ttyridal Startet 10.April.2020 Link til dette innlegget Startet 10.April.2020 Står en Volvo tamd40b i vår båt. Fast aksling. (Scand Baltic) Skal bytte girolje, men hva skal egentlig på? Står et merke på giret, "GL5", men sae tallet klarer jeg ikke å tyde ??♂️ Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Synes som spec. er kvalitet API: GL5 og viskositet SAE 90 Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 ? og det virker fornuftig? Blir første gang jeg bytter olje på giret og ikke lyst til å forberede et havari utpå sommeren... Da jeg kjøpte båten lå det en kanne med automat-gir olje ombord. Ingen gl eller sae angivelse. Men antar den har vært brukt tidligere. Også vrient å få ut alt med pumpe og leser at man skal være forsiktig med å blande forskjellig spec Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Er det en ms3 eller ms4 kasse? I så fall skal du ikke ha på automatgearolje. GL5, sae90 og type mineral olje er det beste for de gamle ms kassene. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Biltema har en som burde egne seg, type Transmisjonsolje SAE 80W/90 Art.nr. 36-978. Koster 85,- pr liter. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Mitt råd er kjøp REN GL5 olje. I dag selges det masse giroljer som er en kombi GL4/GL5 olje. Det KAN gå bra men hadde ikke satset på annet enn rein GL5 Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Supert og takk for hjelpen alle sammen.. "sae 90" stemmer nok med det som står. Lettere når man vet hva det "burde" stå :) Da blir det å finne en kanne eller to med GL5 sae90 Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Vanlig at denne er seigere enn motoroljen forresten? Har ikke noe problem med å pumpe ut oljen fra en "litt lunken" motor, men fikk ikke opp store klunken da jeg forsøkte å tømme giret på fredag. (Står på land, så fikk ikke kjørt det varmt først) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Ja, den er mye tykkere, og lukter ikke blomster, for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.