TideRace
hanto1 skrev 49 minutter siden:Kjøp deg en handy duck båtshake. Genial til fortøyning i bøyer eller i bås uten gangbare utriggere.... Vet mange liker hook and moor, men denne synest jeg er tyngre og krever tohåndsgrep + dobbelt så mye tau.
Jeg har begge i båten og synes disse er litt til hvert sitt bruk. Har en "Handy Duck" stake med 3 løse hoder og en "Hook and Moor".
Skal du ligge på svai etter bøye er Hook and Moore betydelig bedre fordi du får tauet gjennom øyet på bøya og kan feste tampene i begge pullere på hver side av baugen. Med "Handy Duck" får du kun et festepunkt og blir liggende på skrå mot vind/strøm.
Synes også at "Duck`en" av og til kan være litt plundrete å ta av igjen, spesielt hvis det er litt for stor diameter på festepunktet den er satt fast på og/eller f.eks. en "trang" bøye som beveger seg mye. Da er Hook and Moor betydelig bedre, her drar du bare tauet gjennom og kan bare trekke tauet tilbake etterpå. De plassene du kan klare deg med et enkelt taufeste som sitter fast (f.eks. på brygge) er "Duck`en" helt grei, men jeg synes Hook and Moor totalt sett er bedre da jeg alltid foretrekker å ha tau-enden tilbake på båten.
Jeg synes imidlertid Hook and Moor har litt å gå på kvalitetsmessig. Har klart å ødelegge en av de to små "sleidene" som løper på siden av "kroken", denne bare forsvant uten at vi har forstått helt hvordan. Maritim byttet den tvert, så ikke noe problem, men mulig noen av komponentene kunne vært litt mer solide. Eller mulig den er solid nok og vår bare hadde fabrikasjonsfeil.
For Pequod som er mye alene i båten vil sikkert et slikt hjelpemiddel være til god hjelp. Jeg tror kanskje Hook and Moor vil være den beste da denne tar fortøyningstauet tilbake til båten, noe som gir raskere og sikrere kontroll når man legger fra brygga eller bøya igjen. Begge systemer har gode videoer på YouTube for de som lurer på forskjellen.