Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål:

Da kan det være på sin plass å få med hva forkortelsene av normene er.
EN= European Normalisation
MCA=Marine Cranking Amps
CCA=Cold Cranking Amps
SEA=Society of Automotive Engineers
DIN=Deutsches Institut für Normung

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Er 510A EN og 510MCA det samme ?

Nei, ett batteri med MCA vil alltid ha ett høyere siffer på etikketen fordi man har målt hva batteriet klarer å fri gi av strøm ved 0 grader.
I de andre normene er batteriet målt ved to siffret antall minus grader. CCA normen er ved -18 grader. DIN vet ikke og orker ikke å fin lese meg til det heller.
Det er ikke så mange tabeler å finne der MCA står men tommelfinger regelen er.
CCA x 1,3 = MCA
MCA x 0,7 =CCA

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ?

Da bruker man en tabel slik som dette
https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDFs/product information/CTEK products/CTEK Conversion Table from DIN to CCA.pdf

Det ligger mange slike tabeler ute på nett der noen er mere fin maskede i tallene enn andre som har grovere og fære tall.
Søk på conversion  CCA DIN SEA eller lingnende

pipe

pipe

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål:

Da kan det være på sin plass å få med hva forkortelsene av normene er.
EN= European Normalisation
MCA=Marine Cranking Amps
CCA=Cold Cranking Amps
SEA=Society of Automotive Engineers
DIN=Deutsches Institut für Normung

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Er 510A EN og 510MCA det samme ?

Nei, ett batteri med MCA vil alltid ha ett høyere siffer på etikketen fordi man har målt hva batteriet klarer å fri gi av strøm ved 0 grader.
I de andre normene er batteriet målt ved to siffret antall minus grader. CCA normen er ved -18 grader. DIN vet ikke og orker ikke å fin lese meg til det heller.
Det er ikke så mange tabeler å finne der MCA står men tommelfinger regelen er.
CCA x 1,3 = MCA
MCA x 0,7 =CCA

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ?

Da bruker man en tabel slik som dette
https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDFs/product information/CTEK products/CTEK Conversion Table from DIN to CCA.pdf

Det ligger mange slike tabeler ute på nett der noen er mere fin maskede i tallene enn andre som har grovere og fære tall.
Søk på conversion table CCA DIN SEA eller lingnende

pipe

pipe

Jannmar skrev for 10 timer siden:

Jeg følger interessert med på denne tråden for å forstå normene/begrepene, så jeg har et spørsmål:

Da kan det være på sin plass å få med hva forkortelsene av normene er.
EN= European Normalisation
MCA=Marine Cranking Amps
CCA=Cold Cranking Amps
SEA=Society of Automotive Engineers
DIN=Deutsches Institut für Normung

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Er 510A EN og 510MCA det samme ?

Nei, ett batteri med MCA vil alltid ha ett høyere siffer på etikketen fordi man har målt hva batteriet klarer å fri gi av strøm ved 0 grader.
I de andre normene er batteriet målt ved to siffret antall minus grader. CCA normen er ved -18 grader. DIN vet ikke og orker ikke å fin lese meg til det heller.
Det er ikke så mange tabeler å finne der MCA står men tommelfinger regelen er.
CCA x 1,3 = MCA
MCA x 0,7 =CCA
 

 

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Og hvordan kommer man fram til at et batteri på 510A EN tilsvarer et batteri på 560 CCA ?

Da bruker man en tabel slik som dette
https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDFs/product information/CTEK products/CTEK Conversion Table from DIN to CCA.pdf

Det ligger mange slike tabeler ute der noen er mere fin maskede i tallene enn andre som har grovere og fære tall.
Søk på conversion table CCA DIN SEA eller lingnende



×
×
  • Create New...