
Pequod
index skrev 38 minutter siden:Om du legger klar et spring før du går inntil og bak til styreposisjon, , så fortøyer du og kjører den greit inntil med hovedmotoren. Jeg tviler på om thrusteren forut klarer å få hekken inntil.
Ja, jeg regnet nesten med det. Skal jo være mulig, hvis været ikke er for ille, til å klare å gjøre det.
Ida Marie III skrev 30 minutter siden:Eller at du bare setter fast akterut først, og lar den gå på tomgang i gear forover...da har du hele dagen på deg til å fortøye forut...?
Ja, jeg har jo flere steder gjort akkurat det. Jeg har alltid klart et tau midtskips, så når jeg kommer inn fester jeg det i full fart og deretter går jeg på brygga og fester akter og baugfortøyningene. Noen ganger fjerner jeg den første fortøyningen, eller beholder den som spring.
Her i Skottevik er det begrenset plass til å manøvrere båten, jeg tar opp mesteparten av brygga når jeg ligger longside, så jeg har egentlig ikke plass til å gjøre så mye annet enn å gå med baugen svakt inn og ha noen til å ta imot baugfortøyningen slik at jeg deretter kan gli inn pent på spring. Her er det egentlig ikke noe problem ettersom broren min vanligvis står der når jeg kommer. I går var han litt sen i avtrekket og rakk fram tidsnok til å ta akterfortøyningen!
Andre steder har jeg nok plass, får bare øve mer og mer!