Peter-
Almvik skrev 1 time siden:Jeg tror det beste er at du bygger en targabøyle bak, der du også kan montere solseller, jolle, radar mm..
Eller monterer i en egen mast ,plasert akterut på båten. feks. denne fra Seatronic.
Hvis vi ser bort fra at du får mye tyngde høyt opp og at det er vanskelig å montere på en bra måte så ska vi se på hvordan det ent elektriske blir med en montering i masttoppen.
Si at det er 15 m opp til masten fra dine batterier, det blir 30 m kabel.
Ut fra generator er det nok ikke 12V men kanskje 24V
Generatorn er på 600W. 600W/24V =25A
Du bør ikke ha mer en kanskje 1V spenningsfall når du har 24V
Så 30 m Kabel som det ska gå 25A i med max 1V spenningsfall, då må du ha minst 30mm2 kabel.
Seasea har 35mm2 kabel på 50m rull til 149kr /m, men si at du klarer deg med 30m, det blir en kostnad på 4500 bare for kabel.
Sen tilkommer all annen montering og materiel
Leverer den ikke 24V ut, men 12V ut så er det ikke bare veldigt dyrt och tungt, det blir helt urimelig med en slik montering. minst 95mm kabel om ens det er nok...
Å koste på en så dyr og upraktisk montering til lavkvalitetsutstyr fra Kina høres ut som.. minst sagt en dålig ide..
Du skriver også at du vurdere å bruke den som en slepegenerator i vannet.
Klarer den virkelig det? Er den lagd for både bruk under vann og over vann?
Måtte gjøre en snabb søkning på det og ser at Seatronic faktiskt har en slik, men den koster 39000,-
Har du en link til den generatoren som du har kjøpt?
Læste lidt mere om det på et amerikansk Forum og konklusionen var ca den samme, så tror bare for nu at den bliver i kælderen fordi jeg gider ikke hører på lyden fra den....
Ideer med vandgeneratoren var at monterer den på pushpitten bag på båden (altså 1.5meter over vandet) og have et ca 20-30 meter Line bagud med en propel i enden. Da roterer propellen når båden sejler, dermed roterer linen/kabel også. Dette er da monterer på brusless generatoren og genererer strøm. Har set sådan en løsning før og ved at det virker super - men ved ikke om man kan ombygge en vind generator mht til turtallet (RPM).. skal se lidt på det. Anyways så er jeg mest interesseret i løsninger der giver strøm på anker da jeg bruger mindst 50% af tiden der... har 200w walk-on flexible solar og det virker jo helt sindsygt bra..
Takk for super input!
Ps: en sidste tanke, kunne man transformerer til høj volt relativt billigt - eller koster sådanne løsninger også meget?