Hakkannen
Faxen skrev for 5 timer siden:Jeg tester nå Honduras forslag.
Hvordan gikk det? Håper du poster et bilde av resultatet
Erikda skrev On 11.4.2020 at 17.09:Her er en hjemmesnekret steamer! :)
Den største utfordringen til han i videoen er først og fremst er at han jobber for sent når han først får lista ut av steamkista. Såpass tynne materialer som listene han bruker kjøles veldig raskt ned. Effekten av steamingen blir dermed betraktelig redusert når han bruker lang tid på å feste tvinger og alt annet mikkmakk som han holder på med. Da vil lista lettere sprekke opp, slik som det gjorde for ham. Selv den lista som det gikk best med har fått sprekker på tvers og har dermed redusert/ingen styrke igjen.
Ved slike jobber kan det være greit å ha laget til en klosse/klamp på den ene langsiden på forhånd, med et spor som lista kan kjøres inn i. Klossen bør være ferdig tvinget på malen man bøyer rundt. For trådstarters del ville jeg da ha hatt en slik i den enden som skal være 14cm før radius. Fra lista tas ut av steamkista til den er ferdig bøyd på plass bør det ikke gå mange sekundene. Hurtig og effektiv jobbing er avgjørende ved tynne materialer der kjernetemperaturen synker raskt ved avkjøling.
Har man god steam trenger man heller ikke steame mer enn 10-15min steaming før det er nok til å kunne bøye ei list på 10mm fint rundt 25cm radius. Steames/kokes/dampes det for lenge kan materialen bli for sprø og da jobber man egentlig i mot det man prøver på.
Skal kun utsiden av lista vise, og man ikke trenger noe særlig styrke kan også saging av hakk på innsiden av buen gjøre jobben enklere. For 10mm list kan man f.eks. sage inn slik at det bare er et par mm igjen, gjerne med 10mm mellomrom (mindre mellomrom gir finere bue). Da holder det å legge lista i varmt vann noen minutter for å bøye rundt radius på 25cm (for furu).