dreamen Startet 11.April.2020 Link til dette innlegget Startet 11.April.2020 Hei, var så uheldig å få elektromotor under vann.Sleipner S30, vil man kunne berge denne? Har skylt den i ferskvann.Jeg tenker at dette blir bare problem fremover som korrosjon osv..Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Med såpass dyrt utstyr ville jeg prøvd redde den. Sprut over masse fuktdrivende spray som crc o.l. Bytte ut kabler. Hvordan klarte du å drukne den? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Hva med grundig ferskvannsbad og så en del timer i stekeovnen på 50-60 grader? Og så en boks WD40.. Verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 jørn skrev 40 minutter siden: Med såpass dyrt utstyr ville jeg prøvd redde den. Sprut over masse fuktdrivende spray som crc o.l. Bytte ut kabler. Hvordan klarte du å drukne den? Sjøvannsinntak/ slangenippel som var korrodert, liten fin stråle som kom inn dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Plukk motoren i biter, vask og rens. Enkle greier. Vil tro at motoren kan reddes. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 11.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Hvordan kunne måle om det er overslag i den? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) Ville først og fremst fått den ut fra der den står nå. Korrosjonen har tydeligvis startet og kan sikkert fort gi feilaktige målinger? Jeg ville gitt den et bad i varmt vann, så sitronsyreløsning for å få bort alt salt og lett korrosjon, nytt bad med ferskvann og evt nøytralisere med natron. Så stekeovn og wd40. Og så ville jeg målt/testet den. Koster lite å prøve og blir den stående der den er er sikkert svikt/feil veldig sannsynlig innen kort tid. Sikkert aller best å plukke den fra hverandre som Hulda sier, sørge for ny grease i lagre osv! Men vet med meg selv at jeg fort hadde mistet motet på den oppgaven hvis det involverte alt for mye vold, kutting av ledere osv ?. Men mulig disse er enkle å plukke ned? Ville fjernet evt elektronikkbokser som henger på og tatt disse for seg selv, men om det er saltvann på printkort osv så er det egentlig samme oppskrift - så raskt som mulig. Redigert 11.April.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 Det vanlige på elektromotorer som har vert i saltvann er og koke de et par timer i ferskvann. Deretter tørking med 150-170°C i 10t. Lakke over viklingene smøre opp lagrene og monter sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.