koh Startet 26.September.2005 Link til dette innlegget Startet 26.September.2005 Hei ! Sitter og vurderer motor til halvplanende snekke. Det står mellom en Yanmar på 144HK, og Volvos D3-160. Prisen er så å si lik, men det er ellers to vidt forskjellige motorer. Yanmaren er en traust tradisjonell konstruksjon, mens Volvoen er en hypermoderne aluminiumsmotor med "Common rail" og elektronisk styrt innsprøytning. Volvoen er nok en klar vinner når det gjelder vekt, støy, forbruk og miljø - men tåler den det maritime miljøet like godt over lang tid ? Var ombord i en båt med en Yanmar 220HK (det er storebror i samme serien som 144hk'ern) og på tomgang skramlet det og ristet i båten så man knapt kunne føre en samtale. Har i ettertid blitt fortalt at dette kommer av at motorlabbene på Yanmar sekker sammen, og demper dårligere samtidig som akslingen kommer i spenn. Spennet kan vel justeres vekk, men om man må ha nye labber støtt, flakser det fort noen lakser - og jeg er slett ikke sikker på at dette var hele forklaringen. Satt vel også med et inntrykk at motoren hadde en hard kontant gange. Om Volvoen har jeg så langt hørt bare positive ting, men så ble vel motoren lansert for 2 år siden, så enormt med langtidserfaring finnes det vel neppe der ute. En ting som overrasker meg litt er at relativt sikre kilder vil ha det til at Yanmaren skuffer skuta avgårde ca en knop raskere en Volvoen på tross av at den på papiret er 19 hk slappere. Dersom det er noen som har kjennskap til disse to motorene - og spesiellt om noen har noen negative erfaringer med D3 - så syng ut. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 (redigert) Ingen negative erfaringer her. En kollega hadde en Nidelv 690 med D3 160 DP. Gikk som ei kule - og brukte nesten ikke diesel Jeg har hørt at det har vært en diskusjon mellom en båtprodusent og VP om hvorvidt D3 skal ha kjølevannsfilter eller ikke. Dette etter at en motor fikk skader pga varmgang. Så vidt jeg vet har ikke D3 et kjølevannsfilter montert på motoren Motoren er jo Volvo's D5 163 hk motor som sitter i S60, V70,XC 70 og XC 90. Har hørt mye bra om den her - bortsett fra at den er litt liten i XC 90 Redigert 26.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hvorfor heter motoren D3 i båt og D5 i bil? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hvorfor heter motoren D3 i båt og D5 i bil? <{POST_SNAPBACK}> Fordi den er svensk ... Sic transit gloria suedi. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hvorfor heter motoren D3 i båt og D5 i bil? <{POST_SNAPBACK}> Si det du - antakelig fordi det er forskjellige produktsjefer D5 motoren finnes også i en 130 hk variant. Da heter den noe annet. Og nå kommer D5 med 185 hk og 400 Nm i bilene - da blir den hetende D5 - mens 163 hk motoren heter noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Var ombord i en båt med en Yanmar 220HK (det er storebror i samme serien som 144hk'ern) og på tomgang skramlet det og ristet i båten så man knapt kunne føre en samtale. Har i ettertid blitt fortalt at dette kommer av at motorlabbene på Yanmar sekker sammen, og demper dårligere samtidig som akslingen kommer i spenn. Spennet kan vel justeres vekk, men om man må ha nye labber støtt, flakser det fort noen lakser - og jeg er slett ikke sikker på at dette var hele forklaringen. Satt vel også med et inntrykk at motoren hadde en hard kontant gange. <{POST_SNAPBACK}> Her må det være noe galt fatt. Har en 4LHA-STP på 222 hk selv. Noen roligere rekkefirer enn den som står i min båt skal du lete lenge etter. Finnes knapt virbrasjoner på noe turtall. Hard gange er det heller ikke. Har litt rakling i demperplata på ca. 1200 omdr. som forplanter seg i båten. Det er alt av vibrasjoner. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
olpi Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Her må det være noe galt fatt. Har en 4LHA-STP på 222 hk selv. Noen roligere rekkefirer enn den som står i min båt skal du lete lenge etter. Finnes knapt virbrasjoner på noe turtall. Hard gange er det heller ikke. Har litt rakling i demperplata på ca. 1200 omdr. som forplanter seg i båten. Det er alt av vibrasjoner. <{POST_SNAPBACK}> Yanmar motoren rakler nok lite ja, det kan jeg skrive under på også. Det er nok som det også blir nevnt feil oppretting, defekte motorlabber e.l. som gjør at det vibrerer. Hvis det vibrerer og skrangler når gear er frikoblet så er det sannsynligvis defekte motorlabber, kanskje de er har løsnet? Jeg hadde en lite lyd/ulyd ved ca 1000-1200 o/min av og til. Det ble forårsaket av for stor slakk i hendelen som går til stopper`n. La mellom en tykkere nylonskive og det forsvant. Bagatell m.a.o. M.h.t. oppretting så skal jeg også sjekke den. Det bør forøvrig alle gjøre når det er gått noen år siden motor ble montert. Motorlabber kan synke sammen noe uavhengig av motorfabrikat (selvfølgelig). Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Det er nok som det også blir nevnt feil oppretting, defekte motorlabber e.l. som gjør at det vibrerer. Hvis det vibrerer og skrangler når gear er frikoblet så er det sannsynligvis defekte motorlabber, kanskje de er har løsnet? <{POST_SNAPBACK}> Frikoplet går motoren som en symaskin og helt rolig. Det har vært sagt før at Yanmar har benyttet billige demperplater og at dette kan være en grunn til rakling. Rakling er visst temmelig vannlig etter som jeg forstår og er nødvendigvis ikke skadelig heller. Forre motorfestemuttere løsnet hos meg før det hadde gått 50 timer, noe som jeg antar var slurv fra NB. Fikk linet opp og tightet skikkelig. Sjekker dem jevnlig og de sitter nå. Har sjekket opplininga etterpå og den har ikke forandret seg. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
bjoris Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Det blir vel litt feil å sammenlikne e 4 syl med en 5 syl på hvor kultivert gangen er. 5eren har forutsetninger for å gå mye roligere enn en 4 er. Nå går Yanmaren litt hardt og det ser jeg for meg er naturlig med relativt stort volum på 4 syl. MEN, jeg er ikke noe motormann så her er jeg kanskje på bærtur??? Den nye D4D 1.4 liter til Toyota går sinnsykt stille som sammenlikning, men så har den ikke 620 nm heller... Jeg syns Yanmaren går utrolig stille på 2600-2800 o/min. Ingen problem å sitte ved siden av motoren (jeg har motorrom og ikke noe kasse så jeg er av og til nede når fruen kjører bare får å sjekke). Hadde en VP 41 før og det var helt sinnsykt bråket i forhold..., men på tomgang gikk jo 41 motoren som en drøm... Har hørt D5 V70 og ble imponert over den kultiverte gangen, men dette er vel i utg.pkt en bilmotor satt i båt i motsetning til D4 og D6??? Hvor mange timer pr år regner du med å gå? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
koh Svart 26.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Tja - si det - har gått 900 timer tilsammen de siste 7 årene - og det blir neppe noe mindre. Jeg har faktisk en D5 i bilen min, og den er jeg veldig fornøyd med, samtidig som jeg også på den maritime siden har vært Yanmar frelst i mange år så dette blir ikke enkelt. Det jeg vel bekymrer meg litt for er Volvoens holdbarhet over tid - samt at jeg vil tro at enkelte av de elektronikk-greiene neppe er billige om de ryker. -koh Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Du vil også merke litt på gangen hvor mye det er tatt ut av samme motor. Det er forskjell om man har tatt ut lite eller mye. Gangen blir ofte hardere når man tar ut mer. OT: Merket det også litt på min bil da jeg chiptunet den. Den går i utgangspunktet pent (BMW 530D), men ble litt råere i gangen da jeg økte fra 184 hk til 220 Hk. Jeg koblet tibake til normalt oppsett etter noen uker. Det var ikke lett å holde igjen og "lappen" hang ofte i en tynn tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Foldnes Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hei ! Var ombord i en båt med en Yanmar 220HK (det er storebror i samme serien som 144hk'ern) og på tomgang skramlet det og ristet i båten så man knapt kunne føre en samtale. -koh <{POST_SNAPBACK}> Feil vekt på labbene? Velg yanmar du, det vil lønne seg i det lange løp. Du har ivertfall mulighetene til å kunne gjøre noe selv med motoren hvis det skulle bli behov. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Har hørt D5 V70 og ble imponert over den kultiverte gangen, men dette er vel i utg.pkt en bilmotor satt i båt i motsetning til D4 og D6??? <{POST_SNAPBACK}> D4 og D6 er konstruert fra bunnen av av VP. Ser for meg ut som omtrent samme motor men med hhv 6 syl og 4 syl. Volum på D6 er 5,5 liter, D4 har 3,7 liters volum. På disse blokkene hiver de så turbo og kompressor - alt etter behov. Det gir mye Nm på lavt turtall og mye hk på høyt turtall. Men om det holder i mange år - det vet vi jo ikke før om mange år. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 27.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Det blir vel litt feil å sammenlikne e 4 syl med en 5 syl på hvor kultivert gangen er. Jo i rettferdighetens navn kan du si det, men når jeg står med valget, er det jo støyen som når meg jeg er opptatt av. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Siden du er på jakt etter en som går stille: Har du vurdert en 4 syl Steyr? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Siden du er på jakt etter en som går stille: Har du vurdert en 4 syl Steyr? Tror du må finne deg en annen båt å høre en 4LHA i. Den du har hørt er neppe representativ... På min er det ikke motorkasse og derfor litt støy på tomgang, men lå sammen med en Nimbus i sommer og den var nesten ikke hørbar på tomgang (222 hk 4LHA)... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NilsPils Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Hei ! Sitter og vurderer motor til halvplanende snekke. Det står mellom en Yanmar på 144HK, og Volvos D3-160. .......................... En ting som overrasker meg litt er at relativt sikre kilder vil ha det til at Yanmaren skuffer skuta avgårde ca en knop raskere en Volvoen på tross av at den på papiret er 19 hk slappere. Mener å ha registrert at Yanmaren også markedsføres som 160 hk i utlandet. Kan det kanskje ha noe med den norske hestekraftavgiften å gjøre?? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
junkern Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Jeg hadde valgt Yanmar, uten tvil, selv om det er en noe eldre, men velprøvd konstruksjon, så har jeg bare gode erfaringer med yanmar. Kan ikke si det samme om volvo Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 27.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Mener å ha registrert at Yanmaren også markedsføres som 160 hk i utlandet. Kan det kanskje ha noe med den norske hestekraftavgiften å gjøre?? Har vært og sjekket, og du har helt rett 4LHA-HTP heter den, og er oppgitt til 144 på den norske siden, og 160 på den engelske. Ser også at den i Norge leveres std med 80A generator mens den er på 60A i utlandet. (men Volvoen har 140A gen. da) -koh Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 (men Volvoen har 140A gen. da) <{POST_SNAPBACK}> woow! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Hvorfor heter motoren D3 i båt og D5 i bil? <{POST_SNAPBACK}> I bil så henspeiler det på ant sylindre (Volvo har tidligere hatt en D6 i bil) , mens i båt har de gitt de navn etter sylindervolum. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 (redigert) (Volvo har tidligere hatt en D6 i bil) <{POST_SNAPBACK}> Også henspeiler det på at Volvo har en motorserie de kaller T4, T5 og T6. Bensinmotorer med turbo og bra effekt. T6 er sekser med 2 turboer. 273 hk. T4 tror jeg har rudnt 220 hk. T5 ha rrundt 250 hk. Den morsomste er kanskje T5R - 300 hk. Men det er jo bensin da - og ganske OT Redigert 27.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 (redigert) D3 har også en turbolader med variabel geometri slik at du får både godt moment ved lave turtall (som en lavtrykksturbo med liten masse i bilmotorene) og høyere effekt ved høyere turtall. Samtidig er vel den lave vekten interessant. D3 med DP-S drev veier 330kg. Den eldre, men sammenlignbare VP KAD32 veier 475kg, også med DP drev. 145kg forskjell er mye i mindre båter. Redigert 27.September.2005 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 28.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Ser ut til at drevet veier endel da for motoren med girkasse veier bare 268, mot Yanmaren på 405. Men i en halvplaner som kanskje veier rundt tre tonn betyr kanskje ikke denne vektforskjellen så mye -ko Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 (redigert) Fant en interesant tråd på YBW forumet ang. Yanmar vs Volvo. Les spes post nr 6 som er postet av en av våre landsmenn. merc+volvo diesel Sitat: ''we pull out Volvos and fit Yanmars every single week of the year, so I guess folks as always vote with their feet. But if we relied on Yanmar or Merc for repairs we'd go bust, they just don't give much us much trouble.'' Redigert 28.September.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.