Bisse Startet 11.April.2020 Link til dette innlegget Startet 11.April.2020 Fikk se at der kommer inn vann på et vindu i båten. Det er mulig å stramme skrue på utsiden av vinduet, men på norn steder går «hylsfn» rundt på innsiden, slik at aluminiumslistene ikke blir presset sammen. Det er også umulig å holde igjen på innsiden, da hylsen et så flat at man ikke får tak i den. Ser også noe som kan ligne på saltutslag noen steder og at gummipakningen ser noe morken ut. Noen som har vært borti dette? Vurderer å skru løs alt og bytte gummi/pakning, men sliter med å få det av, da som sagt hylsen går rundt på innsiden. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Arne2 Svart 11.April.2020 Link til dette innlegget Svart 11.April.2020 (redigert) Dette ser vel ikke helt ut som nagler. Det ser vel heller ut som skruer med gjenger. Først så ville jeg sprayet med rustløsende penetrerende olje og la det stå litt. Så ville jeg forsøke å finne en tang som klarer å holde mutrene på innsiden, for eksempel den type "gripetang" som sier "klikk" og låser seg og så skru med en skrutrekker på utsiden. (Den har sikkert et navn.) Hvis det hadde vært nagler, så hadde det vel kanskje fungert med å bore dem ut. Først et stykke stål som mothold på utsiden, og så et "kakk" med en kjørner, slik at man får et lite "insøkk". Så å bore inn fra innsiden, først et med et ganske lite bor, og så etterpå et litt større bor, og til sist et lite "kakk" med en dor for å slå av det som måte være igjen. Hvis det dreier seg om skruer og ikke nagler, så kan det nok hende at de et såpass harde at det skal litt til å bore dem ut. Hvis man ikke skulle ta hensyn til det estetiske så finnes det vel mange andre metoder, men hvis det skal se pent ut så bør man vel forsøke å skru eller eventuelt å bore ut, hvis det lar seg gjøre, avhengig av hvor hardt materiale det dreier seg om. Jeg kjenner ellers ikke til denne typen skruer spesielt, det kan jo være noen her på dette forumet som har vært borte i akkurat denne typen skruer/muttere? Edit: Tang til å holde "muterhylser" hvis annet ikke passer. Den minste av disse: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/tilbehor/sveisetangsett-212051/ Kan også brukes til "å holde fast" mens man borer hvis "å skru ut" ikke fungerer. Redigert 11.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Dremel eller tilsvarende miniverktøy for å skjære et pent spor til skrutrekker kan kanskje hjelpe om innerdelen går rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) En annen måte er å bruke en knipetang til å kutte opp hylsen eller mutteren på innsiden. https://www.adlibris.com/no/produkt/knipetang-l-15-cm-b-45-cm-1stk-23422903?article=P23422903 I går så hadde jeg faktisk å gjøre med noen gjensidige skruer å gjøre ombord. De sto på et ikke så synlig område og jeg ville ha dem ut "hurtig og enkelt". Da tok jeg sjansen på å bruke et "hoggjern" eller "stemjern" likt det miste av de på bildene. Det gikk faktisk bra og skruehodene kom av uten at det ble noen synlige skader. https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/tre-metallsloyd/skarpe-verktoyer/stemjern/stemjernsett-8292 Tror den siste metoden ikke er noe man kan anbefale. Man skal vel ha en smule flaks for at det ikke skal bli synlige skader. (Men noen ganger så skal det bare en liten "riktig kakk" til for at en skrue går av. Det kommer vel an på hva slagsa materiale det dreier seg om.) (Tviler på at denne metoden vil fungere rundt vinduene.) Redigert 13.April.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Og ennå en annen metode er å slipe ned mutter/hylse på innsiden ved hjelp av enten vinkelsliper (skummelt for skade) eller en roterende slipestein på drill. Da bør man ikke slipe helt ned, men la det være litt igjen av skruen/bolten og så gi det gjenværende en liten kakk med en meisel eller et hoggjern, slik at man ikke sliper så dypt at man skader det omliggende metallet. Er det noen framdrift i prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.