Fantino
magnuje skrev 1 time siden:<> Hvor gjør man best deals på solceller for tiden? Bestiller dere rett fra kina? Eller er det noen norske butikker som er gode på pris? Lite lysten på å kjøpe paneler som tar fyr, så betaler gjerne litt for kvalitet om det har noe å si.
Noen av dere som har kjøpt paneler i det siste som kan linke til de dere har kjøpt?
Innstallerte nye i fjor etter å ha hatt fleksible fra Kina i 5 år - de fleksible var da ‘oppbrukt’ ift kortslutning/korrosjon i koblingsbokser som var eksponert fra vær og vind.
Generelt vil jeg si at det har lite for seg å kjøpe panel med aluramme og glass utenfor Norge. Fleksible har vært og er fortsatt en del rimeligere fra Kina/utlandet men forskjellen er ikke på langt nær så stor som da jeg kjøpte de første i 2014.
Mitt inntrykk er at typiske ‘båtbutikker’ har små/dyre panel. Jeg handlet hos strømløs.no sist. Det ble et par tyskproduserte IBC (mener jeg de het) på 310W til 1349,- pr stk levert på døra ila få dager. Ser at akkurat de panelene ikke ligger på sida deres lenger men de har flere andre ganske konkurransedyktige priser. Kommer an på hva slags panel og størrelse en får plass til som sagt.