Nerdy Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Kjøpte idag to av disse sønnak batteriene Ser nå i yamaha manualen at den krever 512....... Hva tror ekspertene? Fullstendig problemfritt eller burde jeg skifte batteriene? Tenker at 510 og 512 kan da ikke være særlig mer enn en på tekst nesten.... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Jeg tror det skal gå greit. Det er nok heller sjelden du skal starte i 18 minusgrader. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det går fint. ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Nerdy Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Takker for svar. Da blir det å koble imorgen. Jeg gikk for denne batterivelgeren: https://www.maritim.no/bep-batterivelger-innf-200-amp Den burde vel være tilstrekkelig? Er på ingen måte noe stort elektrisk anlegg i båten. Er kun motor - Yamaha F225, stereoanlegg, kjølebag og lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Den duger nok, bare vær obs på at den er til panelmontering dvs åpen på baksiden. Du bør derfor sørge for at baksiden ikke er tilgjengelig slik at du kan komme borti med noe (eller noen) utilsiktet. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
pipe Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Nerdy skrev for 5 timer siden: Hva tror ekspertene? Fullstendig problemfritt eller burde jeg skifte batteriene? Tenker at 510 og 512 kan da ikke være særlig mer enn en på tekst nesten.... Ja, fullstedig problem fritt og innafor spesifikasjonene. 510A og 512A er det samme men det blir enda bedre når man skjønner at det er forskjell på normene som er oppgitt Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA mens Sønak sitt batteri er oppgitt til 510A EN. Det betyr at Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA eller 465A EN. Eller om man vil så tilsvarer Sønak sitt batteri på 510A EN ett batteri på 560A CCA. Så det batteriet du har kjøpt er sterkere enn du trenger. Redigert 14.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 (redigert) Nerdy skrev 18 minutter siden: Den burde vel være tilstrekkelig? Er på ingen måte noe stort elektrisk anlegg i båten. Er kun motor - Yamaha F225, stereoanlegg, kjølebag og lanterner. Ja, den er meget tilstrekelig. Det er ikke hvor stort elektrisk anlegg man har som begrenser men hvor mye starteren trekker. Redigert 14.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 14.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Flott, jada, har allerede "lik" hovedstrømsbryter fra BEP,men kun bryter ikke velger, så innfellbar er helt beregnet. Takk for gode svar, har en Øien 530F med teinehaler og et halvdårlig 60AH batteri i så det Fiamm batteri jeg tar ut får gjort nytten i en annen båt. -vinnvinn Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Nerdy skrev 13 minutter siden: Flott, jada, har allerede "lik" hovedstrømsbryter fra BEP,men kun bryter ikke velger, så innfellbar er helt beregnet. Er det innafor å nevne att man ikke må vri batterivelgeren til 0 når motoren går ? Det gjelder også å vri batterivelgeren kjøpt over 0 for å komme til en annen posisjon så lenge motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.April.2020 Link til dette innlegget Svart 14.April.2020 Det mener jeg er godt innafor! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Nerdy Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Ja, den blir jo aldri rørt i drift. Kommer alltid til å stå på 1+2 ved mindre lengre opphold / overnatting hvor den vil bli satt på 1 eller 2 for å forsikre seg med startstrøm! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) pipe skrev for 11 timer siden: 510A og 512A er det samme men det blir enda bedre når man skjønner at det er forskjell på normene som er oppgitt Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA mens Sønak sitt batteri er oppgitt til 510A EN. Det betyr at Yamaha foreskriver ett batteri på 512A CCA eller 465A EN. Eller om man vil så tilsvarer Sønak sitt batteri på 510A EN ett batteri på 560A CCA. Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål: Er 510A EN og 510MCA det samme ? Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ? Redigert 15.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 https://www.canbat.com/difference-between-cold-cranking-amps-cca-and-cranking-amps-ca/ Sitér dette innlegget Link to post
Nerdy Svart 15.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Da avslutter jeg tråden for min del vertfall, ferdig montert og alt på plass: Har kun deksel på batteri kassen på fremste pga kalesjen blir delvis liggende over :) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Bigdrago skrev for 5 timer siden: https://www.canbat.com/difference-between-cold-cranking-amps-cca-and-cranking-amps-ca/ Fin artikkel det der, men jeg er fremdeles like klok når det gjelder hvor EN - betegnelsen befinner seg i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 (redigert) Jannmar skrev for 11 timer siden: Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål: Da kan det være på sin plass å få med hva forkortelsene av normene er. EN= European Normalisation MCA=Marine Cranking Amps CCA=Cold Cranking Amps SEA=Society of Automotive Engineers DIN=Deutsches Institut für Normung Jannmar skrev for 11 timer siden: Er 510A EN og 510MCA det samme ? Nei, ett batteri med MCA vil alltid ha ett høyere siffer på etikketen fordi man har målt hva batteriet klarer å fri gi av strøm ved 0 grader. I de andre normene er batteriet målt ved to siffret antall minus grader. CCA normen er ved -18 grader. DIN vet ikke og orker ikke å fin lese meg til det heller. Det er ikke så mange tabeler å finne der MCA står men tommelfinger regelen er. CCA x 1,3 = MCA MCA x 0,7 =CCA Jannmar skrev for 11 timer siden: Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ? Da bruker man en tabel slik som dette https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDFs/product information/CTEK products/CTEK Conversion Table from DIN to CCA.pdf Det ligger mange slike tabeler ute på nett der noen er mere fin maskede i tallene enn andre som har grovere og fære tall. Søk på conversion CCA DIN SEA eller lingnende Redigert 15.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 Nerdy skrev for 7 timer siden: ferdig montert og alt på plass: Det så ut som en godt utført jobb. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 15.April.2020 Link til dette innlegget Svart 15.April.2020 pipe skrev 4 minutter siden: Det så ut som en godt utført jobb. Tiltredes Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 pipe skrev On 15.4.2020 at 21.39: Da kan det være på sin plass å få med hva forkortelsene av normene er. Takker pipe for oppklarende forklaring av de forskjellige normene. Midt i blinken. Det var dette jeg var ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 (redigert) Jannmar skrev On 14.4.2020 at 10.09: HiWard skrev On 14.4.2020 at 10.04: Jeg googlet litt og jeg tror S114-815A er et delenummer, så A i dette tilfellet er ikke Ampere (det finnes også et delenummer S114-815, altså uten A). Hvor mange CCA kan batteriet du har i dag levere? Det husker jeg ikke. Skal dra ned til båten for å sjekke. Batteriet som står i båten i dag er merket 640A MCA. Comforthe skrev On 14.4.2020 at 9.12: Det står vel at start motoren trekker 250A ampere ved last, målt ved spenningsfall ned til 8.4 volt. Med andre ord minimum 250 ampere CCA burde være et godt utgangspunkt for deg. Legg gjerne på noen prosent for å ha litt margin. Jeg ville ha tenkt minimum 300A, som ikke er særlig mye. Takker for analysen, som sikkert er riktig. Jeg har ved div. googling og søk på nettet kommet fram til at at Yanmar ikke oppgir krav til CCA eller MCA i manualene for sine eldre motorer. De oppgir/anbefaler kun Ah for startbatteriet, og ved anbefalt Ah størrelse på startbatteriet, følger automatisk at det har tilstrekkelig CCA eller MCA. Anbefalt Ah på startbatteriet er i mitt tilfelle 120 Ah. Startbatteriet som står i min båt nå er "bare" 75 Ah med 640 MCA, og motoren starter tvert. Redigert 16.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Jannmar skrev for 5 timer siden: Anbefalt Ah på startbatteriet er i mitt tilfelle 120 Ah. Startbatteriet som står i min båt nå er "bare" 75 Ah med 640 MCA, og motoren starter tvert. Høres fornuftig ut. Et friskt blybatteri på 120Ah tror jeg alltid vil være i stand til å levere den startstrømmen du trenger, og det du bruker i dag høres (med sine 640 MCA) kraftig nok ut. Så da stemmer vel teori og praksis godt i dette tilfellet :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.