Pequod
Bestemte meg for at det var nok med én natt på Vestre Bolærne. Ganske så urolig natt selv om det hjalp bra at jeg forflyttet meg litt lengre inn og fikk en svær kai som en slags bølgebryter. Men urolig nok. Ifølge både Yr og Windy skulle det blåse like mye i ettermiddag og i natt, pluss hele søndagen, og siden jeg nok en gang var i ferd med å gå tom for Pepsi-Max (jeg drikker altfor mye!), så kastet jeg loss tidlig i dag.
Da var det nemlig noen timer med litt mindre vind.
Jeg bestemte meg for å dra til Holmestrand ettersom den havna ligger godt i ly for vind fra sør, men jaggu meg var det stappfullt der! Så jeg snudde, rett og slett.
Tok deretter turen over til Holmsbu, litt under tvil, for lørdager og Holmsbu er ingen god kombinasjon, men jeg tenkte at det kanskje var muligheter der når vi snart nærmer oss midten av september og det i tillegg skal være mye vind både i dag og i morgen. På webkameraet så jeg at det var fullt langs den ytterste rekka, men på kortsiden mente jeg å kunne skimte noen ledige plasser. Kameraet har imidlertid lurt meg før, så jeg var ikke videre optimistisk.
Og når jeg kom fram så jeg at det var stappfullt overalt, så da snudde jeg nok en gang. La merke til at to av båsene langs den ytterste brygga så ut til å være opptatte fordi de to båtene hadde lagt seg longside inne i båsen? Ikke helt god skikk og bruk det vel? Å legge meg på utsiden var uansett ikke aktuelt, flere som hadde gjort det allerede.
Deretter gikk turen over Breiangen og til Tofte. Her ligger jeg nå alene ved gjestebrygga til båtforeningen, og hvis været blir like dårlig som meldt, så drar jeg vel ikke videre før mandag morgen. Her er jo både Kiwi og Extra, så nå har jeg fått fylt opp byssa med både Pepsi-Max og litt lørdagsgodt!
Jeg vurderte å stikke innom både Kommersøya og Mølen - og klare meg på kaffe og vann - men siden det var fullt både i Holmestrand og i Holmsbu, så regnet jeg med at det kanskje var mange båter der også, så da dro jeg hit til Tofte, som jeg kanskje tror er litt glemt blant båtfolket? Både strøm og vann her, og ligger veldig godt i le for vinden sørfra.
Blir spennende når jeg skal dra, for det er ganske trangt her, og jeg ligger jo med baugen sørover. men det skal nok gå bra, ser ut til å være grei dybde innover, og litt mer snuplass, så jeg skal nok klare det fint.
Mandag vurderer jeg å se om jeg kan legge til i Sandspollen, eventuelt i en bøye der. Har bare vært innom for å kikke der en gang med snekka.
Tok ikke noen bilder før jeg ankom Tofte, så her er noen derfra...