seilklarkrs Startet 12.April.2020 Link til dette innlegget Startet 12.April.2020 Hei Vurderer å kjøpe en Kelt 9M med en Yanmar 2GM fra 1983. Motoren er saltvannskjølt og fungerer bra. Den har tydeligvis fått godt med stell. Hva kan jeg regne med når det kommer til levetid for motoren? Hva slags kritiske feil er det som typisk oppstår? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Topplokkets kjølekanaler går tett av rust og utfellinger. Motoren er på overtid. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hei Motoren er på overtid skriver Hulda, mulig det, men også fullt mulig at du vil kunne ha motor mange år fremover. Dette er noe av det beste som er produsert av denne kategori motorer. Dersom motoren har vært godt vedlikeholdt og går greit nå uten å gå varm ved belastning vil du med litt vedlikehold sans kunne kjøre problemfritt også videre fremover. Viktig å bytte anmoder, det er en i bakkant av toppen og en på styrbord side ved matepumpa. Kjør gjennom ferskvann og frostvæske når båten skal ligge lenge, og selvsagt ved opplag om høsten. En t-ventil og ditto slangestump på inntaksslangen gjør dette til en svært enkel operasjon. Jeg har samme motor, aldri vært noe problem med denne, men er nøye på å kjøre gjennom ferskvann/frostvæske når mulig. Lettstartet og fin. Anbefaler et søk eller 3 på 2gm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Pass på at anoder kan passivere (bli uvirksomme) i ferskvann om de er av sink. Det kan også bli uheldige kombinasjoner av frostvæske og anoder. Den ferskvannskjøringen er ikke verdens beste idé. Med god anodedekning ruster jern fint lite i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Er klar over det mulige problemet Hulda, men det har fungert supert for meg og tidligere eier, identisk motor. Det er neppe spesielt kritisk dersom annodene skulle bli uvirksomme så lenge motoren er toppet med frostvæske med ditto beskyttelse mot korrosjon. Men nå et jeg temmelig nazi med å kjøre gjennom heksebrygget mitt etter endt båttur. Det blir da i praksis som å ha en ferskvannskjølt motor, men med mindre mikk og makk som kan gå i stykker. Les: varmeveksler, sjøvannspumpe, slanger. Forøvrig også viktig å sjekke termostat, slik at motoren ikke går for varm ( fare for krystallisering av salt) Sitér dette innlegget Link to post
seilklarkrs Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 takk for respons. er jeg heldig kan denne gå noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.