Jump to content

Vindgenerator på seilbåt ligger bare i kælderen...

Peter-

Recommended Posts

Hej alle

Købte en 600W Kina wind generator sidste påske før min hentetur, så i tilfælde af jeg fik motor problemer og manglede strøm kunne jeg hurtigt installere den. Da jeg har 3 små børn har jeg aldrig fået den installeret på båden fordi jeg synes den er for farlig.

Har tit tænkt på at installerer den i toppen af masten, da den ikke er i fare for mine børn + larmen kommer lidt på afstand :easter:. Kom dog hurtigt fra ideen igen da jeg så hvad en storm kan gøre ved sådan en generator :fireworks1:, og gider ikke kravle min mast hver eneste gang det blæser... 

MEN, så så jeg en video hvor fyren sagde at hvis man kortslutter faserne virker dette som en bremse. Spørgsmålet er bare, er dette stærkt nok til at klare en norsk storm? Har aldrig set en båd med en turbine på toppen af masten - må der jo være en grund til fordi jeg synes egentlig det virker som en fantastisk ide især når man ligger på anker.

Alternativt havde jeg tænkt på at sætte et stykke line i den med en propel og hive den efter båden som en vandgenerator ... kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke..

Må indrømme at jeg egentlig ikke mangler strøm, men kunne selvfølgelig bruge mere hvis jeg kunne generere mere :lol::lol::lol: 

Mvh,

Peter

Lazyjack skrev 45 minutter siden:

Vindmøller til båt er ikke egnet til å plassere i mastetopp. De er tunge og må monteres på liten dedikert mast akter eller på targa om du har det.

Det er vel bare et spørgsmål om monterings-løsningen... man kan jo bruge siden af masten hvilket kan give en ekstremt stærk montering. Er dog enig i at der vil blive en del moment i toppen af en mast i tung bølgegang men hvis korrekte monteret er det jo ingenting sammenlignet med kræfterne i et sejl eller masten selv som også har et stort moment..

Måske det mere relevante spørgsmål er: kan en kortsluttet turbine holde sin bremse effekt i storm?

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)

Jeg tror det beste er at du bygger en targabøyle bak, der du også kan montere solseller, jolle, radar mm..

Eller monterer i en egen mast ,plasert akterut på båten. feks. denne fra Seatronic.

Hvis vi ser bort fra at du får mye tyngde høyt opp og at det er vanskelig å montere på en bra måte så ska vi se på hvordan det ent elektriske blir med en montering i masttoppen.

Si at det er 15 m opp til masten fra dine batterier, det blir 30 m kabel.

Ut fra generator er det nok ikke 12V men kanskje 24V

Generatorn er på 600W. 600W/24V =25A

Du bør ikke ha mer en kanskje 1V spenningsfall når du har 24V

Så 30 m Kabel som det ska gå 25A i med max 1V spenningsfall, då må du ha minst 30mm2 kabel.

Seasea har 35mm2 kabel på 50m rull til 149kr /m, men si at du klarer deg med 30m, det blir en kostnad på 4500 bare for kabel.

Sen tilkommer all annen montering og materiel

Leverer den ikke 24V ut, men 12V ut så er det ikke bare veldigt dyrt och tungt, det blir helt urimelig med en slik montering. minst 95mm kabel om ens det er nok...

Å koste på en så dyr og upraktisk montering til lavkvalitetsutstyr fra Kina høres ut som.. minst sagt en dålig ide..

Du skriver også at du vurdere å bruke den som en slepegenerator i vannet.

Klarer den virkelig det? Er den lagd for både bruk under vann og over vann?

Måtte gjøre en snabb søkning på det og ser at Seatronic faktiskt har en slik, men den koster 39000,-

Har du en link til den generatoren som du har kjøpt?

Almvik skrev 1 time siden:

Jeg tror det beste er at du bygger en targabøyle bak, der du også kan montere solseller, jolle, radar mm..

Eller monterer i en egen mast ,plasert akterut på båten. feks. denne fra Seatronic.

Hvis vi ser bort fra at du får mye tyngde høyt opp og at det er vanskelig å montere på en bra måte så ska vi se på hvordan det ent elektriske blir med en montering i masttoppen.

Si at det er 15 m opp til masten fra dine batterier, det blir 30 m kabel.

Ut fra generator er det nok ikke 12V men kanskje 24V

Generatorn er på 600W. 600W/24V =25A

Du bør ikke ha mer en kanskje 1V spenningsfall når du har 24V

Så 30 m Kabel som det ska gå 25A i med max 1V spenningsfall, då må du ha minst 30mm2 kabel.

Seasea har 35mm2 kabel på 50m rull til 149kr /m, men si at du klarer deg med 30m, det blir en kostnad på 4500 bare for kabel.

Sen tilkommer all annen montering og materiel

Leverer den ikke 24V ut, men 12V ut så er det ikke bare veldigt dyrt och tungt, det blir helt urimelig med en slik montering. minst 95mm kabel om ens det er nok...

Å koste på en så dyr og upraktisk montering til lavkvalitetsutstyr fra Kina høres ut som.. minst sagt en dålig ide..

Du skriver også at du vurdere å bruke den som en slepegenerator i vannet.

Klarer den virkelig det? Er den lagd for både bruk under vann og over vann?

Måtte gjøre en snabb søkning på det og ser at Seatronic faktiskt har en slik, men den koster 39000,-

Har du en link til den generatoren som du har kjøpt?

Læste lidt mere om det på et amerikansk Forum og konklusionen var ca den samme, så tror bare for nu at den bliver i kælderen fordi jeg gider ikke hører på lyden fra den....

Ideer med vandgeneratoren var at monterer den på pushpitten bag på båden (altså 1.5meter over vandet) og have et ca 20-30 meter Line bagud med en propel i enden. Da roterer propellen når båden sejler, dermed roterer linen/kabel også. Dette er da monterer på brusless generatoren og genererer strøm. Har set sådan en løsning før og ved at det virker super - men ved ikke om man kan ombygge en vind generator mht til turtallet (RPM).. skal se lidt på det. Anyways så er jeg mest interesseret i løsninger der giver strøm på anker da jeg bruger mindst 50% af tiden der... har 200w walk-on flexible solar og det virker jo helt sindsygt bra.. 

Takk for super input!

Ps: en sidste tanke, kunne man transformerer til høj volt relativt billigt - eller koster sådanne løsninger også meget?

Så bare som en sidste pointen kunne man faktisk have en inverter / step-up transformer som koster ca 200 kr for 30A og en step-down 30A som koster det samme og bruge enten 220V eller 110V imellem og derved trække et significant billligere kabel.

Dog bliver høj strøm et nyt sikkerheds problem men det er dog til at have med at gøre hvis man ved hvad man holder på med..

Det mest irriterende bliver nok at prøve at få alt vandtæt oppe i masten hvor regn i stormvejr er svært at holde ude...

Har sett seilbåter med vindgenerator i mesanmast, men ikke i hovedmast. Bør knytes fast med mye vind, og det er kanskje ikke i mastetoppen man ønsker å henge når det blåser mye, med en aggressiv vingenerator som gjør det den kan for å ta en fingertupp?

Som du selv sier fungerer solcelle utmerket. Vindmøller bråker og rister, ser ingen grunn til å montere slikt i dag med mindre en har veldig spesiell bruk.

Vindgenerator kan være et brukbart supplement til andre ladekilder for en båt som f.eks er på langtur eller sjelden i gjestehavn. Den kan jo lade som normalt også om natten og når det er gråvær. Men det er egentlig den dyreste strømmen du kan få. Eksempelvis søker man jo ankerplasser med lite vind. På lens og rom slør har de oftest dårlig effekt. Så vindgenerator gir langt i fra strøm hele tiden. Innkjøp + monteringsutstyr er dyrt. Dessuten må man være veldig ops på hva man kjøper, mange av dem bråker såpass at man ikke orker å ha dem i drift når det blåser. Som trådstarter er inne på så er det også et problem å finne et egnet monteringssted. (Har selv vindgenerator, så jeg vet litt om det :)  )

Alle vindgeneratorer for båt som jeg har hørt om kortsluttes for å bremse bladene, og dette er effektivt.

Slepegeneratorer er det ikke mange som bruker. De gir bra effekt, men er et styr å bruke fra dag til dag. Kan kanskje brukes på lange havstrekk, men er sårbare for slikt som tang og forurensing. Det finnes dyre utgaver som ligner en påhengsmotor og som er enkle å sette i drift. Ulempen med disse er jo at de ikke gir noe strøm i havn.

4 minutes ago, Lucky Strike said:

Slepegeneratorer er det ikke mange som bruker. De gir bra effekt, [...] men er sårbare for slikt som tang og forurensing.

Dette er en ganske god oppsummering av min erfaring med DuoGen. Lager bra med strøm når den virker, men full stopp i sargassotang, ble lei av å fiske den opp av vannet for å røske bort all tangen. Hele greia ble i løpet av ikke alt for lang tid forvandlet til en rusthaug, og endte sitt liv i en australsk container.

Så gode (og billige) som solcellepaneler har blitt nå er det ikke så mange langturbåter som trenger mer enn bare solceller. Store båter har tildels svært høyt forbruk i kombinasjon med at de ikke vil besudle utseendet med solcellepaneler, da er dieselaggregat svaret.

Takk for gode svar. Den bliver i kælderen for nu, og så monterer jeg den når jeg engang får en større båd i syden hvor vinden blæser mere og er varm.. :) Giver jo ingen mening af have dette i Norge da vi gør alt hvad vi kan for at undgå stærk vind da det er pisse koldt her! 

Fandt tilfældigvis den her video, skulle nogle samle den her tråd op om nogle år:

Mvh,

Peter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...