Pequod
I dag ble det en kort etappe - på under én time. Og i natt blir det siste overnatting i båten på en stund. Tror jeg.
Jeg dro ikke avgårde før utpå ettermiddagen og endte opp her i Slemmestad. Sjarmøretappen hjem til Nesodden tas i morgen tidlig, før det blåser opp.
Slemmestad er kanskje ikke det mest opplagte stedet å dra, men jeg har en baktanke med det. Jeg har bare vært her én gang tidligere, og det må vel være nesten 15 år siden? Og da fra landsiden.
Men i november skal jeg på en festival i Sekkefabrikken kulturhus, så jeg tenkte at jeg kunne benytte anledningen til å dra innom her for å rekognosere litt...
Jeg har jo selvsagt lekt med tanken på å ta båten hit i november (28) være med på festivalen, sove i båten og dra hjemover på søndagen.
Men det er jo væravhengig, og ikke minst også avhengig av om det bruker å legge seg noe is her. Har snakket med noen lokalkjente samt fått tips fra en båtkollega på Facebook om at det ikke bruker å legge seg noe is her. Men så er det spørsmålet om det er strøm på bryggene så sent? Ville vært greit å ha noe varme om bord når båten skal ligge her i et døgns tid. Jeg kan alltids ta med en vintersovepose, men tenkte mer på om det er noen fare for at ting kan fryse hvis det er veldig kaldt.
Jeg sjekket båtloggen min for temperaturer i november, og ser at jeg måtte tilbake til 2016 før jeg fant noen minusgrader på båtturene mine i november. De siste to årene har det vært mellom 4 og 7 plussgrader. Så vi kan jo håpe på det beste. Ville vært så utrolig enkelt - og tatt kortere tid - hvis jeg bare kunne ha tatt båten over til Slemmestad fra Nesodden istedenfor å måtte kjøre enten helt rundt eller via Oslofjordtunellen enten med venner eller med kollektivtransport. Og Ruter-båten går bare i rushtiden på hverdagene utenom sommersesongen.
Noen mobilbilder fra i dag: