Rookie_332 Startet 10.April.2020 Link til dette innlegget Startet 10.April.2020 (redigert) Må kjøpe nytt start batteri til min Bavaria 30 sport med d6 hvilken må jeg ha har i dag 135 amp , og kan jeg ha forskjellige merker fra forbruks batteriene Redigert 10.April.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Startbatteri til D6 skal gi minimum startstrøm 1000A fikk jeg oppgitt fra VP i sin tid. Uklart om dette er CCA EN eller MCA. Ah ikke viktig for startbatteri da forbruket er minimalt. Monterte selv et Exide Start AGM EM1000 i båt med D6 og det fungerte ypperlig. 1000 MCA/800 CCA EN. Vil du være helt sikker kan du gå for EM1100 som er oppgitt til 1100 MCA/950 CCA. Ulike merker på forbruksbatteriene kan sikkert gå bra, men her er det nok mange meninger. Min oppfatning er i alle fall at de må være av samme teknologi (Åpne bly/syre, AGM, gel, calcium/ikke calcium etc) slik at hvilespenning er lik, og at en bør vite at tilstand på de gamle batteriene er god før en kopler de sammen med nye - slik at en ikke risikerer å ødelegge nye dyre batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Fantino skrev 2 minutter siden: Startbatteri til D6 skal gi minimum startstrøm 1000A fikk jeg oppgitt fra VP i sin tid. Uklart om dette er CCA EN eller MCA. Ah ikke viktig for startbatteri da forbruket er minimalt. Monterte selv et Exide Start AGM EM1000 i båt med D6 og det fungerte ypperlig. 1000 MCA/800 CCA EN. Vil du være helt sikker kan du gå for EM1100 som er oppgitt til 1100 MCA/950 CCA. Ulike merker på forbruksbatteriene kan sikkert gå bra, men her er det nok mange meninger. Min oppfatning er i alle fall at de må være av samme teknologi (Åpne bly/syre, AGM, gel, calcium/ikke calcium etc) slik at hvilespenning er lik, og at en bør vite at tilstand på de gamle batteriene er god før en kopler de sammen med nye - slik at en ikke risikerer å ødelegge nye dyre batterier. Ok takk for info , men jeg har egen lader enhet i båten og mener da at det deles mellom lading av forbruks banken kontra start batteri og mener da at de da er delt opp i forskjellige kurser kan det stemme ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Jeg bruker pt. et Sønnak SF 1421 som startbatteri på D6. Dette er et ekte startbatteri oppgitt til 142 Ah. Er ikke sikker på hvor mye startstrøm det gir, men opplever at det er rikelig i forhold til det motoren krever. Du kan ha ulike batteri/-teknologi på start og forbruksbank om disse et skilt fra hverandre med et ladeskille. Om du har VPs standardoppsett har du en skillediode som ordner dette for deg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Måtte finlese spørsmålet en gang til.. Jeg var sikkert for kjapp. Er ikke noe problem med ulikt merke på start og forbruk etter mitt vett. Bruken er jo såpass ulik at de _bør_ være av ulik type uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Brigg skrev 24 minutter siden: Jeg bruker pt. et Sønnak SF 1421 som startbatteri på D6. Dette er et ekte startbatteri oppgitt til 142 Ah. Er ikke sikker på hvor mye startstrøm det gir, men opplever at det er rikelig i forhold til det motoren krever. Du kan ha ulike batteri/-teknologi på start og forbruksbank om disse et skilt fra hverandre med et ladeskille. Om du har VPs standardoppsett har du en skillediode som ordner dette for deg. Ok super takker, har quick sbc 501 adv plus Fr lader enhet i båten den har vel ladeskille .... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 10.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Fantino skrev 3 minutter siden: Måtte finlese spørsmålet en gang til.. Jeg var sikkert for kjapp. Er ikke noe problem med ulikt merke på start og forbruk etter mitt vett. Bruken er jo såpass ulik at de _bør_ være av ulik type uansett. Nice takker ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Rookie_332 skrev 2 minutter siden: har quick sbc 501 adv plus Fr lader enhet i båten den har vel ladeskille .... Ja, jeg antar det uten å kjenne denne. Men dette er en landstrømlader. Like viktig er ladeskille på dynamostrømmen som lader når motoren går. Om du har VPs standardoppsett et dette ivaretatt med en skillediode. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Exide Start AGM EM1000 til min D6 også. Sto der da jeg kjøpte båten, har til og med forsynt thrusterene med strøm (men det er feil, endrer på det i disse dager). Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) Da ble det nytt start batteri https://www.google.com/search?q=shd+silver+plus+190&tbm=isch&ved=2ahUKEwjqpJbnoODoAhWBtCoKHT_kCX0Q2-cCegQIABAC&oq=shd+silver+plus+190&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQA1AAWABguAFoAHAAeACAAQCIAQCSAQCYAQA&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=NaiRXqq2C4HpqgG_yKfoBw&bih=665&biw=393&prmd=isvn#imgrc=hw9XlAAUT4yeAM Kjøpt på båtbua i Fredrikstad veldig hjelpsomme takk for god service ?? Redigert 11.April.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 wilma skrev for 17 timer siden: Exide Start AGM EM1000 til min D6 også. Sto der da jeg kjøpte båten, har til og med forsynt thrusterene med strøm (men det er feil, endrer på det i disse dager). Etter min mening er det det eneste rette. Du har jo motoren i gang, når du bruker trøsteren. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
wilma Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Faxen skrev 56 minutter siden: Etter min mening er det det eneste rette. Du har jo motoren i gang, når du bruker trøsteren. Motorinstrumentene slukker ved bruk av thrustere, og Iflg flere kilder skal ikke D motorene til VP ha tunge forbrukere på startbatteriet. Se egen tråd om dette her på forumet https://baatplassen.no/i/topic/152701-motorinstrumenter-blacker-ut-ved-bruk-av-thrustere/?do=findComment&comment=2183561 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Faxen skrev 1 time siden: Etter min mening er det det eneste rette. Du har jo motoren i gang, når du bruker trøsteren. Hmm sant ergo bør egentlig ha truster kobblet på start batterier .......? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Det er logisk, men feil likevel. Fordi VP klart erklærer at det ikke skal koples slik på D-serie som er følsomme på spenning - på tross av at de har egen spenningsstabilisator så vidt jeg vet. Og når instrumenter slukker ved bruk av thruster er det jo tegn på at systemet er helt middels designet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 190 AH batteri til start ? Jøye meg for ett unødvendig stort og tungt batteri å dra ombord men har man god rygg og stor nok motor så er det jo bare å tynge ned skuta, Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 (redigert) pipe skrev for 7 timer siden: 190 AH batteri til start ? Jøye meg for ett unødvendig stort og tungt batteri å dra ombord men har man god rygg og stor nok motor så er det jo bare å tynge ned skuta, Spørsmål er om jeg må vente på nytt batteri de må bestille med da de kun hadde dette inne du hadde nokk ventet men ikke jeg og ingen andre hadde bly med 1000 a start ? Redigert 12.April.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 (redigert) Rookie_332 skrev for 15 timer siden: Spørsmål er om jeg må vente på nytt batteri de må bestille med da de kun hadde dette inne du hadde nokk ventet men ikke jeg og ingen andre hadde bly med 1000 a start Jeg hadde nok endt opp med to mindre batterier hvis det hadde vært nødvendig men hadde nok funnet ut hva egentlig som er VP sine krav til ett start batteri til D6 er før jeg hadde stått i butikken. Ser tallet 1000A her men er det riktig og hvilken norm er det målt etter? Når det er skrevet så er jo ikke det batteriet du har kjøpt ett bomkjøp da du definitivt har valgt ett batteri som er bra nok til å få gjort jobben. Men pga tyngde,størrelse og pris ville jeg valgt feks to Sønak SN850 115AH Start batterier. Har sett på diverse tester opp i mellom årene at disse Phanther batteriene er gode batterier. Men samme kan det være hvis du har fått bakset lastebilbatteriet på plass uten å ødlege ryggen og fått satt de fast i båten. Redigert 12.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 pipe skrev for 2 timer siden: Jeg hadde nok endt opp med to mindre batterier hvis det hadde vært nødvendig men hadde nok funnet ut hva egentlig som er VP sine krav til ett start batteri til D6 er før jeg hadde stått i butikken. Ser tallet 1000A her men er det riktig og hvilken norm er det målt etter? Når det er skrevet så er jo ikke det batteriet du har kjøpt ett bomkjøp da du definitivt har valgt ett batteri som er bra nok til å få gjort jobben. Men pga tyngde,størrelse og pris ville jeg valgt feks to Sønak SN850 115AH Start batterier. Har sett på diverse tester opp i mellom årene at disse Phanther batteriene er gode batterier. Men samme kan det være hvis du har fått bakset lastebilbatteriet på plass uten å ødlege ryggen og fått satt de fast i båten. He he var tungt ja 45 kg men fikk det på plass ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.