Nerdy Startet 12.April.2020 Link til dette innlegget Startet 12.April.2020 I min Ibiza 24 skal jeg montere et ekstra batteri og bytte ut hovedstrømsbryteren med en såkalt "batterivelger" hvor du kan velge et av batteriene eller begge. Det vil til vanlig bruk brukes begge batteriene, men vil ha muligheten til å velge 1 batteri ved overnatting osv i båten så man er sikker på man har et batteri med nok startstrøm. Batteriene skal følgelig pararellkobles. Følgende batteri står i båten nå Spiller det noen rolle ossen det andre batteriet jeg kjøper er? Holder det å finne et 74Ah batteri? Skal jeg ha syre, gel? Har ikke peiling på det her..... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Er batteriet du har i god stand? I tilfelle ville jeg prøvd å finne et likt batteri. Er det mer enn 5-6 år så ville jeg vurdert å bytte det ut med to nye. Gjerne noe vedlikeholdsfrie, siden du sier du ikke har så mye peiling. Holder en knapp på to nye AGM. Er det gamle i orden men du ikke finner likt kan du vurdere et som er samme teknologi, men ... Jeg hadde heller solgt det og satt inn to helt like. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
HiWard Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Jeg er ute i mye samme ærend som deg og har kjøpt et 100Ah AGM-batteri til forbruk sammen med et tradisjonelt Ca-Ca blybatteri til start. Har også kjøpt en 1-begge-2-av bryter, men tenker ikke la den stå i begge-posisjonen. 1 er til start og 2 er til forbruk. Begge blir ladet uavhengig av bryterposisjon ved hjelp av et spenningsfølsomt relé. Det finnes forøvrig flere måter å håndtere lading av det andre batteriet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Er batteriet du har i god stand? I tilfelle ville jeg prøvd å finne et likt batteri. Er det mer enn 5-6 år så ville jeg vurdert å bytte det ut med to nye. Gjerne noe vedlikeholdsfrie, siden du sier du ikke har så mye peiling. Holder en knapp på to nye AGM. Er det gamle i orden men du ikke finner likt kan du vurdere et som er samme teknologi, men ... Jeg hadde heller solgt det og satt inn to helt like. Forsåvidt enig i denne vurderingen dersom startbatteriet begynner å bli modent for utskifting. Om det derimot er kurant kan man vurdere å montere en DC/DC-lader som tar strøm fra startbatteriet og dynamo så lenge motoren går. Da kan man montere forbruksbatteri av en helt annen type enn startbatteri så lenge laderen støtter dette. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Nerdy Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Hadde ikke planer om å å begybne med releer ognoe avansert. Får kjøpe to stk biltema batterier å sette inn tenker jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 12.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 To slike batterier burde vel være greit? Har hørt veldig mye bra om biltema batteriene så tenkte å gå for disse. Noen som mener styr unna? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Vil ikke mene noe om de batteriene spesifikt, bare pass på at verdien på CCA oppfyller kravene til din motor, dvs minst lik eller høyere enn batteriet du starter på i dag. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sjøbliss Svart 12.April.2020 Link til dette innlegget Svart 12.April.2020 Enig, sjekk krav til CCA og klin til. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
finnarne Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 og om du vil ha forslag til batterivelger: https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Bigdrago Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Monterte et nytt batteri i båten i dag. Hvordan skal man finne ut det der med CCA? Tok et googlesøk og fant ut dette om mercruiser 1.7: 515 cca, 652 mca eller 65 Ah. Er mca samme som Ah? Hva skjer om man velger noe annet? Det var så mange kyndige her inne så kaprer tråden da info kan komme ts til nytte :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 CCA og MCA er samme, bare ved forskjellige temperaturer. CCA er ved kalde forhold mens MCA er ved tempererte forhold. 600 CCA betyr at batteriet kan gi 600 amp i 30 sekunder før spenningen på et 12V batteri faller under 7,2V ved minus 15-16 grader temperatur. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bigdrago Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Takker! Okk. Så det har ingenting med at batteriet skal "snakke" med dynamoen altså. Så lenge jeg har et batteri på minst 65Ah så burde det holde. La merke til at det gamle batteriet var på 75 eller 80Ah. Det nye fulgte med båten så det får holde. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 finnarne skrev for 2 timer siden: og om du vil ha forslag til batterivelger: https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772 Bare vær obs på at når akkurat denne bryteren står på 1+2, så er begge batterier koblet inn, men ikke koblet sammen. Det fordrer da at trådstarter har forbrukere koblet til 1, starter på 2 og dersom han vil lade begge batteriene uten et relé, må den stå på parallell. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Bigdrago skrev for 2 timer siden: Takker! Okk. Så det har ingenting med at batteriet skal "snakke" med dynamoen altså. Så lenge jeg har et batteri på minst 65Ah så burde det holde. La merke til at det gamle batteriet var på 75 eller 80Ah. Det nye fulgte med båten så det får holde. Antall amperetimer har ingen umiddelbar sammenheng med CCA. Sistnevnte er en parameter som skal fortelle deg at batteriet er i stand til å levere nok strøm til startmotoren. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) HiWard skrev 1 time siden: Antall amperetimer har ingen umiddelbar sammenheng med CCA. Sistnevnte er en parameter som skal fortelle deg at batteriet er i stand til å levere nok strøm til startmotoren. Hvordan vet man hvor mye strøm startmotoren trenger ? Er det tallet som er innrammet i rødt på bildet, eller er jeg helt på jordet ? Redigert 13.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 finnarne skrev for 3 timer siden: og om du vil ha forslag til batterivelger: https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772 HiWard skrev for 1 time siden: Bare vær obs på at når akkurat denne bryteren står på 1+2, så er begge batterier koblet inn, men ikke koblet sammen. Det fordrer da at trådstarter har forbrukere koblet til 1, starter på 2 og dersom han vil lade begge batteriene uten et relé, må den stå på parallell. Sorry, ja, glemte at han ikke ville ha noe rele. Skulle jeg koblet opp ville jeg hatt bryter som over, og rele. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
HiWard Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Jannmar skrev 30 minutter siden: Hvordan vet man hvor mye strøm startmotoren trenger ? Er det tallet som er innrammet i rødt på bildet, eller er jeg helt på jordet ? På min motor står det i brukerveiledning under tekniske spesifikasjoner. Jeg tør ikke si hva tallet på den merkelappen betyr. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 finnarne skrev 27 minutter siden: Sorry, ja, glemte at han ikke ville ha noe rele. Skulle jeg koblet opp ville jeg hatt bryter som over, og rele. Det er den mest elegante løsningen synes jeg. Det enkleste er selvsagt å bare parallellkoble batteriene og ha dem på eksisterende hovedstrømbryter. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Sjøbliss skrev On 12.4.2020 at 20.40: Enig, sjekk krav til CCA og klin til. HiWard skrev for 17 timer siden: På min motor står det i brukerveiledning under tekniske spesifikasjoner. Det høres tilsynelatende enkelt ut, men jeg kan ikke finne krav til CCA i manualen til min motor, som er en 38 HK Yanmar 3JH3E. Her er hva som står under spesifikasjoner for Startmotoren i sevicemanualen. Kan jeg på noen måte lese hvor mange CCA jeg trenger ut i fra dette ? Står kravet til CCA svart på hvitt i manualen til noen motorer i det hele tatt ? Redigert 14.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det står vel at start motoren trekker 250A ampere ved last, målt ved spenningsfall ned til 8.4 volt. Med andre ord minimum 250 ampere CCA burde være et godt utgangspunkt for deg. Legg gjerne på noen prosent for å ha litt margin. Jeg ville ha tenkt minimum 300A, som ikke er særlig mye. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bigdrago Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Fant det på min ved å søke på nett på altavista (google fungerer og). Mener det stod i servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Jannmar skrev for 18 timer siden: Hvordan vet man hvor mye strøm startmotoren trenger ? Er det tallet som er innrammet i rødt på bildet, eller er jeg helt på jordet ? Jeg googlet litt og jeg tror S114-815A er et delenummer, så A i dette tilfellet er ikke Ampere (det finnes også et delenummer S114-815, altså uten A). Hvor mange CCA kan batteriet du har i dag levere? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 HiWard skrev 3 minutter siden: Jeg googlet litt og jeg tror S114-815A er et delenummer, så A i dette tilfellet er ikke Ampere (det finnes også et delenummer S114-815, altså uten A). Hvor mange CCA kan batteriet du har i dag levere? Det husker jeg ikke. Skal dra ned til båten for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Comforthe skrev 1 time siden: Det står vel at start motoren trekker 250A ampere ved last, målt ved spenningsfall ned til 8.4 volt. Med andre ord minimum 250 ampere CCA burde være et godt utgangspunkt for deg. Legg gjerne på noen prosent for å ha litt margin. Jeg ville ha tenkt minimum 300A, som ikke er særlig mye. Dette er den beste teorien så langt tror jeg :) Nå får man jo batterier med 900CCA (og sikkert mer) for en overkommelig penge, så er man i tvil er det bare å gå for overkill. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 En stor Volvo Penta starter med CCA på 600+ så noe rundt 300-400 burde være plenty. Er ellers enig i vurderingen til @Comforthe. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.