Pequod
Da har den enbeinte skipper returnert fra fjellet. Jeg kom meg opp på en ny topp i år, Prestkampen, som er den høyeste (1244 moh) i området rundt Skeikampen. Det var en tøff rute som begynte ganske rolig, men som ble brattere og brattere.
Det var jeg jo klar over at det ville bli ettersom det var merket rød/svart på flere steder, altså med nest høyeste og høyeste vanskelighetsgrad. Begynnelsen av turen er ganske grei med en ganske slak stigning, men hele tiden i ganske ulendt terreng. Så var den siste delen en real utfordring med til dels veldig bratt stigning.
Som protesebruker ville jeg garantert ikke ha klart det hvis ikke yngstedatter Victoria (20) hadde gått foran meg og bokstavelig talt tilbød en hjelpende hånd der jeg trengte det, samt at jeg hadde med meg en krykke til støtte. Selve den fysiske formen min synes jeg var overraskende bra, jeg ble mest sliten i venstrebenet, og etterhvert som det ble brattere, ble pausene også hyppigere.
Jeg skal innrømme at jeg et par ganger lurte på om jeg skulle gi meg og si at vi måtte snu, men samtidig vet jeg at den følelsen man får når man endelig er på toppen og har klart det, er den beste av alle! Så jeg bet tenna sammen og fortsatte. Og vi klarte det! Og det var deilig!
Men nå er jeg altså tilbake i nærheten av båten igjen! Omtrent bokstavelig talt ettersom vi dro hjemover lørdag kveld og jeg etter en times tid i sofaen hjemme dro ned til båthavna for å ha nattevakt der. Nå sitter jeg hjemme i leiligheten og har hjemmekontor i kveld og i morgen tidlig.
Planen er å starte årets båtferie i morgen etter at vakta er over. Vet ikke helt hvor jeg havner, men det blir gjestehavn som første stopp fordi jeg har jobbvakt onsdag morgen, og tar den vakta som gjemmekontor fra båten.
Deretter er det 100 prosent ferie fram til 20. august, da jeg skal jobbe natt til 21. Etter som jeg da også skal være papegøyebarnevakt for eks-rederinnens papegøyer i ni dager, så blir det ikke noe annet enn et par dagsturer den perioden. Så får jeg se hva som skjer i september...
Men snart blir det altså turrapporter og bilder fra sjøen igjen!