Jump to content

Montere ekstrabatteri i båt

Nerdy

Recommended Posts

Nerdy skrev for 5 timer siden:

Hva tror ekspertene? Fullstendig problemfritt eller burde jeg skifte batteriene? Tenker at 510 og 512 kan da ikke være særlig mer enn en på tekst nesten....

Ja, fullstedig problem fritt og innafor spesifikasjonene.
510A og 512A er det samme men det blir enda bedre når man skjønner at det er forskjell på normene som er oppgitt

Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA mens Sønak sitt batteri er oppgitt til 510A EN.
Det betyr at Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA eller 465A EN.
Eller om man vil så tilsvarer Sønak sitt batteri på 510A EN ett batteri på 560A CCA.

Så det batteriet du har kjøpt er sterkere enn du trenger.

Redigert av pipe (see edit history)
Nerdy skrev 13 minutter siden:

Flott, jada, har allerede "lik" hovedstrømsbryter fra BEP,men kun bryter ikke velger, så innfellbar er helt beregnet.

Er det innafor å nevne att man ikke må vri batterivelgeren til 0 når motoren går ?
 Det gjelder også å vri batterivelgeren kjøpt over 0 for å komme til en annen posisjon så lenge motoren går.

pipe skrev for 11 timer siden:

510A og 512A er det samme men det blir enda bedre når man skjønner at det er forskjell på normene som er oppgitt

Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA mens Sønak sitt batteri er oppgitt til 510A EN.
Det betyr at Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA eller 465A EN.
Eller om man vil så tilsvarer Sønak sitt batteri på 510A EN ett batteri på 560A CCA.

Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål:

Er 510A EN og 510MCA det samme ?

Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 11 timer siden:

Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål:

Da kan det være på sin plass å få med hva forkortelsene av normene er.
EN= European Normalisation
MCA=Marine Cranking Amps
CCA=Cold Cranking Amps
SEA=Society of Automotive Engineers
DIN=Deutsches Institut für Normung

Er 510A EN og 510MCA det samme ?

Nei, ett batteri med MCA vil alltid ha ett høyere siffer på etikketen fordi man har målt hva batteriet klarer å fri gi av strøm ved 0 grader.
I de andre normene er batteriet målt ved to siffret antall minus grader. CCA normen er ved -18 grader. DIN vet ikke og orker ikke å fin lese meg til det heller.
Det er ikke så mange tabeler å finne der MCA står men tommelfinger regelen er.
CCA x 1,3 = MCA
MCA x 0,7 =CCA

Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ?

Da bruker man en tabel slik som dette
https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDFs/product information/CTEK products/CTEK Conversion Table from DIN to CCA.pdf

Det ligger mange slike tabeler ute på nett der noen er mere fin maskede i tallene enn andre som har grovere og fære tall.
Søk på conversion  CCA DIN SEA eller lingnende

Redigert av pipe (see edit history)
Jannmar skrev On 14.4.2020 at 10.09:
HiWard skrev On 14.4.2020 at 10.04:

Jeg googlet litt og jeg tror S114-815A er et delenummer, så A i dette tilfellet er ikke Ampere (det finnes også et delenummer S114-815, altså uten A). Hvor mange CCA kan batteriet du har i dag levere? 

Det husker jeg ikke. Skal dra ned til båten for å sjekke.

Batteriet som står i båten i dag er merket 640A MCA.

Comforthe skrev On 14.4.2020 at 9.12:

Det står vel at start motoren trekker 250A ampere ved last, målt ved spenningsfall ned til 8.4 volt. Med andre ord minimum 250 ampere CCA burde være et godt utgangspunkt for deg. Legg gjerne på noen prosent for å ha litt margin. Jeg ville ha tenkt minimum 300A, som ikke er særlig mye.

Takker for analysen, som sikkert er riktig.

Jeg har ved div. googling og søk på nettet kommet fram til at at Yanmar ikke oppgir krav til CCA eller MCA i manualene for sine eldre motorer.

De oppgir/anbefaler kun Ah for startbatteriet, og ved anbefalt Ah størrelse på startbatteriet, følger automatisk at det har tilstrekkelig CCA eller MCA.

Anbefalt Ah på startbatteriet er i mitt tilfelle 120 Ah.

Startbatteriet som står i min båt nå er "bare" 75 Ah med 640 MCA, og motoren starter tvert.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 5 timer siden:

Anbefalt Ah på startbatteriet er i mitt tilfelle 120 Ah.

Startbatteriet som står i min båt nå er "bare" 75 Ah med 640 MCA, og motoren starter tvert.

Høres fornuftig ut. Et friskt blybatteri på 120Ah tror jeg alltid vil være i stand til å levere den startstrømmen du trenger, og det du bruker i dag høres (med sine 640 MCA) kraftig nok ut. Så da stemmer vel teori og praksis godt i dette tilfellet :)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...