Kaptein Bang
Jeg er en utpreget amatørskipper med lite teknisk innsikt, og jeg har gjennom årene feilet mye i båten og på sjøen. Jeg har kløna og rota, men har gradvis blitt flinkere. Uavhengig av kompetanse har lysten og iveren etter å være i båt og på sjøen alltid vært der, og nå nytes båtlivet året rundt. Dette tenkte jeg å dele litt av i denne tråden fremover.
Fordi jeg rett og slett digger alt som har med båt og gjøre, tråler jeg nettet etter tips og innspill for å lese om fin bruk av båt og få et enklere og bedre båtliv. Baatplassen.no (som jeg nok har 'runda') har vært en grullgruve for meg som leser alt jeg kommer over. Jeg gjør etterhvert en del selv ombord av både motorrelaterte ting og annet småplukk, og jeg kunne ikke gjennomført alt dette uten all den kompetansen og hjelpen jeg har fått av forumet her. Da hadde jeg stått på bar bakke.
Jeg kan altså i liten grad bidra med tung kompetanse rundt båthold som det er veldig mye av på forumet, men livsnyting og fine dager er jeg god på. Derfor tenkte jeg at jeg kunne dele litt fra både bryggeseilas og båtturer. Jeg tar en del bilder og filmer en del (godværsfilming) med GoPro, og planlegger å fortsette med det. Kanskje litt gråværsfilming også kommer.
Båten vår Loffen er en Princess 45, og ligger til daglig på Malmøya i Oslo som er 15 minutters kjøretur fra Bøler der vi bor. Loffen er bygget i 2003 og sjøsatt i 2004, og vi har hatt båten siden 2018. Loffen blir benyttet året rundt, denne vinteren kun til bryggeseilas. Men 'vi' har hatt mange hyggelige stunder i båten også denne vinteren.
Pizza-stopp på Oscarsborg på vei til Son en onsdag i 2019:
Vi som bemanner Loffen er en familie på fem pluss Otto - vårt firbente familiemedlem. Båtinteressen i familien varierer på en 10-punktsskala fra 10 (kapteinen) til 1 (15-åringen), så arvingene fra 13-18 år blir med når de har lyst (untatt feriene da - da er mannskapet på plass).
Jeg er som nevnt en enkel amatør – men en amatør som digger den sakte tiden båtlivet gir. Etter en del år med alvorlig sykdom har jeg funnet ut at dette er den beste formen for både rehabilitering og rekreasjon - og det deler jeg gjerne.
En sen sensommerkveld - 'må bare bli ute litt til':
Nå i koronatider har det ikke blitt påskeferie i båten. Men vi har vært på brygga hver dag. Rederinnen har stått for vask, mens jeg (som er nyoperert og er kommandert av legestanden til å max løfte en kilo og holde meg i ro) har slikket sol. På fredag ble det en liten tur ut med Loffen rundt på den andre siden av Malmøya - til Skinnerbukta. Her er mitt første bidrag til tråden - en liten filmsnutt fra turen.
Ship o´hoi.