Pequod
Problemet med slike vakter som jeg har nå, er at de ødelegger hele dagen. De begynner såpass tidlig at man egentlig ikke rekker å gjøre noe særlig på formiddagen, og de slutter såpass sent at kvelden også er odelagt...
Hele denne uken begynner jeg enten 13 eller 14 og slutter 21, bortsett fra fredag, da jeg slutter klokka 20, men det er fordi jeg skal jobbe 7-15 lørdag og søndag...
Samtidig ligger det litt i bakhodet at jeg må ha en havn med strøm å ligge i, slik at jeg ikke risikerer å gå tom for strøm mens jeg jobber på PCen. Sånn sett angrer jeg litt på at jeg ikke har fått rotet meg til å installere inverteren...
Jeg er nemlig litt redd for at jobbens forståelse for at jeg tar hjemmekontor fra båten ville få seg en stygg knekk hvis jeg måtte avbryte en vakt på grunn av at PCen gikk tom for strøm... så derfor altså - gjestehavner med strøm!
Jeg ble derfor litt nervøs da jeg ti minutter før vakta startet i dag oppdaget at strømstolpen jeg hade koblet meg til i Båly ikke virket... Heldigvis var det bare å bytte til en annen kontakt! Puh!
I morgen blir det antakelig Mandal igjen ettersom jeg må få hentet ut mer insulin fra apoteket. Jeg er nå på min siste insulinpenn. Jeg hadde med meg to da jeg dro, men så hadde jeg jo ikke planlagt å være borte så lenge som jeg nok nå blir... Men å hente ny er ikke noe problem, må bare innom et apotek. Ellers har jeg nok av tabletter og klesskift om bord.
Nuvel. Dagens etappe ble med andre ord ganske kort til meg å være, men jeg tok noen omveier og besøkte noen fine steder på veien. Riktignok gikk jeg ikke i land, selv om jeg var veldig fristet på et av stedene. Men jeg ankom Båly 45 minutter før vakta skulle begynne, så da var det nok greit at jeg ikke stoppet noe sted.
Jeg dro ut fra Agnefest klokka 09.20 - ikke så verst til meg å være - og dro i fin fart utover fjorden. På toalettet til Lyngdal båtforening hadde jeg kvelden i forveien plukket opp en brosjyre om uthavner og gjestehavner i Lister - med spesielt fokus på det første. Den har jeg tenkt å gjemme på, for her var det mange gode tips til steder å legge seg som de fleste så ut til å være tilrettelagt for båtfolk med bryggemuligheter.
Et av stedene var ved Bærøy, like før du har kommet til enden av Rosfjorden, så jeg tok den lille omveien gjennom Bærøykilen. Det var et hyggelig bekjentskap, noe grunt enkelte steder, men absolutt et sted som jeg kunne tenke meg å legge til ved en annen anledning.
Allerede før jeg dro, og før jeg hadde lest den lille brosjyren, så hadde jeg uansett bestemt meg for å titte innom Korshamn. Og det gjorde jeg da også. Var også en skikkelig idyll.
Neste nestenstopp på veien holdt jeg på å glemme, men husket det i siste liten, Og der var jeg virkelig fristet til å stoppe, for den lille bukta inn til Sælør var virkelig en opplevelse. Hadde veldig lyst til å legge til ved trebrygga innerst ved moloen, men tok ikke sjansen. Neste gang, og kanskje med mannskap - da skal det bli landkjenning.
Etter dette gikk ruta rett innover Grønsfjorden, altså ingen runding av Lindesnes denne gangen heller. Det er jo greit å ha noe til gode neste gang jeg er på disse kanter!
I Båly ligger jeg tydeligvis gratis ettersom kiosken som tar imot betaling ikke er åpen før til helga.