magnuje Startet 11.April.2020 Link til dette innlegget Startet 11.April.2020 Ja, jeg skulle så klart gjerne hatt begge deler! Men prøver å begrense kostnader da det er mye annet som koster på båt. Har en standard 40 fots familieseiler som får en litt utvidet tur i sommer grunnet omstendighetene. Det blir nok mer uthavn enn vanlig og jeg ønsker derfor å gjøre oss mer uavhengig av landstrøm. Nå har jeg en forbruksbank på ca 330 Ah standard syre som lades av en VP D2-55 (110a dynamo) Altså rundt 150 Ah tilgjengelig i banken. Min bekymring er et vårt bruksmønster med korte etapper mellom havner fort vil føre til at batteriene sakte tappes nedover hver dag og ikke får topplading grunnet korte ladeperioder. Jeg vurderer to ulike strategier: 1: 2 x110 w solceller som sikrer at syrebatteriene lades jevnt og kontinuerlig gjennom dagen mens vi er på stranden. Kostnad ca 5000 inkl regulator? 2: Bytte ut forbruksbanken med 2 x 100 Ah lithium som kan lades opp til nær 100% på en times motorkjøring hver dag (som vi uansett kommer til å gjøre). Kostnad ca 12000 Jeg kjenner til de tekniske spesifikasjonen rundt de ulike løsningene. Det er lurer på er hva som i praksis vil gjøre størst forskjell på en sommertur nedover sørlandet, gitt at man må velge? Det er klart at solceller frister da investeringskosten er lavere og den eksisterende forbruksbanken er relativt ny i følge forrige eier. Men åpen for forslag her! Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Vi hadde litt av samme dilemma, jeg gikk for lifepo4 batterier. Vi må uansett inn til havn for å handle og fylle ferskvann innimellom, da lader vi banken raskt opp med litt motorgange. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Stemmer også for lithium først. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 magnuje skrev 51 minutter siden: 1: 2 x110 w solceller som sikrer at syrebatteriene lades jevnt og kontinuerlig gjennom dagen mens vi er på stranden. Kostnad ca 5000 inkl regulator? Den prisen er vel svært avhengig av fabrikat og leverandør for paneler og regulator. Jeg har 2 × 110W Skanbatt SP110W paneler og en Victron MPPT 75/15 regulator. Hos Seatronic er prisen for dette kr.8227,- Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnmøre Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Dersom batteribanken i utgangspunktet er bra, ville eg ha gått for solcelle først. Med 330 Ah og solcelle bør du normalt greie deg godt med straum. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Siden du uansett legger opp til litt motorgange hver dag, vil du ha en bedre tilgang på lading når du går for litium. Jeg tror ikke 2x110w solcelle vil være nok for dere. Får du noen dager med lite sol, hjelper det lite med motorgange på en blybank. Du får ikke på nok strøm, med litium fyller du denne banken raskt opp uansett vær. Dessuten har du god spenning til du er nesten tom for strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Så sant en finner plass til å montere tilstrekkelig med panel på båten ville jeg gått for solceller hver gang. 2 x 110W kombinert med 330Ah batteripakke bør gi dagevis med liggetid i uthavn. Tipper septiken er full før det. Selve solcellene er såpass rimelige nå til dags at en kan velge å ta litt ekstra i på de for å ha god tilgang på strøm også i gråvær - om plassen tillater det da. Lithium er fristende, men umodent og dyrt foreløpig etter min mening. Prisen skal nok ned. En 110A dynamo med standard VP regulator gir nok aldri merkestrøm ut. Kanskje 60-70A på en god dag med sultne batterier? Så vil du ha ny regulator for å øke ladehastigheten. Men da går gjerne dynamo varm. Kan fort ende opp med en del ekstra utgifter før en har fått utnyttet fordelene med Lithium fullt ut. Ville heller kjøpt regulator som kan stilles om til Lithium-lading, og ‘brukt opp’ bly-syre pakken mens Lithiumprisene synker. Så finner du også ut hvor mye/lite kapasitet du egentlig trenger kombinert med lading fra solceller. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Virker som det er delte meninger her, ca 50/50, interessant! Hvor gjør man best deals på solceller for tiden? Bestiller dere rett fra kina? Eller er det noen norske butikker som er gode på pris? Lite lysten på å kjøpe paneler som tar fyr, så betaler gjerne litt for kvalitet om det har noe å si. Noen av dere som har kjøpt paneler i det siste som kan linke til de dere har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Jeg har hadde 200w solcelle tidligere, selv med mppt regulator ble jeg aldri helt overbevist over ladekapasiteten. Jeg hadde ganske dyre paneler fra en norsk leverandør.(men hadde de flatt montert på dekk). Erfarte at solcellepanelene bare bremser forbruket, og aldri toppet batteriene på tur, dermed ble det stadig mindre på banken når vi gikk korte etapper. En kombo av litium og solceller er nok det mest ultimate. Jeg får ikke plass til store panel på båten vi har i dag, har derfor gått for 400ah litium. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 53 minutes ago, Fantino said: Lithium er fristende, men umodent og dyrt foreløpig etter min mening. Prisen skal nok ned. Deler dette synet; solceller har etter hvert blitt en moden teknologi der prisene har kollapset, mens lithium har et godt stykke å gå ennå – både på modning av systemene, og ikke minst på pris. Med våre 2 x 150W solceller har jeg med det aller meste av bruk aldri behov for noen annen form for lading. Rett nok er vår båt en del mindre enn den det er snakk om her, men til gjengjeld har vi kjørt autopilot, radar, kjøleboks og mye annet snacks døgnet rundt i ukesvis. Med mer enn ~25-30 knop vind og overskyet vær tipper vi over i minus, da bruker autopiloten (på døgnbasis) mer enn solcellene klarer å dytte inn. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 På lang sikt skal prisen ned på litium, på kort sikt skal den opp 15 til 25 prosent. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) magnuje skrev 1 time siden: <> Hvor gjør man best deals på solceller for tiden? Bestiller dere rett fra kina? Eller er det noen norske butikker som er gode på pris? Lite lysten på å kjøpe paneler som tar fyr, så betaler gjerne litt for kvalitet om det har noe å si. Noen av dere som har kjøpt paneler i det siste som kan linke til de dere har kjøpt? Innstallerte nye i fjor etter å ha hatt fleksible fra Kina i 5 år - de fleksible var da ‘oppbrukt’ ift kortslutning/korrosjon i koblingsbokser som var eksponert fra vær og vind. Generelt vil jeg si at det har lite for seg å kjøpe panel med aluramme og glass utenfor Norge. Fleksible har vært og er fortsatt en del rimeligere fra Kina/utlandet men forskjellen er ikke på langt nær så stor som da jeg kjøpte de første i 2014. Mitt inntrykk er at typiske ‘båtbutikker’ har små/dyre panel. Jeg handlet hos strømløs.no sist. Det ble et par tyskproduserte IBC (mener jeg de het) på 310W til 1349,- pr stk levert på døra ila få dager. Ser at akkurat de panelene ikke ligger på sida deres lenger men de har flere andre ganske konkurransedyktige priser. Kommer an på hva slags panel og størrelse en får plass til som sagt. Redigert 11.April.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Vi har kjøpt solceller for å forberede oss på å ikke bruke gjestehavner i 2020. Har samme motor og tilsvarende båt som deg, men 390 disponible Ah. Har aldri forsøkt solceller, men har hørt at vinkel mot sola og plassering er viktig for ytelsen. Gikk for denne typen https://shop.skanbatt.no/product/897031/wattstunde-sammenleggbart-solcellepanel-180w Tanken er å legge det rundt på dekk ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Det som ikke er nevnt er at lithium kan man bruke ned mot 10-5% kapasitet. Og når du vrir om nøkkelen så lader de lett. Jeg kjører 80-90A på en motor mot mine batterier. Har aldri hatt strømproblemer etter jeg byttet fra bly. Er kanskje litt dyrt enda, men en nytelse i bruk. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 @Sjøbliss: Antar du har D4 motorer? Får du så mye som 80-90A med original regulator eller har du gjort noen tilpasninger? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Jeg har D6 @Fantino ingen tilpasninger. Bare original regulator. Den skal teoretisk levere 115A men det har jeg aldri sett. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Ikke verst likevel! Vet at strømmen ‘renner’ adskillig lettere inn på Lithium enn bly/syre, men hadde likevel trodd at den ikke gav såpass ‘gass’. Sitér dette innlegget Link to post
Mvpro Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 (redigert) Hei Jeg brukte 2x120w solceller på min forrige båt, hadde da 3x115ah forbruk. Byttet batterier etter seks sesonger før vi dro på ferie for å være på sikre siden, med nye standard batterier og solceller på taket hadde jeg 12,6-12,7volt på morgenen med to kjøleskap ombord. Min erfaring er mindre dyputladning og lengre levetid på batterier. etter seks døgn i uthavn er vanntank tom, septik full og batterikappasitet fortsatt 100% Dette er en løsning som fungerer i alle fall sommerstid.. Redigert 12.April.2020 av Mvpro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Mvpro skrev 12 minutter siden: Dette er en løsning som fungerer i i alle fall sommerstid.. Interessant. Sommereffekten relaterer vel også om man ligger ved Longyearbyen eller Mandal. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hadde 400ah bly med 2x100 w solceller før. Fungerte greit med 2 kjøleskap osv. Byttet i fjor til 400 ah lithium og solcellene er kun reserve nå. Ble ikke brukt siste år. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Jeg har mye likt med OP har/ønsker: 40 fots familieseiler, VP D2 55 med Mitsubishi 115 A dynamo, 2x100 W solcellepanel og 600 Ah LFP. Solcellene, montert på hyttetaket under bommen, gir meg ila. en god dag midt på sommeren opp mot 1kWh, altså ca. 75 Ah. Men ofte mindre enn det. I OPs tilfelle, med ladeineffektiviteten til bly-syre batterier, vil vel det i praksis si mellom 50-60 Ah per døgn, og godt under det ved gråvær. Dynamoen er effektiv den, så mot en ikke-fulladet LFP-bank vil den gi mellom 90-100 A (Fantino bommer her; dette er fra egen erfaring og andres). Det vil si at hvis du kjører motoren ca. 40 minutter vil du få samme energimengde som solcellene gir deg på en god dag. Merk at det er en risiko for at dynamoen kan gå varm ved så høy ladestrøm, så selv har jeg redusert den til 80 A (men kanskje ikke like påkrevet ved en bank på 200 A). Hva jeg ville valgt? Vanskelig spørsmål. Det er deilig med solcellepanel på en god dag, men samtidig er ladeevnen til LFP (god effektivitet ved lading, osv.) attraktiv. Hvis du satser på mest godværsbruk på sommeren ville jeg nok holdt en knapp på solceller (dessuten rimeligst). Ellers LFP. Får du råd, begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Viktig angående solcellepanel: De bør ikke få skygge på seg. Men monteringsvei kan lett påvirke hvor mye et skyggekast betyr. Feks fra landternemast, håndrekker etc. Det varierer fra panel til panel hvilke vei cellene er lagt, samt med om de er parallellkoplet eller seriekoplet. Jeg la en god del tanke ned i dette da jeg monterte to stk på mitt lille dekk. Jeg har stål håndrekker rundt dekket, og de kan kaste skygge på panelene. Jeg monterte panelene slik at skyggekast gav minst mulig fall i spenningen. Det gjør at panelene er mer effektive over en hel dag med sol enn hvis jeg hadde montert dem andre veien. Jeg så på en del YouTube videoer for å finne ut av det. Mener å huske at parallellkoplede panel samt at cellene ligger slik at minst mulig andel av hver celle får skygge gjorde at lading ble best. Har 2 stk 50W paneler, og ikke manglet strøm ved noen dager i uthavn og et gammelt kjøleskap på tilnærmet full guffe. Ellers går det ikke så mye strøm hos oss ved landligge. Er jo 5 om bord, men LED lys og andre ting bruker jo ikke så mye strøm lenger... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Geir Kallevik Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Jeg har selv 2 X100W fleksible paneler, hvor det henger på rekka på hver side. Har en MPPT regulator. Forbruksbanken er på 640 Ah GEL. Etter montering av solcellepanel har jeg aldri hatt behov for hverken landstrøm eller generator. Panelene lader helt greit også ved overskyet vær og har da ingen problem med å holde unna kjøleskap og småelektronikk. Ved neste utbytting av batteribank vil nok Lithium bli sterkt vurdert, da 4x150Ah gir meg omtrent dobbel så stor kapasitet som dagens 640 GEL gjør. Men tilbake til spørsmålet, jeg ville først gått for installasjon av solceller, før jeg hadde vurdert å bytte ut batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 magnuje skrev On 11.4.2020 at 16.25: Nå har jeg en forbruksbank på ca 330 Ah standard syre som lades av en VP D2-55 (110a dynamo) Altså rundt 150 Ah tilgjengelig i banken. Min bekymring er et vårt bruksmønster med korte etapper mellom havner fort vil føre til at batteriene sakte tappes nedover hver dag og ikke får topplading grunnet korte ladeperioder. Jeg vurderer to ulike strategier: 1: 2 x110 w solceller som sikrer at syrebatteriene lades jevnt og kontinuerlig gjennom dagen mens vi er på stranden. Kostnad ca 5000 inkl regulator? 2: Bytte ut forbruksbanken med 2 x 100 Ah lithium som kan lades opp til nær 100% på en times motorkjøring hver dag (som vi uansett kommer til å gjøre). Kostnad ca 12000 Jeg har også VP D2-55 og det er vel en 115 amp-dynamo fra Mitsubishi som sitter her (med mindre du ikke har en veldig gammel D2, min er C-serien). Jeg har nylig installert 2 x 100 Ah LifePo4. Dynamoen blir varm og begrenser ladestrømen til ca 70 amp. Det er omtrent som forventet basert på andres erfaring med tilsvarende dynamo. Men det betyr at skal du lade opp batteribanken fra 30 prosent til 100 prosent, så tar det nok nærmere 2.5 t enn 1 t. Bare så du ikke blir for skuffet her. Det er likevel langt bedre enn bly. Mine gamle blybatterier var uansett modne for utskiftning, så veien via solcelle var minde aktuell. Spenningen er også mer stabil høy med litium og det ser jeg kjøleboksen liker godt mht temperatur. Landstrømladeren min er en Mobitronic (Waeco) 945-12TB (45 amp) og den fungerer helt greit, men er ikke superrask på litium. Til vår typiske familiebruk med litt uthavn, blanding av motor og seiling og litt marina med lading, så tror jeg ikke vi får problemer. Det er vel hovedsakelig kombinert bruk av kjøleboks og kjøleskap som er det tyngste strømtrekket om sommeren. Tror nok heller jeg setter inn et tredje batteri før jeg prioriterer solcelle. En annen glede med litium er at de er små og lette. 100 Ah kan løftes med en finger. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Takk for mange gode input! Må si det er fristende å kjøpe 2 stk av disse her https://strømløs.no/solkraft/sunpower-100w-flexi.html og en god regulator. Fordelene med fleksipaneler slik jeg ser det er at de kan monteres på dekk foran sprayhood med stropper, og flyttes rundt på dekk i uthavn for å komme unna skygge. Kommer lett under 5000 kr totalt og disse kan brukes sammen med lithiumbanken senere. Finnes det bedre deals på paneler for tiden eller er det bare å slå til på disse? Er det mye forskjell på mptt regulatorer eller gjør alle samme nytten? Noen anbefalinger her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.