bjoris
Jeg har til nå hatt en transportabelt AiS sender/mottaker, denne hadde bare signaloverføring via Wifi og i den nye båten har ikke plotteren Wifi (Garmin 4010). Jeg kom over en båthenter som ville kjøpe en slik så jeg solgte den i går.
Tenker å kjøpe en for permanent installasjon, for denne båten skal jeg beholde lenge (den er den 8. båten og jeg har sagt det samme hver gang ;)) Nok om det.
Lurer på om jeg skal krype helt opp på en Garmin AiS800 når jeg først gjør dette. Den har splitter og 5 watt sender effekt. Når en først har systemet må det fungere tenker jeg. Den transportabele falt ut over alt, mest pga liten antenne antar jeg, men sikkert svak sender også...
Har ikke overtatt båten enda, men tenker at det er noen utfordringer med oppkobling siden plotter står i hardtoppen og VHF nede ved motorkontrollen. Iflg selger tror han kartplotter og VHF er koblet samme med DSC, men skkker er han ikke. Hjelper det meg eller må jeg uansett ha egen overgang til plotteren?
Det er også en ekkolodd-modul på plotteren.
Trenger en slik AiS egen strømforsyning eller kan den stjele fra Feks VHFen. Det er en i200 VHF.
Såvidt jeg kan se så kan jeg håpe på at det er ett 2000 nettverk der en kan få både strøm og signaler...?