem kjent med planlagt rute. Bruker dere i tillegg tørrdrakt så er det en trygghet... Gjør dere kjent men vindmålere i fjorden, Ferder og Torbjørnskjær har vel live målere på yr, da ser dere hva reell vind er på ulike varsler... Melder f.eks yr 7ms SV på en solskinnsdag kan dere fort få 11-12ms midt utpå. En melding på rundt 4ms S, SV eller SØ er vel optimalt, Og gjerne etter en «vinstille» periode, så er sjøen ikke for stor... God tur, viktig med litt litt små prosjekter, planlegg godt og ta med sikkerhetsutstyr så går dette bra.....? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Har dere sett hvordan disse seiljollene ser ut? Kjenner ikke akkurat denne jolla, men har seilt mange tilsvarende joller i yngre dager. Det er en lang og ganske slitsom tur det er snakk om og man skal vel tilbake også? Seiler man flere i følge? Har man med følgebåt? Mange spørsmål, få svar og en TS som kan virke litt for uerfaren til at denne turen bør tas riktig enda. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Man blir heller neppe nasjonalhelt for å smugle en seiljolle fra Sverige til Norge. Om man blir tatt. Men mitt råd er: Midt på sommeren, høytrykk, unngå nattbrisen ut fjorden (for den kan bli kuling så det freser), unngå solgangsbrisen som starter fra SSW ved 12-tiden. Og så blir det blikkstille ved 17-tiden. Da må dere være vel i havn på andre siden. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Mouche skrev 7 minutter siden: Har dere sett hvordan disse seiljollene ser ut? Kjenner ikke akkurat denne jolla, men har seilt mange tilsvarende joller i yngre dager. Det er en lang og ganske slitsom tur det er snakk om og man skal vel tilbake også? Seiler man flere i følge? Har man med følgebåt? Mange spørsmål, få svar og en TS som kan virke litt for uerfaren til at denne turen bør tas riktig enda. Det er en forutsetning at man kan seile og er godt trent. Jeg har selv vært ute med havkajakk og seilbrett i vær som jeg ikke engang ville vurdert i båt, men da er man kledd og forberedt på en helt annen måte... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Fuglen skrev for 12 timer siden: Mye som går. En fyr som het Terje rodde til Danmark for å kjøpe mel. En sunnmøring har rodd til Shetland et par ganger. En kar som het Thor, fra Larvik-traktene, laget en flåte av gresstrå og crosset atlanteren. Samme fyr surra sammen noen trestokker og ga seg ut på en stillehavs cross. Fornuftig er det sikkert ikke, og jeg vil ikke oppfordre deg til det. Sjekket hva trådstarter har som navn på båten. Dette går sikkert bra, opphavsmannen var jo kjent for blant annet å gå på vannet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Popeye70 Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 16 hours ago, baat_paa_vann said: Hei jeg og tre venner har en drøm om å seile fra min hytte i Strømstad hele veien over til Hvasser/Tjøme. Tasar er laget for 1-2 voksne eller to barn, med samlet maksvekt på 130-150 kg eller deromkring. Med mindre snittvekten deres er rundt 35 kg så vil dere seriøst overbelaste båten, kun med kropppvekt på fire voksne personer. Og så kommer utstyr (både det dere har på dere pluss tørre klær, mat, drikke, VHF, mobiler, kart osv) i tillegg. Fribordet på en Tasar er ikke akkurat høyt, og med den vekta dere vil ha ombord så blir det enda lavere. Dere vil trolig ha vind og bølger inn fra styrbord side (dominerende retning), og i verste fall vil noen av bølgene bryte over båten. I så fall vil dere dra på endel kilo vann også, og dere må regne med at alt som ikke blir pakket vanntett blir søkkvått. Dere må regne med å bruke minst en halv time, kanskje det doble/triple bare på å komme dere ut i åpent farvann, og dere må regne med at dere kanskje må seile nord for Tisler, Akerøy og Søstrene hvis det er mer vind og bølger enn først antatt. Veien kan med andre ord bli ganske mye lenger enn antatt. Og dere har ikke motor, så hvis vinden løyer må dere padle eller ro hvis det er mulig. For all del, dette /kan/ gå bra, men det kan også gå skikkelig dårlig. Men grenser pushes av de som våger, så prøv gjerne, men sørg for å ha gjort forarbeidet deres skikkelig. Dere må være trent til å holde ut i timesvis i en trang liten båt i endel vind, dere må kunne håndtere båten skikkelig både i med masten opp og masten ned. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 (redigert) Slettet Redigert 10.April.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Kan bli overskrifter i avisene av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.