Pequod
I dag stakk jeg en tur på butikken og handlet inn litt proviant før jeg spiste frokost og dro avgårde såpass tidlig (til meg å være) som klokka 10.35! Da jeg sjekket de forskjellig værappene ble jeg som vanlig ganske forvirret. Yr meldte at det skulle blåse opp til 10 m/s i det farvannet jeg skulle gjennom, mens andre meldte alt fra 4-5 til 6-7 m/s.
Så jeg tenkte at det var like greit å komme i gang før det skulle blåse opp, finne meg en havn og enten overnatte der eller ligge der til det skulle begynne å dabbe av igjen i 18-19-tiden. Først tenkte jeg at jeg bare skulle dra til Østre Bolærne, eller prøve Krukehavn eller Havna Hotel på Tjøme.
Men da jeg kom meg ut fra Åsgårdstrand visste det seg at det var mye mindre vind og bølger enn det jeg hadde ventet, så jeg skrotet etterhvert alle de tre alternativene, og kjørte inn i Tønsbergfjorden via Kjøpmannskjær for å komme i le hvis det skulle blåse opp likevel.
Men da jeg kom til Tønsberg Tønne var det såpass levelig vær at jeg bestemte meg for å fortsette. Jeg trøkket litt på for å komme raskt over fjordstykket utenfor Sandefjord og lurte på om jeg skulle dra inn til Ula for natten - har hørt endel positive ting om det stedet, men jeg bestemte meg for å fortsette.
Jeg hadde nå begynt å leke med tanken på å komme meg fysisk til Sørlandet på denne etappen - det er jo det som er målet - så hvorfor ikke bare kjøre på og komme meg avgårde? Jeg bestemte meg derfor å droppe å kjøre innom Stavern, og dro derfor på utsiden. I Larviksfjorden var det dønningene ganske store, og de fortsatte over Langesundbukta, så jeg trøkket litt på der også...
Jeg lekte med tanken på å kjøre til Risør på utsiden, kanskje stikke innom eller eventuelt legge meg til for natten på Jomfruland også, men kom til at jeg skulle jo kose meg litt på denne turen også, så jeg dro over fjorden og inn ved det vanlige punktet ved Indre Stråholmstein. Men det ble ikke tur gjennom Kreppa denne gangen!
Istedenfor tok jeg turen litt lenger nordover, en tur jeg tolk med snekka motsatt vei en gang. og dro gjennom et sund som jeg egentlig ikke vet navnet på, kanskje Bjelviksund er det korrrekte? Jeg kjørte inn på nordsiden av Risøy og inn i et trangt sund som ender ut i Kjøpmannsfjorden. Deretter forbi Kragerø og ut til Portør.
I Portør var det endel båter, men fortsatt en ledig bryggeplass i Urene, men jeg dro rett ut i retning Risør.
Jeg var litt spent med tanke på om det var ledig plass i Risør en torsdagskveld. Det er vel fremdeles noen som er på vei hjem den siste ferieuka og i tillegg nærmer det seg helg og det skal bli knallvær,så jeg var litt usikker.
Men jeg hadde flere alternativer hvis det skulle gå galt. To av dem kjørte jeg forbi etter at jeg hadde gått inn via Grønholmen, det ene kunne jeg ikke se fra båten, mens brygga til Risør Motorbåtforening så full ut. Jeg kjørte ikke bort til seilforeningen, men dro rett til gjestehavna. Den viste seg å være ganske full, det som var av ledig plass var på utsiden av flytebryggene helt ytterst, og det fristet ikke.
Jeg valgte deretter det fjerde alternativet, som jeg regnet med lå såpass bortgjemt at det sikkert var ledig. Og det viste seg å stemme. Så da endte jeg opp på gjestebrygga til Sørlandet Feriesenter på Sandnes, inn i Sandnesfjorden utenfor Risør. På den østlige flytebrygga er det noen longsideplasser som kan benyttes. En seilbåt tok opp mesteparten av den ene siden, så da la jeg meg på østsiden. Både strøm og vann her.
Men stedet er ikke spesielt rimelig - 230 kroner for plassen og 60 kroner for strøm. Men plass var det nå i alle fall! Et lite stykke å gå i oppoverbakke for å komme til resepsjonen for å betale, men det var overkommelig. Det var det også en liten kiosk med dagligvarer, så jeg spanderte på meg en is på veien tilbake... Forøvrig morsomt å se at de faktisk hadde et hjørne med en PC for gjester som skulle bruke internett...
Stedet har et utvalg av hytter i forskjellige størrelser, samt plass til campingvogner og bobiler og de som vil telte. I tillegg har de en brygge med utleiebåter og altså longside gjesteplasser helt ytterst.
Jeg var underveis i åtte timer og 50 minutter og har tilbakelagt 71,9 nautiske mil - så denne gangen har jeg tatt igjen for de to korte etappene jeg begynte båtferien med!
I morgen bør jeg vel starte så tidlig som mulig hvis jeg skal ha noen sjanse til å finne meg et sted å ligge! Det blir nok ikke en like lang etappe som i dag...