Jump to content

Kjøpe nytt start batteri til vp d6


Rookie_332

Recommended Posts

Startbatteri til D6 skal gi minimum startstrøm 1000A fikk jeg oppgitt fra VP i sin tid. Uklart om dette er CCA EN eller MCA. Ah ikke viktig for startbatteri da forbruket er minimalt.

 

Monterte selv et Exide Start AGM EM1000 i båt med D6 og det fungerte ypperlig. 1000 MCA/800 CCA EN. Vil du være helt sikker kan du gå for EM1100 som er oppgitt til 1100 MCA/950 CCA. 

 

Ulike merker på forbruksbatteriene kan sikkert gå bra, men her er det nok mange meninger. Min oppfatning er i alle fall at de må være av samme teknologi (Åpne bly/syre, AGM, gel, calcium/ikke calcium etc) slik at hvilespenning er lik, og at en bør vite at tilstand på de gamle batteriene er god før en kopler de sammen med nye - slik at en ikke risikerer å ødelegge nye dyre batterier.

Link to post
Fantino skrev 2 minutter siden:

Startbatteri til D6 skal gi minimum startstrøm 1000A fikk jeg oppgitt fra VP i sin tid. Uklart om dette er CCA EN eller MCA. Ah ikke viktig for startbatteri da forbruket er minimalt.

 

Monterte selv et Exide Start AGM EM1000 i båt med D6 og det fungerte ypperlig. 1000 MCA/800 CCA EN. Vil du være helt sikker kan du gå for EM1100 som er oppgitt til 1100 MCA/950 CCA. 

 

Ulike merker på forbruksbatteriene kan sikkert gå bra, men her er det nok mange meninger. Min oppfatning er i alle fall at de må være av samme teknologi (Åpne bly/syre, AGM, gel, calcium/ikke calcium etc) slik at hvilespenning er lik, og at en bør vite at tilstand på de gamle batteriene er god før en kopler de sammen med nye - slik at en ikke risikerer å ødelegge nye dyre batterier.

Ok takk for info , men jeg har egen lader enhet i båten og mener da at det deles mellom lading av forbruks banken kontra start batteri og mener da at de da er delt opp i forskjellige kurser kan det stemme ?

Link to post

Jeg bruker pt. et Sønnak SF 1421 som startbatteri på D6. Dette er et ekte startbatteri oppgitt til 142 Ah. Er ikke sikker på hvor mye startstrøm det gir, men opplever at det er rikelig i forhold til det motoren krever. 

 

Du kan ha ulike batteri/-teknologi på start og forbruksbank om disse et skilt fra hverandre med et ladeskille. Om du har VPs standardoppsett har du en skillediode som ordner dette for deg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 24 minutter siden:

Jeg bruker pt. et Sønnak SF 1421 som startbatteri på D6. Dette er et ekte startbatteri oppgitt til 142 Ah. Er ikke sikker på hvor mye startstrøm det gir, men opplever at det er rikelig i forhold til det motoren krever. 

 

Du kan ha ulike batteri/-teknologi på start og forbruksbank om disse et skilt fra hverandre med et ladeskille. Om du har VPs standardoppsett har du en skillediode som ordner dette for deg. 

Ok super takker, har quick sbc 501 adv plus Fr lader enhet i båten den har vel ladeskille ....

Link to post
Rookie_332 skrev 2 minutter siden:

har quick sbc 501 adv plus Fr lader enhet i båten den har vel ladeskille ....

 

Ja, jeg antar det uten å kjenne denne. Men dette er en landstrømlader. Like viktig er ladeskille på dynamostrømmen som lader når motoren går. Om du har VPs standardoppsett et dette ivaretatt med en skillediode. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Faxen skrev 56 minutter siden:

Etter min mening er det det eneste rette. Du har jo motoren i gang, når du bruker trøsteren.

Motorinstrumentene slukker ved bruk av thrustere, og Iflg flere kilder skal ikke D motorene til VP ha tunge forbrukere på startbatteriet. Se egen tråd om dette her på forumet https://baatplassen.no/i/topic/152701-motorinstrumenter-blacker-ut-ved-bruk-av-thrustere/?do=findComment&comment=2183561

 

Link to post
pipe skrev for 7 timer siden:

190 AH batteri til start ?
Jøye meg for ett unødvendig stort og tungt batteri å dra ombord men har man god rygg og stor nok motor så er det jo bare å tynge ned skuta,

 

Spørsmål er om jeg må vente på nytt batteri de må bestille med da de kun hadde dette inne du hadde nokk ventet men ikke jeg og ingen andre hadde bly med 1000 a start ?

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post
Rookie_332 skrev for 15 timer siden:

Spørsmål er om jeg må vente på nytt batteri de må bestille med da de kun hadde dette inne du hadde nokk ventet men ikke jeg og ingen andre hadde bly med 1000 a start

Jeg hadde nok endt opp med to mindre batterier hvis det hadde vært nødvendig men hadde nok funnet ut hva egentlig som er VP sine krav til ett start batteri til D6 er før jeg hadde stått i butikken.
Ser tallet 1000A her men er det riktig og hvilken norm er det målt etter?

Når det er skrevet så er jo ikke det batteriet du har kjøpt ett bomkjøp da du definitivt har valgt ett batteri som er bra nok til å få gjort jobben.
Men pga tyngde,størrelse og pris ville jeg valgt feks to Sønak SN850 115AH  Start batterier.
Har sett på diverse tester opp i mellom årene at disse Phanther batteriene er gode batterier.
Men samme kan det være hvis du har fått bakset lastebilbatteriet på plass uten å ødlege ryggen og fått satt de fast i båten.

 


 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde nok endt opp med to mindre batterier hvis det hadde vært nødvendig men hadde nok funnet ut hva egentlig som er VP sine krav til ett start batteri til D6 er før jeg hadde stått i butikken.
Ser tallet 1000A her men er det riktig og hvilken norm er det målt etter?

Når det er skrevet så er jo ikke det batteriet du har kjøpt ett bomkjøp da du definitivt har valgt ett batteri som er bra nok til å få gjort jobben.
Men pga tyngde,størrelse og pris ville jeg valgt feks to Sønak SN850 115AH  Start batterier.
Har sett på diverse tester opp i mellom årene at disse Phanther batteriene er gode batterier.
Men samme kan det være hvis du har fått bakset lastebilbatteriet på plass uten å ødlege ryggen og fått satt de fast i båten.

 


 

He he var tungt ja 45 kg men fikk det på plass ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...