Bitteliten Startet 26.September.2005 Link til dette innlegget Startet 26.September.2005 Jeg vurderer å få meg en ankervinsj i baugen med syrefast kjetting. Jeg har da hørt at det er lurt med en kjettingteller som viser hvor mange meter kjetting som er ute. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med et slikt instrument? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Jeg har ingen erfaring med et slikt instrument, men du verden så høyt oppe på "ønske" lista det er ! Det instrumentet har jeg savna veldig mye !! Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 http://begmarknad.batnet.se/sok/annons.php...9471&kid=6&tid= Ta en kikk her, 1300,-flis men jeg kjenner ikke produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Hvorfor ikke telle sjakler? I marinen talte vi sjakler. En sjakkel er lik en lengde ankerkjetting à 15 favner, ca. 28 m. Deler du inn i 1/4 sjakler med en eller annen merking, så passer det kanskje bedre. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
PanPan Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Jeg vurderer å få meg en ankervinsj i baugen med syrefast kjetting. Jeg har da hørt at det er lurt med en kjettingteller som viser hvor mange meter kjetting som er ute. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med et slikt instrument? <{POST_SNAPBACK}> Mekaniske egenskaper for konvensjonell sertifisert galvanisert kjetting er bedre enn for syrefast. Hvis du vil ha det beste med henblikk på sikkerhet bør du ikke kjøpe kjetting i syrefast stål. Det samme gjelder for ankeret. Ellers til det du konkret spør om: Jeg har hørt det skal finnes løsninger som er radiostyrt med fjernkontroll - her holdes det også orden på hvor mye kjetting du legger ut. Dette hørte jeg på en stand på messa "båter i sjøen" nå i høst. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Jeg vurderer å få meg en ankervinsj i baugen med syrefast kjetting. Jeg har da hørt at det er lurt med en kjettingteller som viser hvor mange meter kjetting som er ute. Noen som har gode eller dårlige erfaringer med et slikt instrument? <{POST_SNAPBACK}> Jeg bruker en ikke fullt så sofistikert teller. Har malt kjettingen min for hver 5'te meter med røde markeringer. Lang (10cm) for hver tiende og kortere for hver 5'te. Kan fint se denne merkingen fra styreposisjonen slik at jeg vet hvor mye som er ute til enhver tid. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Siden jeg er på stadiet "rett før fersk" så lurer jeg kort og greit hvorfor en ønsker å vite hvor mye kjetting som er ute, hva når det er tau mesteparten av lengden, er det en ulempe? Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Løfter denne igjen. Vurderer vinsj i baugen med syrefast kjetting. Noen som kjenner til om det finnes på markedet en slik teller? Spurte litt på messa på Lillestrøm, men fikk ikke napp. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Ida Marie III Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Slikt finnes vel kanskje, men jeg har gjort som nevnt tidligere her, malt/merket kjettingen for hver 5 meter, funker helt fint..... det enkleste er ofte det beste... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Jeg har kjetting teller på baugvinsj og akter. Et must og ha hvis du skal være sikker på hvor mye kjetting som er ute. Og ikke minst er det viktig når en sitter på fly og skal følge med på hvor mye det er igjen når kjetting kjøres inn. Vinsjen akter er umulig og følge med på når en sitter oppe. Link til seatronic og quicks meter teller Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 (redigert) Slettet dobbelpostet Redigert 26.Mars.2012 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
klk Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Har en italiensk "Quick" kjettingteller. Virker bra og kan monteres på flere typer spill. Skal kunne programmeres til å kjøre ut en forhåndsbestemt lengde kjetting, men dette har jeg aldri fått til Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Jeg har kjetting teller på baugvinsj og akter. Et must og ha hvis du skal være sikker på hvor mye kjetting som er ute. Og ikke minst er det viktig når en sitter på fly og skal følge med på hvor mye det er igjen når kjetting kjøres inn. Vinsjen akter er umulig og følge med på når en sitter oppe. Link til seatronic og quicks meter teller Kjenner du til om den er en del av selve vinsjen, eller kan den monteres uavhengig av type vinsj? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Christina 3 Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Jeg har hatt kjettingtelleren det linkes til på Seatronic i noen år nå. Har full kontroll på hvor mye jeg har ute i forhold til dybden. Det kjekkeste er vel når du skal dra den opp igjen og det blåser litt og er trangt.Full kontroll på når den er oppe. Den kan programmeres til alle vinsjer bare du får satt på føleren som følger med. Quick vinsjene sitter det føler i (de to tynne ledningene) og kan kobles rett på :-) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 ..... kan den monteres uavhengig av type vinsj? Jeg har også hatt denne kjettingtelleren noen år, og den har fungert upåklagelig bortsett i fra en gang der jeg måtte skifte sensoren. Sensorkabelen var skadd som følge av ublidt møte med selve kjettingen ! Fikk en ny komplett sensor sendt fra Seatronic og siden har den virka 100%. For å benytte denne telleren til "andre" vinsjer, så må det være montert en liten magnet i kabelaren som må passere sensortippen for hver omdreining med 3-5 mm avstand. Både magnet og sensor fulgte med kjettingteller-pakka. Magneten er på størrelse med et lite "klokkebatteri" ca. 6-8 mm i dameter og ca. 3-4 mm høyt. Min Quick Antares hadde både sensor og magneten ferdigmontert. Etter at sensor og magnet er på plass så kan den testes med et vanlig multimeter. Når sensor passerer magneten skal sensoren slutte. Deretter kobles kjettingtelleren til vinjsens elektriske kontrollenhet iht bruksanvisning. Mål seretter hvor mye kjetting/tau som kabelaren vinsjer pr.omdreining (meget viktig for korrekt visning. Iht bruksanvisning settes verdien inn i kjettingtellerens monitor (angies i cm) For å automatisk kjøre ut en forhåndssatt lengde så trykkes "midt"-knappen og "Ned"-knappen samtidig og holdes inne i ca. 3-5 sekunder. PS! For å bruke denne funksjonen så må enheten først settes opp på hvor mye den forhåndsatte lengden skal være. Hos meg så er den satt til 30m. Vær også oppmerksom på at telleren vil fungere så lenge tau/kjetting kjøres/slippes igjennom kabelaren. (På enkelte vinsjer så finnes en frittfall der tau/kjetting løftes ut av kabelaren og rauser ut fritt. Da vil telleren fungere heller dårlig!) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arejane Svart 28.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2012 Takk for svar og "utredning". Dette er svært aktuelt da vinsja er skjult under bakken. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Tutti Frutti Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Ser at det er snakk om en magnet som sensor? Syrefast kjetting er vel ikke magnetisk? Kan en kjettingteller benyttes på syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Det er vel i så fall snakk om en magnet som sitter på kabelaret/spillet som registeres for hver runde, på samme måte som en kadensteller for sykkel. Quick-kontrolleren virker vel ut fra å måle tiden du holder inne knappen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 (redigert) innlegg 254 https://baatplassen.no/i/topic/116535-rocna-vs-brucekopi-anbefalinger/page-13#entry1758981 Redigert 5.Oktober.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BOBO II Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Sensoren sitter under kabularet og magneten sitter på kabularet hvis du har en Quick vinsj. Løse magneter og sensorer er også og få kjøpt . målingen tar utgangspunktet i om du har 6-8 eller 10mm kjetting du måler omkretsen på kjettingen rundt kabularet og teller antall løkker på kjettingen. dette programmerer du inn i teller. det vil aldri bli hundre% men da har du en ca peiling på hvor mye du har ute. Jeg er veldig fornøyd med mine tellere. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Tutti Frutti Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Takk for info. Da er det sensor teknikk på kabularet, for å kunne registrere antall runder kabularet går. Da vil det si at den fungerer like bra på tau, syrefast kjetting og galvansik kjetting. Det er bare snakk om å kalibrere den ihht. antall runder det tar for å dra ut bestemt lengde? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Ikke så avansert, men hos meg fungerer dette utmerket: http://www.seatronic.no/ankringsutstyr-kjetting-c-40_126/lengdemerking-av-kjetting-p-263 Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 5.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2015 Hva med rett å slett benytte en sykkelcomputer til en 100 lapp. Funker jo på akkurat samme prinsipp Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 7.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2015 Sykkelkomputer, det var smart. Er det noen som gjør et velykket eksperiment på dette, så må de legge inn resultatet her. :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2015 Vil denne fungere? http://www.lightinthebox.com/no/digital-lcd-sykkelcomputer-sykkel-speedometer-13-funksjoner-odometer-speed_p1298076.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.