Jump to content

Kartplotter og instrumenter slås av når autopilot aktiveres

Kenneth82

Recommended Posts

På en tur denne uken hadde vi en utfordring som gikk igjen to dager.

Båten har Raymarine autopilot og tridata fra 2005 (om de heter ST60?), samt en nyere kartplotter Raymarine e127. Om det har noe å si, så er det standard startbatteri og forbruksbank er Lifepo 2 x 150 ah.

Med alle instrumentene på, skjedde følgende når vi aktiverte autopiloten: Alle instrumentene gikk helt av og restartet seg, det samme gjorde kartplotter. Noen ganger restartet kartplotter, noen ganger måtte jeg selv starte den på ny. Jeg tenkte om det kunne ha noe med spenning/lavt batterinivå å gjøre, men dette kunne skje både om vi gikk for motor, eller hadde motoren av og kun for seil. Det skjedde også etter at båten hadde ligget med landstrøm og hadde fulladede batterier. Jeg prøvde i ulike rekkefølger, men resultatet ble stort sett det samme - før et stykke utpå turen, da fungerte det som normalt.

Noen som kan ha formening om hvor jeg skal feilsøke? Jeg ønsker jo absolutt å ha en velfungerende autopilot jeg kan stole på..

Ikke usannsynlig at du har for dårlig kabling til instrumenter/autopilot/evt dårlige kontakter. Dette problemet kan du få uavhengig av batterispenning. Mål spenning på kartplotter og se hva som skjer idet du aktiviserer autopilot. Dropper spenning kraftig da så er det sannsynlig årsak. I så fall må du finne evt dårlige koplinger eller sørge for feitere forsyning til instrumentene og evt andre forbrukere som forsyner seg fra samme hovedskinne. En autopilot trekker vel en del strøm, dvs selve styringsenheten som forer pumpe/styremaskin. Kan sikkert være fornuftig å legge egen kabling til denne i så fall. Evt å oppgradere kabling fra batteri til fordelingsskinner om anlegget er lagt opp slik. Har sett at originalkabling til slike skinner ofte blir for snau når en henger på mer utstyr. Husk minuskabel også, slik at strømmen får lett vei hjem igjen også.

Det kan muligens også være en eller annen feil/mismatch med software/firmware, nettverk el. Kommer gjerne noen andre på banen med bedre detaljkunnskap om dette.

Her var det kommet et svar som var gått meg hus forbi - takk @Fantino!

Gode tanker du har om mulig dårlig kabling - men er det ikke rart at dette har kommet nå nylig? Eller kan det rett og slett være et resultat etter stille måneder i vinter, at selve kontaktene har blitt noe dårligere? Kan det i så fall hjelpe å gå over med litt kontaktspray (electronic cleaner)?

Du sier "mål spenning på kartplotter". For en som aldri har styrt med elektronikk siden vi kobla batterier og elbil-motorer sammen på barnerommet på 90-tallet, hvordan gjør jeg det? :giggle:

Takk for innspill!

Ikke umulig at en kobling eller tre har korrodert ila vinteren. Og har du en del spenningsfall i systemet allerede så var det gjerne ikke så mye å gå på. ‘I blinde’-metoden med å gå over alle koblinger kan ofte virke den, men jeg er lat og foretrekker å finne feilen om jeg kan.. For å måle trenger du et multimeter. Gjerne et kjipt et fra Biltema om du ikke har fra før. Jeg liker de med tang-amperemeter som er kjekt å ha fra tid til annen i båt, men helt basic funker også fint. Rimeligste på Biltema koster 99.- / rimeligste tangamperemeter 499.- 

For å måle spenningsfall i et 12 DC system setter du multimeteret på 0-20V DC (evt bare DC om det velger skala automatisk). Så måler du spenning direkte på batteriet, ubelastet og så med alt påslått (dvs ‘simuler’ forbruk du hadde når du fikk problem). La oss si at batteri holder 12.7V ubelastet og 12.5V med alt påslått. Da er batteriet trolig friskt. Om spenning på batteri dropper mye med alt påslått (feks til 10-11V eller lavere) er det enten kaputt eller må lades. 

Så måler du spenning inn på kartplotter, altså mellom pluss og minus inn på selve plotteren - fremdeles med alt påslått. La oss si at du finner 10V her. I den ideelle verden skulle du sett 12.5V, dvs at ingenting forsvant i ledningene, men da er altså 2.5V forsvunnet på veien. Dette spenningsfallet kan du finne igjen ved å måle mellom endene på kablene, fortsatt med alt påslått. Dvs mål mellom batteri minus og minus inn på kartplotter, og mellom batteri pluss og pluss inn på kartplotter. Da finner du ut hvor mye som forsvinner ‘hver vei’, og har en ide hvor du bør lete videre. La oss si at du hadde en solid minusledning og bare målte 0.1V over denne i forrige måling. Da vil du finne 2.4V over plussledningen, og vet at spenningen forsvinner i en dårlig kopling eller kabelstrekk på veien fra batteriet til kartplotter. Så kan du ‘dele opp’ plussledningen, dvs måle mellom alle tilgjengelige koplinger på veien fra batteriet til kartplotter. Der du finner spenningsfall ligger feilen.

Ble nesten en avhandling dette, men det er egentlig enkelt så lenge du skjønner prinsippet med at du må ha et visst forbruk påslått for å kunne måle spenningfallet.

Mulig feilkilde ved måling kan være at autopilot ikke trekker så mye når du ligger til kai og den ikke styrer, dvs at du ikke får ‘simulert’ situasjonen der kartplotter faller ut. Vet ikke hva som er enklest av å måle mens du seiler eller å tvangskjøre autopilotstyring mens du måler (om det er mulig). Dette er spesielt viktig om autopilotenhet får strøm gjennom deler av kabelstrekket fra batteri til kartplotter. Om den har helt egen kabling så betyr det mindre, da spenningsfall vil være det samme fra batteri til kartplotter. Som en tommelfingerregel kan en gjerne si at spenningsfall i kabling bør være lite, dvs i alle fall ikke mer en 0.X Volt. Er det mer en det bør koplinger gås over og/eller for tynne/dårlige kabler oppgraderes.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...