Jump to content

Edit History

Ove T

Ove T

Hej

Enklast gör du såhär. En kraftig kabel mellan + på batteri 2 och + på batteri 3, likadant  - på 2 till - på 3 . Laddaren kan du koppla in med säkring på utgående anslutning på huvudströmbrytaren och då väljer du vilket/vilka batteri som skall laddas med huvudströmbrytaren. Enda nackdelen är att du måste själv se till att du inte tömmer hela banken utan har kvar ström för start. En bra laddare för dej som har motorbåt är en Ctek M100 som ger 7 A det räcker gott då du alltid har laddade batterier när du kommer fram och bara behöver ha ström till din förbrukning. Den laddaren har också ett supplyläge där den ger konstant ström på 13,7 V. Detta är bra då andra laddare kan reagera på att kylen startar och drar igång en hel cykel av laddningsprogrammet med påföljd att batterierna blir överladdade. Kopplat på detta sätt och i supplyläge kan man ställa huvudströmbrytaren i läge 0 och bara ha batteriladdaren att strömförsörja så länge förbrukningen är mindre än 7 A. Ett säkert och bra sätt om man vill lämna båten med t.ex kylen på.

Hälsningar Ove 

Ove T

Ove T

Hej

Enklast gör du såhär. En kraftig kabel mellan + på batteri 2 och + på batteri 3, likadant  - på 2 till - på 3 . Laddaren kan du koppla in med säkring på utgående anslutning på huvudströmbrytaren och då väljer du vilket/vilka batteri som skall laddas med huvudströmbrytaren. Enda nackdelen är att du måste själv se till att du inte tömmer hela banken utan har kvar ström för start. En bra laddare för dej som har motorbåt är en Ctek M100 som ger 7 A det räcker gott då du alltid har laddade batterier när du kommer fram och bara behöver ha ström till din förbrukning. Den laddaren har också ett supplyläge där den ger konstant ström på 13,7 V. Detta är bra då andra laddare kan reagera på att kylen startar och drar igång en hel cykel av laddningsprogrammet med påföljd att batterierna blir överladdade.

Hälsningar Ove 



×
×
  • Create New...