Pequod
Lovte å prøve å komme ajour med reiserapportene, så her følger neste etappe!
Etter at Victoria og mora hennes var tilbake fra shoppingen i Arendal, så var det på tide å komme seg avgårde igjen. Da vi dro var vi ikke helt 100 prosent sikre på hvor vi kom til å ende opp, men jeg hadde uansett lyst til å stikke innom Tvedestrand. Om vi da fortsatte derfra eller ikke var egentlig opp til mannskapet. For meg var en etappe kun til Tvedestrand ganske så kort, men samtidig ganske lik de tre siste etappene jeg hadde gjennomført, fra Kristiansand til Skottevik, fra Skottevik til Lillesand og fra Lillesand til Grimstad.
På veien stakk vi en liten svipptur forbi Christian Radich som er ute på tokt. En gammel kjenning av meg fra min næradiotid er påmønstret på toktet - som passasjer med praktiske arbeidsoppgaver om bord, så jeg måtte jo ta et bilde selv om han nok var på land akkurat da vi dro forbi.
Sist gang jeg så den flotte skuta var i 17. mai-kortesjen i Oslofjorden, da hun frontet hele kortesjen.
Deretter var det selvsagt indre lei etter at vi hadde passert Eydehavn. Vi dro først gjennom ganske trange Bjørkenes. Mens jeg tøffet inn der ble jeg tutet på av en større båt som lå bak meg. Han mente tydeligvis at jeg brukte for lang tid og kjørte for sakte når jeg dro inn dit, men det er trangt og nær private brygger, så jeg lot meg ikke affisere det minste og beholdt den sakte farten.
Vi holdt den foreskrevne fartsgrensen også videre mot Flosta, selv om det var nok av båter som ikke gjorde det. Jeg liker jo uansett å ta det med ro og se meg litt rundt når jeg er i båten, så da er det ikke noe stort problem å følge grensene. Har dog ikke dårlig samvittighet om jeg kjører i seks knop i fem knops-sone!
Da vi hadde passert Kilsund (nybåten er uansett for høy til å gå under brua der) og dro litt på i Eikelandsfjorden, så var det selvsagt Tvedestrand som var målet, og jeg dro på litt for å komme dit litt raskere. Når jeg først hr muligheten så...
Vi hadde ennå ikke bestemt oss for om det ble overnatting der, selv om jeg nok for meg selv var mest innstilt på å fortsette til Risør, også med tanke på at jeg hadde fått en beskjed som gjorde at jeg måtte komme meg inn til Oslo med tog eller buss søndag. Akkurat det har jeg skrevet et innlegg om allerede i båtbloggen min (se linken litt lenger opp i tråden), men jeg var jo interessert i å komme så langt som mulig uten å stresse.
Da vi ankom Tvedestrand viste det seg at det var ganske fullt. Begge de to ytterste bryggene var fulle på longsideplassene, men på den innerste var det noe ledige båsplasser. Ikke de største plassene, men jeg fikk nå da finmanøvrert meg inn i en av dem. Helt innerst i havna var det også fullt.
Jeg foreslo da at vi kanskje skulle satse på Risør som overnattingsted ettersom jeg ikke var helt komfortabel med å ligge over natta i den trange båsen. Og fikk gehør for det.
Men på land for å kikke oss litt rundt skulle vi selvsagt! Bakeren på hjørnet var dessverre stengt, men jeg og Victoria hadde allerede begynt å sikle med tanke på den gode burgeren og ikke minst milkshaken på burgersjappa ved havna - Burgers & Shakes. Den som er - nesten - designet som en klassisk 50-tall burgersjappe fra USA. Vet vel ikke helt hvor korrekt det er siden jeg aldri har vært i USA, men uansett en friskt pust fra det man er vant til. Og maten er jo god uansett!
Så dermed ble det en tur dit inn og en slags middag der! Både burgeren og min pistasj-milkshale smakte utmerket, og mette og fornøyde gikk vi litt rundt i havneområdet før vi gikk tilbake til båten og kastet loss. Vi var dermed såvidt en knapp time på land før vi fortsatte.
Jeg har jo en annen gammel radiokjenning som bor i Tvedestrand nå, så jeg får stikke innom ham en annen gang! Selv om Tvedestrand er en liten drøy avstikker, så er den avstikkeren verdt det, og nå som jeg ikke nødvendigvis må holde snekkefart hele tiden, så tar det ikke så lang tid å dra ut og inn der som før. Så jeg kommer nok tilbake!
Turen videre mot Risør gikk knirkefritt og gjennom kjent terreng, om jeg kan si det slik. Gikk via Snaresund, som nok var litt spennende for mannskapet, og deretter indre lei. Selvsagt måtte jeg jo vise fram Lyngør, og dro inn dit via Håkonsund.
Idet vi dro forbi den lille gjestebrygga så jeg at det faktisk var mulig å legge til i båsene på nordsiden, men det virket som om mannskapet var mer lysten på å komme seg til Risør, så da fortsatte vi.
Det var ganske mange båter i sundet og rett bak oss hadde vi en eldre Windy, må vel ha vært 70-tall eller tidlig 80-tall, med noen ungdommer oppi. Etter at vi hadde passert Lyngør fyr og holmene nord for fyret, begynte de fleste båtene å dra på gassen. Både et par større og raskere båter rett foran meg og ungguttene i Windyen som kjørte forbi i fin stil og stor fart.
Men utenfor Lille Snerte var det plutselig stopp for ungguttene. Båten lå stille og de så ut til å ha problemer. To av de litt større båtene foran meg hadde stoppet opp og lå ved siden av Windyen. Jeg sakket også ned på farten og vurderte om jeg skulle kjøre bortom, men jeg valgte å ikke gjøre det. Det så ut som om de hadde fått motorstopp og det lå allerede to båter ved siden av dem som de kanskje hadde vinket på.
Litt usikker på om jeg gjorde det riktige, men det hele virket udramatisk og det så ut til at situasjonen var under kontroll, og jeg vet ikke helt hva jeg kunne ha bidratt med heller. En times tid etter at vi hadde ankommet Risør kom da også en av de båtene som hadde stoppet opp, inn med Windyen på slep. Dagen etter så jeg at de dro avgårde for egen maskin igjen, så det gikk jo bra.
Så da fortsatte vi mot Risør. Utenfor Stangholmen måtte jeg jo dra historien om da jeg fikk motorstopp i bekmørke der for to år siden med snekka mi… Fant jo ut da at det var viftereima som var for løs slik at motoren ikke fikk nok kjøling.
Da vi ankom gjestehavna var jeg litt spent på hvordan det lå an med plass der. Det er jo en av de mange havnene som ikke har webkamera - så jeg ante ikke om den var full eller ikke. Og det viste seg at den var ganske så full, men at det var ledig plass på østre siden av steinbrygga.
Den ekstra flytebrygga som lå der i fjor var borte, men jeg har jo ligget her før, så jeg la meg inntil med god fendring - begge de store kulefenderne ble tatt fram - så da gikk det fint.
Denne brygga har jo bare vanlig “kjøkkenkontakt” på strømmen - ikke de blå trepinskontaktene - noe jeg oppdaget da jeg lå ved denne brygga i fjor, så jeg har forlengst utstyrt meg med en overgang slik at det ikke var noe problem.
Deretter ble det en liten ruslerunde i havneområdet og litt proviantering på Coopen før vi kom til ro i båten og spilte et par runder Yatzy før vi tørnet inn.Jeg er ikke noe flink i kortspill, men et slag Yatzy er jeg med på!