Pequod
Da har jeg flyttet litt på meg igjen. Det endte med at jeg tok også den siste nattvakta i Krukehavn, av ren bedagelighet. Og nå har de surret en søppelsekk rundt betalingsautomaten i tillegg...
Så nå har jeg avspasering, helgefri og avspasering igjen til neste torsdag. Så jeg har det ikke travelt...
I dag hadde jeg tenkt meg til Vestre Bolærne, men det blir nok ikke før i morgen. Jeg passerte nemlig en seilbåt som lå i bøye ved Burø og da kom jeg på at det skulle være flere slike blå bøyer i området.
Derfor ligger jeg nå på en slik blåbløye ved Søndre Årøy. Det er første gang jeg ligger på bøye/svai, så dette er en ny og spennende opplevelse!
Dro såvidt innom Tjøme for å fylle opp tanken litt før jeg havnet her. Dieselen kostet 11,05 - ikke spesielt billig...
Siden jeg er alene i båten og den har litt høyt fribord, så gjorde jeg det slik at jeg kjørte inn til bøya og fikk festet et tau fra midten av båten, slik at jeg var festet til den. Så gikk jeg ut på siden og fram i baugen for å hente tauet der, fikk det festet til bøya, løsnet det midlertidige og dro deretter med meg det andre tauet fram til baugen for å få festet det.
Omstendelig, men slik må jeg gjøre det når jeg er alene og protesebruker! Siden det var litt vind og strøm mot, så måtte jeg slite litt og bruke litt krefter, men det gikk bra!
Mener jeg har lest et sted at man bør fortøye lenger ned på bøya, ikke øverst, men det var fikk til isted. Nå er det blitt mye stillere, men jeg behøver kanskje ikke å gjøre noen endringer før natta?
Ligger jo litt utsatt til her, ikke akkurat i le, så jeg hadde egentlig bare tenkt å slappe litt av her i noen timer, men nå ser det ut til at Yr har mest rett denne gangen, slik at det blir en stille natt, så jeg tror jeg blir her likevel!
Så fortsetter jeg til Vestre Bolærne i morgen tidlig, før det begynner å blåse opp på ettermiddag og kveld.
Første natt på svai, det blir jo litt artig!
Har lastet ned en app som heter Anchor Pro - men tror ikke jeg får sove med den på... Den går jo av for det minste - nå har jeg satt varslingen på hele 25 meter, og fremdeles går den av innimellom! Noen andre apper som anbefales? Jeg ligger jo på bøye, så det er kanskje litt overkill?