Jump to content

solcellepanel, hvor stort trenger jeg?

Bjørn Sjetnan

Recommended Posts

Jeg har 2x100w kina solar med 2stk 110A batterier. Aldrig manglet strøm. Kører konstant autopilot, lys, ekkolodd, ais modtager og sender, raspberry pi computer, navigation, toiletter osv... har aldrig set mine batterier under 12V

Cellerne sidder statisk fast på dækket... virker fantastisk bra... 

Om dagen lader jeg 2 stk iPhone og 3 tablets også... vi er minimum 5 personer på båden når vi er på tur..

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Det arealet vil gi plass til et panel i størrelsesorden 50W eller litt mer. Da vil du kunne få rundt 20-25 Ah på en solskinnsdag dersom panelet har lite skygge, og kanskje 10 Ah på en grå dag (basert på egen erfaring, med horisontale paneler/MPPT regulator).

Et bra alternativ for vedlikeholdslading, men trolig litt snaut for alt annet. Moralen er å finne mer areal for panel - som vel er utfordringen på de fleste fritidsbåter. Får du lurt på plass feks 2 x 100W så begynner det å hjelpe. Fleksible 100W er ofte ca 0.5 m2 nå til dags ser jeg.

Omtrent samme størrelse som på mine to 110W paneler (Skanbatt SP110W), 107 × 54cm.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"hvor mye effekt trenger jeg" - ja, hvor langt er et strikk? 

Det er en av mine kjepphester - båter og båtbruk er veldig forskjellig, og de fleste her på forumet prosjekterer sine egne oppfatninger over på alt av svar.

På min første båt hadde vi ikke engang vanntank eller fungerende vannpumpe. For å gjøre oppvasken hang vi over rekka og gjorde den i sjøen. Vi hadde en autopilot som ikke var så veldig strømsulten. LED-lys inne og LED-lanterner som bare virket av og til - var ikke så nøye under midnattsola, men jeg brukte jo båten tidvis vinterstid også. Jeg hadde faktisk en laptop og en telefonlader, samt håndholdt VHF. Dieselvarmeren var defekt da jeg kjøpte båten, og ble derfor aldri brukt. Dette var før smarttelefonene kom, så eneste GPS ombord var i laptopen. Ikke hadde jeg sjøkart på den heller. To batterier ombord, eneste mulighet for å lade var å ta dem på land med jolla og lade dem hjemme. Jeg ble jo lei av det, så etterhvert fikk jeg meg et lite solcellepanel. 

Roll forward noen år. Adskillig større båt, og større familie. Strømsultne laptoper som må fores med inverter og 220v.

Unger som blir sure og grinete hvis de ikke får bruke dem. Kjerring som blir gretten dersom vi ikke kan ha komforttemperatur 24/7. Internetruter som står på 24/7. Masse telefoner og padder og whatnot som skal lades. Kjøleskap og masse annet som suger strøm. Har nå 50W+120W+100W solcelle, enda er det ikke nok, enda sola skinner og panelene er rettet så godt jeg kan mot sola er det bare så vidt det blir mer strøm enn jeg bruker - og jeg har flyttet til breddegrader hvor sola ikke skinner 24/7. Har bestilt et 160W-panel i tillegg.

Atter andre har elektrisk komfyr, watermaker, bruker strøm for å generere varmtvann, etc. Vaskemaskin. Det baller fort på seg. 

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Men, Bjørn Sjetnan, det finnes også andre tilleggsløsninger. Som regel ikke like effektive, men kan gi gode bidrag. Eksempler  er sammenleggbare paneler, paneler som legges ut når man ligger stille, paneler montert på rekka. Er ellers enig i at arealet ditt er litt lite dersom du har strømbrukere som f.eks kjøleskap, PC + smådiverse. I tillegg vil et panel som er plassert under bommen få skygge temmelig ofte. På den tredje side kan jo litt lite supplerende lading gjøre uthavnsbesøket mer behagelig, siden batteriene ikke blir tomme like fort.

Det har jo skjedd diverse andre ting på den tida også. Feks at solceller har blitt ekstremt mye rimeligere (faktisk så rimelige at REC gikk i dass?). Samme med LED pærer, samt at de nå dekker de fleste behov med et marginalt strømforbruk. Husker jeg ble utledd på en News-gruppe i 1998 da jeg nevnte at LED hovedlys på biler var på vei. Batteriteknologi er jo her allerede, dog foreløpig til for drøy pris etter min mening. Men det ordner seg. Jeg kjøpte en PC med SSD på 160 Gb i 2008. Bare SSDen kostet over 10000. Nå får en den vel for 1/10.

Jaggu havnet jeg OT igjen...

Men skal en holde et kjøleskap, autopilot og evt varmer i live over tid - noe som ikke høres veldig ekstragavant ut i mine ører - er nok 2 x 100W ned mot minimum av hva som er bryet verdt å innstallere.

Jeg er enig. Monterte 345W panel fast på hardtoppen. Disse er ikke vinklet mot solen men ligger bare flatt. På en god dag lader disse 100Ah på denne tiden av året. Nå sommeren er i gang med sol fra 04 til 23 er vi på mellom 150 og 200Ah. Får opp mot 30A i ladestrøm når alt klaffer. 

Med to kjøleskap, Wi-Fi router, overvåkningskamera, avfukter på inverter er det ikke nok strøm til mer enn at det lader like mye som det forbruker i øyeblikket. Fra midten av mai til august går det bedre med flere soltimer og solen står høyere på himmelen (som er bedre for mine fastmonterte paneler).

Her er eksempel fra i går. Veldig fin dag med lite skyer. Hadde en skyggeperiode på formiddagen, ellers veldig bra forhold. 

Screenshot_20200411_092130.jpg.6f7b3796d215b747354b4d44acbfcb0b.jpg

Av 345W oppnådde jeg nesten 200W. Når solen står høyere får jeg ofte over 300W, og jeg har sett 350W (noe som høres umulig ut på 345W panel, men det var det MPPT laderen sa). 

Screenshot_20200411_092027.jpg.0c0f056673392a9055247f5255c08825.jpg

Samme grafen i A ladestrøm. Ca 200W gir ca 13A strøm på 13+V. 

Screenshot_20200411_092208.jpg.26c8bb34cd24507eaf714e7df6a58e12.jpg

Sammenslåing av forbruk og lading ser slik ut. Er grafen over 0 så er det lading av batterier, under 0 så forbrukes batteriene. De tydelige spikene ned er kjøleskapene. Har et vanlig pluss en kjøleskuff. Uten tvil disse som forbruk mest. I sum på døgnet er et ca balanse nå, men det går i pluss om ikke så lenge. 

Jeg skal teste å slå av kjøleskuffen i denne perioden for å se om jeg kan klare meg uten landstrøm. Er ikke sikker på om det holder med vårt forbruk. 

Vi har også LiFePO4 batterier. Fordelen med disse er at de tar til seg lading veldig lett. Må ikke "presses" inn på samme måte som bly-syre. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Det kan du læse meget om på google og alt efter om du har samme eller forskellige celler kan du enten parallel eller serie forbinde dem...

Jeg har 2 Kina regulatorer fordi jeg har en celle på hvert batteri + en 30A regulator koster 100 nok og fungere super til mit setup.

Det er også vigtigt at du har en regulator der kan klare amperene fra flere celler hvis du vælger at forbinde dem...

Redigert av Peter- (see edit history)

I praksis bruker man 1 regulator til to paneler om ikke man har veldig spesielt oppsett. To like paneler i parallell er mest vanlig, og en regulator.

Hvilke paneler og hvilke regulator ser du for deg? Lettere med råd om du er spesifikk.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Parallellkobling av paneler på én regulator er det vanligste, og også den anbefalingen jeg vil gi. 

En "simpel" regulator gjør så vidt jeg kan forstå ikke mye - eneste er å stoppe landingen før batteriene blir kokt. Så lenge regulatoren tåler belastningen vinner man ingenting på å ha to. To regulatorer koster vanligvis mer enn én, selv om man kan trenge en tyngre regulator for to paneler. 

Så har du de dyre ("maximum peak power tracker" Hvis jeg husker riktig) som transformer ned spenningen.

Teoretisk vil man kunne oppnå høyere effekt fra en MPPT-regulator, da panelene kan levere høyere effekt når spenningen holdes på ca 17V i stedet for 12-14V. Jeg leste imidlertid nylig i en annen tråd at disse regulatorene er oppskrytt og i praksis ikke leverer mer enn en simpel regulator. I tillegg er det andre ulemper, f.eks. har jeg opplevd støy på VHF-radioen ved bruk av MPPT. 

Med MPPT kan man seriekoble panelene. Det vil gi mindre effekttap over ledningene, og vil kanskje gi mer effekt i visse situasjoner. Erfaringen min, med ulike paneler og ulike muligheter til å vinkle panelene mot sola og unngå skygge, var at jeg omtrent ikke fikk lading i det hele tatt med seriekoblede paneler. Det svakeste panelet  begrenser strømgjennomgangen og trekker ned hele panelbanken ved seriekobling. Jeg tror ikke det skal mer til enn litt skygge på ett panel før det lønner seg med parallellkobling.

Hvis spenningen fra panelene er ulik, eller dersom spenningen fra ett panel er under 13V, vil man kunne få (mer) effekt gjennom seriekobling. Erfaringen min tilsier at panelene gir mer enn 13V og ligger på 17-19V dersom de er koblet til en MPPT, uansett om det er overskyet eller sol.

Når det begynner å bli mørkt faller spenningen, da vil man teoretisk kunne høste noe fra seriekoblede paneler, mens parallellkoblede paneler ikke vil levere noe som helst. Imidlertid er maksimal effekt da under 1% av hva man oppnår ved direkte solskinn.

I tillegg er høye spenninger farlige, kobler man sammen tre paneler i serie får man potensielt mer enn 60V, og da er det krav om at installasjonen gjøres av profesjonell elektriker.

Kort sagt, panelene bør parallellkobles såfremt det ikke er særlig lange ledningsvei til regulator og helt like paneler med helt lik vinkling og hvor man aldri har deler av panelet skyggelagt. 

For å få mest ut av ulike paneler med ulik vinkling mot sola er det sikkert best å ha en MPPT-regulator for hvert panel - men da blir kostnaden for regulatorer svært høy.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vi har et fleksibelt 100w panel vi henger rundt på båten. Men ikke så fornøyd med MC4 kontakter som gir dårlig kontakt. Tungvint med ledninger som må dras ut av skottet der regulatoren sitter også. Kunne tenkt meg å hatt en stikkontakt og støpsel, men finner ikke noe jeg synes passer.

Noen som har funnet noe bra her?

Hilsen

Lurvetass

Kort om min løsning. WiFi-router og 12-volts Finlux tv har jeg er eget gammelt batteri til som jeg bruker i høysesongen.115Ah, holder i maaange timer før det tenger lading. Har stroppet dette fast foran trappa til fly. Bruker en gammel 25A lader til det når jeg er på strøm, eller fyrer aggregatet. Da er det kjøleskap, trykkvannspumpe, dieselvarmer og LED-lamper som har strømbehov fra fritidsbanken. 3 x 100Ah AGM har jeg på den. Byttet nettopp ut det gamle 50-watts panelet til 2 x 55-watt rugged panel fra Sunbeam. De leverer opp mot 6A samlet på max, men er også de beste til å gi inn strøm ved overskyet, leste jeg. Jeg er spent på hvor mange dager dette gir meg i uthavn.

Ligger rett syd i hjemmehavn, så regner med at jeg i helgene kommer til fulladet bank.

DSC_0909.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...