Jump to content

Montere ekstrabatteri i båt


Nerdy

Recommended Posts

I min Ibiza 24 skal jeg montere et ekstra batteri og bytte ut hovedstrømsbryteren med en såkalt "batterivelger" hvor du kan velge et av batteriene eller begge.

 

Det vil til vanlig bruk brukes begge batteriene, men vil ha muligheten til å velge 1 batteri ved overnatting osv i båten så man er sikker på man har et batteri med nok startstrøm.

 

Batteriene skal følgelig pararellkobles.

Følgende batteri står i båten nå

IMG_20200412_153100.jpg.370440fd51751f5d9f3c5e782f2657b9.jpg

 

Spiller det noen rolle ossen det andre batteriet jeg kjøper er? Holder det å finne et 74Ah batteri? Skal jeg ha syre, gel? Har ikke peiling på det her.....

Link to post

Er batteriet du har i god stand? I tilfelle ville jeg prøvd å finne et likt batteri. Er det mer enn 5-6 år så ville jeg vurdert å bytte det ut med to nye. Gjerne noe vedlikeholdsfrie, siden du sier du ikke har så mye peiling. Holder en knapp på to nye AGM. 

 

Er det gamle i orden men du ikke finner likt kan du vurdere et som er samme teknologi, men ... Jeg hadde heller solgt det og satt inn to helt like. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Jeg er ute i mye samme ærend som deg og har kjøpt et 100Ah AGM-batteri til forbruk sammen med et tradisjonelt Ca-Ca blybatteri til start. Har også kjøpt en 1-begge-2-av bryter, men tenker ikke la den stå i begge-posisjonen. 1 er til start og 2 er til forbruk. Begge blir ladet uavhengig av bryterposisjon ved hjelp av et spenningsfølsomt relé. Det finnes forøvrig flere måter å håndtere lading av det andre batteriet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Er batteriet du har i god stand? I tilfelle ville jeg prøvd å finne et likt batteri. Er det mer enn 5-6 år så ville jeg vurdert å bytte det ut med to nye. Gjerne noe vedlikeholdsfrie, siden du sier du ikke har så mye peiling. Holder en knapp på to nye AGM. 

 

Er det gamle i orden men du ikke finner likt kan du vurdere et som er samme teknologi, men ... Jeg hadde heller solgt det og satt inn to helt like. 

Forsåvidt enig i denne vurderingen dersom startbatteriet begynner å bli modent for utskifting. Om det derimot er kurant kan man vurdere å montere en DC/DC-lader som tar strøm fra startbatteriet og dynamo så lenge motoren går. Da kan man montere forbruksbatteri av en helt annen type enn startbatteri så lenge laderen støtter dette.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

CCA og MCA er samme, bare ved forskjellige temperaturer. CCA er ved kalde forhold mens MCA er ved tempererte forhold. 

 

600 CCA betyr at batteriet  kan gi 600 amp i 30 sekunder før spenningen på et 12V batteri faller under 7,2V ved minus 15-16 grader temperatur. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
finnarne skrev for 2 timer siden:

og om du vil ha forslag til batterivelger:

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772

Bare vær obs på at når akkurat denne bryteren står på 1+2, så er begge batterier koblet inn, men ikke koblet sammen. Det fordrer da at trådstarter har forbrukere koblet til 1, starter på 2 og dersom han vil lade begge batteriene uten et relé, må den stå på parallell.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Bigdrago skrev for 2 timer siden:

Takker! Okk. Så det har ingenting med at batteriet skal "snakke" med dynamoen altså. Så lenge jeg har et batteri på minst 65Ah så burde det holde. La merke til at det gamle batteriet var på 75 eller 80Ah. Det nye fulgte med båten så det får holde.

 

Antall amperetimer har ingen umiddelbar sammenheng med CCA. Sistnevnte er en parameter som skal fortelle deg at batteriet er i stand til å levere nok strøm til startmotoren.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 1 time siden:

Antall amperetimer har ingen umiddelbar sammenheng med CCA. Sistnevnte er en parameter som skal fortelle deg at batteriet er i stand til å levere nok strøm til startmotoren.

 

Hvordan vet man hvor mye strøm startmotoren trenger ?

Er det tallet som er innrammet i rødt på bildet, eller er jeg helt på jordet ?

20200410_092042 Startmotor. Merkeskilt..jpg

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
finnarne skrev for 3 timer siden:

og om du vil ha forslag til batterivelger:

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772

HiWard skrev for 1 time siden:

Bare vær obs på at når akkurat denne bryteren står på 1+2, så er begge batterier koblet inn, men ikke koblet sammen. Det fordrer da at trådstarter har forbrukere koblet til 1, starter på 2 og dersom han vil lade begge batteriene uten et relé, må den stå på parallell.

Sorry, ja, glemte at han ikke ville ha noe rele. Skulle jeg koblet opp ville jeg hatt bryter som over, og rele.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Jannmar skrev 30 minutter siden:

 

Hvordan vet man hvor mye strøm startmotoren trenger ?

Er det tallet som er innrammet i rødt på bildet, eller er jeg helt på jordet ?

20200410_092042 Startmotor. Merkeskilt..jpg

På min motor står det i brukerveiledning under tekniske spesifikasjoner. Jeg tør ikke si hva tallet på den merkelappen betyr.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
finnarne skrev 27 minutter siden:

Sorry, ja, glemte at han ikke ville ha noe rele. Skulle jeg koblet opp ville jeg hatt bryter som over, og rele.

 

Det er den mest elegante løsningen synes jeg. Det enkleste er selvsagt å bare parallellkoble batteriene og ha dem på eksisterende hovedstrømbryter.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Sjøbliss skrev On 12.4.2020 at 20.40:

Enig, sjekk krav til CCA og klin til. 

 

HiWard skrev for 17 timer siden:

På min motor står det i brukerveiledning under tekniske spesifikasjoner.

 

Det høres tilsynelatende enkelt ut, men jeg kan ikke finne krav til CCA i manualen til min motor, som er en 38 HK Yanmar 3JH3E.

 

Her er hva som står under spesifikasjoner for Startmotoren i sevicemanualen.

Kan jeg på noen måte lese hvor mange CCA jeg trenger ut i fra dette ?

 

Står kravet til CCA svart på hvitt i manualen til noen motorer i det hele tatt ?

Startmotor..JPG

Start..JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev for 18 timer siden:

 

Hvordan vet man hvor mye strøm startmotoren trenger ?

Er det tallet som er innrammet i rødt på bildet, eller er jeg helt på jordet ?

20200410_092042 Startmotor. Merkeskilt..jpg

Jeg googlet litt og jeg tror S114-815A er et delenummer, så A i dette tilfellet er ikke Ampere (det finnes også et delenummer S114-815, altså uten A). Hvor mange CCA kan batteriet du har i dag levere? 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Comforthe skrev 1 time siden:

Det står vel at start motoren trekker 250A ampere ved last, målt ved spenningsfall ned til 8.4 volt. Med andre ord minimum 250 ampere CCA burde være et godt utgangspunkt for deg. Legg gjerne på noen prosent for å ha litt margin. Jeg ville ha tenkt minimum 300A, som ikke er særlig mye.

Dette er den beste teorien så langt tror jeg :)

Nå får man jo batterier med 900CCA (og sikkert mer) for en overkommelig penge, så er man i tvil er det bare å gå for overkill.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...