braper77 Startet 10.April.2020 Link til dette innlegget Startet 10.April.2020 Jeg er ganske ny båteier og har et ekstra forbruksbatteri i båten (se illustrasjon) som ikke er tilkoblet. Dette ønsker jeg å koble til slik at jeg øker kapasiteten, men fortsatt er 12V. Videre kunne jeg tenke meg å koble til en batterilader permanent slik at jeg slipper å fjerne luker, koble til lader og generelt la det se ut som kaos i båten i de timene ladinga pågår, men kun ha kontakten tilgjengelig slik at jeg kan koble meg på landstrømmen når vi ligger ved brygga. Jeg glemte å ta bilde av batterirommet før jeg dro fra båten i dag tidlig, men mener koblingsoppsettet er som jeg har angitt i bildet som er vedlagt. Jeg mener forbruksbatteriene er på 85Ah, men usikker på startbatteriet. Skulle gjerne hatt noen tips og evt. innspill til lader som er godt egnet :) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) Hej Enklast gör du såhär. En kraftig kabel mellan + på batteri 2 och + på batteri 3, likadant - på 2 till - på 3 . Laddaren kan du koppla in med säkring på utgående anslutning på huvudströmbrytaren och då väljer du vilket/vilka batteri som skall laddas med huvudströmbrytaren. Enda nackdelen är att du måste själv se till att du inte tömmer hela banken utan har kvar ström för start. En bra laddare för dej som har motorbåt är en Ctek M100 som ger 7 A det räcker gott då du alltid har laddade batterier när du kommer fram och bara behöver ha ström till din förbrukning. Den laddaren har också ett supplyläge där den ger konstant ström på 13,7 V. Detta är bra då andra laddare kan reagera på att kylen startar och drar igång en hel cykel av laddningsprogrammet med påföljd att batterierna blir överladdade. Kopplat på detta sätt och i supplyläge kan man ställa huvudströmbrytaren i läge 0 och bara ha batteriladdaren att strömförsörja så länge förbrukningen är mindre än 7 A. Ett säkert och bra sätt om man vill lämna båten med t.ex kylen på. Hälsningar Ove Redigert 11.April.2020 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
braper77 Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Supert, takk for godt svar. Lader er bestilt :) Jeg har denne hovedstrømbryteren installert i båten: https://www.watski.no/Batteribryter-11bV1. Har lest en del steder her inne at man ikke skal bytte endre innstillinger på denne når motoren går da det kan skade dynamo. Dersom dette stemmer, og jeg først skal gjøre en jobb med litt kobling nå, lurer jeg også på å bytte ut bryteren med en man kan bytte posisjon på mens motor går (hvis det er nødvendig). Du har ikke tilfeldigvis noen tips til en rimelig bryter der ute også? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hej I specifikationen på din står det att den inte kan slås om under gång. Denna Huvudströmbrytare har svepande kontakter och kan slås om under gång. Dessutom tycker jag Blue Sea har bra produkter. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
braper77 Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Takk for svar igjen. Da bestiller jeg en slik og gjør bytte av den samtidig. God vår, sommer og ikke minst - båtsesong :) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hei, Hvis du skal skifte hovedbryter hvorfor ikke montere to enkle hovedstrømsbrytere og VSR eller skillerele slik at du er sikret mot nedtapping av startbatteriet. Dette er noe som kan skje med ditt nåværende oppsett hvis glemmer å snu batterivelger til posisjon 1 når motor er stoppet. Biltema sitt Skillerele Biltema sin Hovedstrømbryter Maritim (BEP) Hovedbryter 275A Maritim (BEP) VSR Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.