Pequod
Da er jeg forlengst plassert i ny havn for natten. Litt usikker på om det blir hjemmekontor eller ikke herfra i morgen. De første fem dagene har jeg nemlig kveldsvakt før jeg skal jobbe to dagvakter neste helg, så jeg tror nok at jeg drar herfra i morgen og legger meg i en passende havn i god tid før klokka 13.00, da jobbuka begynner for meg.
Utsikten fra der jeg ligger nå:
Det betyr at jeg må prøve å stå tidlig opp i uka som kommer! :-D
I dag kom jeg meg avgårde på ettermiddagen etter å ha slappet av lenge og deretter skrevet et lite blogginlegg. (Som du kan lese her: https://pequod.nesodd1.no/?p=18862 ).
Jeg vurderte flere forskjellige alternative ruter etter at jeg kom til den konklusjonen at det ikke blir noen runding av Lista denne gangen.
Samtidig hadde jeg litt lyst til å komme meg litt lenger med denne båten enn jeg klarte med snekka. Derfor dro jeg innover når jeg kastet loss i ettermiddag og ikke utover fra Farsund. Jeg kjørte deretter bare litt inn i selve Farøysundet bare for å ta noen bilder fra sjøsiden der, og deretter under brua over Nordsundet.
Deretter fulgte jeg Lyngdalsfjorden til jeg la om til babord og inn Åptafjorden. Helt innerst ligger det en campingplass med en liten gjestebrygge, og en småbåthavn med et par gjesteplasser. Når jeg hadde kommet så langt vurderte jeg å legge til land og ta meg en liten tur på landjorda, men jeg ombestemte meg da det kom en liten regnskur, da var det ikke så fristende.
Og for å være ærlig, så så det gørr kjedelig ut der... Selve campingplassen drives i tillegg av et misjonsselskap, så jeg fikk rett og slett ikke lyst til å legge til land!
Men da har jeg i alle fall satt ny rekord med denne båten, innerst i Åptafjorden er det lengste jeg noensinne har vært med egen båt!
Da var oppgave nummer én denne dagen gjennomført, og jeg tok fatt på oppgave nummer to: Å legge til et sted jeg ikke har vært før.
For å få det til måtte jeg ut samme vei som jeg hadde kommet. Jeg har studert litt havneguider og kart og det synes på meg som om det ikke er noen særlig plasser å fortøye med båt i selve Lyngdal innerst i fjorden?
Derfor dro jeg bare ut igjen under brua og forbi Farsund og tok deretter mye av den samme rute jeg tok onsdag, altså gjennom Kveldsund og ut i Rosfjorden, som jeg da fulgte helt inn til Agnefest der blant annet Sørlandsbadet ligger rett overfor småbåthavna.
Så da ligger jeg altså her, i Agnefest på gjestebrygga til Lyngdal båtforening. Her er det både longsidefortøyning på utsiden av den ytterste bølgebryteren og et flaggsystem for ledige båser. Jeg la meg først longside og etter å ha tatt en tur på land og lokalisert hvor toalettet er, så fant jeg flere båser som var markert med flagg.
Men jeg har valgt å ligge der jeg ligger ettersom det skal være stille og pent i kveld og i natt, så da er det ikke noe stress å ligge der jeg ligger.
Betalingen skjedde via Vipps og koden til porten på brygga og toalettanlegget fikk jeg ved å ringe havnevakta på telefonnummeret som står på båtforeningens hjemmeside. Enkelt og greit.
Det er veldig stille her, hører stort sett bare fuglekvitter og noen biler som kjører forbi innimellom. Det ligger hele ti svære skip i opplag rett foran båthavna. Ifølge Marine Traffic er også disse slike biltransportskip som jeg støtte på utenfor Farsund.
Omniaen ble brukt i kveld til å steke noen baguetter med ost og kjøttdeigfyll, en slags pizzabaguetter. Tror det er første gang jeg bruker den om bord i nybåten. Fungerte utmerket og smakte godt også!
Jeg har vært inne på tanken om å ta en buss herfra og inn til sentrum av Lyngdal, bare for å ha vært der, men jeg tror nok det finnes andre steder som jeg heller kan bruke litt tid på... Så det blir nok tidlig avgang. Jeg tror jeg havner på Båly i morgen, ikke mye spennende der heller, men rolig og greit der også. Og jeg planlegger en svingom eller to på vei dit, avhengig av hvor tidlig jeg kommer avgårde!