Jump to content

Finne familiebåt, tips til egnet båt. Hvordan vurdere pris? Eks. Laguna 1180 FB.

Familiebåten2020

Recommended Posts

Vi er på utkikk etter familiebåt, og har laget følgende punkter over ønsker og krav:

- minst 5 faste sengeplasser (krav, da vi har 3 små barn)

- 3 kabiner (ønske)

- 1 motorinstallasjon (ønske)

- aksling (ønske)

- flybridge (ønske)

- gasskomfyr (krav)

- gass platetopp (krav)

- stor badeplattform (ønske)

- ca 34-39 fot

- pris rundt 1-1,2 million

Vi har sett på f.eks. Laguna 1180 FB, Seaco 1160, Viksund St. Cruz 360. Det er få til salgs, og gjerne nyere og dermed dyrere enn hva vi har råd til. 

Hvordan vurdere pris på det som kommer på FINN? For eksempel denne, er den overpriset mtp at Laguna er et "byggesett"? https://www.finn.no/174414729

Jeg blir veldig takknemlig for tips og gode råd.

Hei,

motorbåt med 5 faste sengeplasser, minst 3 kabiner og 1 motor på fast aksling; velkommen i klubben!
Hvis du legger til enkel utgang til ok badeplattform, gode sittegrupper ute, og kjøkken og innvendig spiseplass med utsikt, så har du «kravlista» vi hadde.

Vi er i, kremt, samme båt, og brukte kanskje 2 år på å finne kompromisset.

Hovedproblemene er pris og alder på båt.

Viknes 1080, Skilsø 39 og Marex 370/5 ACC, er alle gode alternativer, men altfor dyre.

Vågen 40 er også et godt alternativ, men sjelden vare.

Ta en titt på Princess, Fairline og Sunseeker, men da blir det eldre båter hvis du skal ha aksling og to digre motorer. (Det finnes sikkert unntak).

Vi endte opp med gammel båt som hadde fått ny 400hk motor i 2017: Enes 32/35 Starlight, med flybridge, 1986-mod.

Det har vært og er fremdeles litt av et prosjekt, men det går da fremover. Har brukt ca 200’ på båten til nå, så det bør du ha i tankene om du går for noe gammelt...

Akkurat kravene med gass-koketopp og -komfyr trenger du ikke å veie så tungt; det er en relativt smal sak å få på plass, om dette mangler i dag. Velger du en nyere båt, så er det som regel allerede lagt opp til gass, og det er kanskje bare et kjøkkenskap som må ofres.

Familiesnekke skrev for 5 timer siden:

Viknes 1080, Skilsø 39 og Marex 370/5 ACC, er alle gode alternativer, men altfor dyre.

Vågen 40 er også et godt alternativ, men sjelden vare.

Ta en titt på Princess, Fairline og Sunseeker, men da blir det eldre båter hvis du skal ha aksling og to digre motorer. (Det finnes sikkert unntak).

Det er en himmelvid forskjell i forbrukskostnader (drivstoff) på en 38-40 foting a'la Princess eller Fairline med fly og tomotors kontra en 35-36 foting med enkeltinstallasjon som også har bare halve totalvekta. Du kan regne en økning på 70-100% i forbrukt diesel pr. tilbakelagt distanse.

Godt utgangspunkt å gå for enkeltinstallasjon og fast aksling. Da er det ingen problem å utføre litt jobb i motorrommet heller uten å være kirurg.

Scand Atlantic ht 2010 modell:

6 faste sengeplasser fordelt på:

- dobbeltseng i ac

- to stikkøyer

-dobbelseng i piggen

- stor hardtop med takvinduer. Lunt. 

Videre to oppholdssoner, stor sofa ute samt stor u-sofa nede. Stort pentry. Gasskomfyr. 

Mye langringsplass

- en motor (440hk) med aksling

- semiplanende - fin marsjfart og samtidig retningsstabil i lav fart.D551E552-FBC7-4D73-908B-3FDBCEB458C0.jpeg.91624197af0da5986b49760eb47db124.jpeg 

Mangler:

-ikke fb

-ikke inngang bak

- få til salgs

Redigert av solf01 (see edit history)
Familiesnekke skrev for 17 timer siden:

Akkurat kravene med gass-koketopp og -komfyr trenger du ikke å veie så tungt; det er en relativt smal sak å få på plass, om dette mangler i dag. Velger du en nyere båt, så er det som regel allerede lagt opp til gass, og det er kanskje bare et kjøkkenskap som

må ofres.

Takk for at du deler deres erfaring med samme utfordring.

Ja, det er hovedproblemet. Jeg synes også det er vanskelig å vurdere om båtene som ligger ute er rett priset, da det er mange det er få av. Lite å sammenlikne priser mot.

Ja, det er sant. Det er greit nok å etterinstallere.

Redigert av Familiebåten2020 (see edit history)
Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Det er en himmelvid forskjell i forbrukskostnader (drivstoff) på en 38-40 foting a'la Princess eller Fairline med fly og tomotors kontra en 35-36 foting med enkeltinstallasjon som også har bare halve totalvekta. Du kan regne en økning på 70-100% i forbrukt diesel pr. tilbakelagt distanse.

Godt utgangspunkt å gå for enkeltinstallasjon og fast aksling. Da er det ingen problem å utføre litt jobb i motorrommet heller uten å være kirurg.

Dieselforbruk er også et poeng å holde nede ja, absolutt. 

Ja, jeg tror det ville vært best om vi ender med enkeltinstallasjon og aksling. 

solf01 skrev for 12 timer siden:

Scand Atlantic ht 2010 modell:

6 faste sengeplasser fordelt på:

- dobbeltseng i ac

- to stikkøyer

-dobbelseng i piggen

- stor hardtop med takvinduer. Lunt. 

Videre to oppholdssoner, stor sofa ute samt stor u-sofa nede. Stort pentry. Gasskomfyr. 

Mye langringsplass

- en motor (440hk) med aksling

- semiplanende - fin marsjfart og samtidig retningsstabil i lav fart.D551E552-FBC7-4D73-908B-3FDBCEB458C0.jpeg.91624197af0da5986b49760eb47db124.jpeg 

Mangler:

-ikke fb

-ikke inngang bak

- få til salgs

Takk for forslag, jeg skal se på den.

Inngang bak er vel også nokså essensielt i hjemmehavn til lossing for vår del, vi har alltid med et flyttelass på ferie. Det tenkte jeg ikke på da jeg skrev listen min, men det er et ønske ja 

Hei @Familiebåten2020. Velkommen på forumet ! Dere går en spennende og morsom tid i møte:) 

Ønsker og krav som du lister er typisk prisdrivende i denne rekkefølgen:

1) Flybridge - i hovedsak nokså mye dyrere enn kalesjebåt/sportscruiser i samme størrelse fordi så mange ønsker seg dette

2) Strak aksling - ofte mer attraktivt på bruktmarkedet for mange pga frykt for kostnader ved drevvedlikehold

3) Stor plattform og inngang akter - veldig attraktivt for mange fordi man da slipper å klatre ombord som på 80-tallsdesign àla Scand Baltic 29/Atlantic 32 samt diverse andre varianter i samme gate.

4) Tre faste kabiner - soveplass til 5-6 (finnes jo veldig få 3-kabinere egentlig)

5) En motor og ikke to. Billigere å drifte men for enkelte er driftsikkerhet og fart viktig, da er to motorer kjekt. Dobbel motorinstallasjon er jo mye dyrere i nyanskaffelse enn singel. Derved er singel installasjon selvsagt også billigere som brukt.

Dette med gasskomfyr finner du på omtrent alle båter i den størrelsen du ser på og det er jo uansett en enkel sak å tilpasse som nevnt over. Unntaket kan være de engelske (Fairline, Sunseeker, Princess mfl) som ofte har kun elektrisk og baseres på at man alltid må kjøre generator under matlaging. Disse har jo også uten unntak dobbel motorinstallasjon og faller i hovedsak utenfor din prisgrense med mindre du ser på litt eldre modeller.

Jeg har vært igjennom denne serien med båtvarianter og må si at hver type har sin sjarm og fordeler og ulemper.  Som du/dere allerede har oppdaget er prisen for din drømmebåt nokså høy fordi du her lister opp det omtrent alle vil ha, og innenfor en prisgrense som veldig mange kan strekke seg opp mot. Følgelig må du ut med relativt mye penger for å få det du vil ha. Det kan jo være en god grunn til å gå tilbake og se på ønsker og krav på nytt fordi det jo er så mange andre ting som helst skal være på plass også.

Det du egentlig beskriver over er en fullverdig feriebåt for en familie med barn. Uavhengig av om du har flybridge og plattform eller ei, så må du ha veldig mange installasjoner ombord for å få en god feriebåt. Alt dette utstyret finner du jo også i de andre båttypene og kanskje kan du gjøre et mye bedre kjøp for en familie ved å droppe et par av de mest prisdrivende kravene over og heller fokusere på de tingene som er viktig for en familie med barn på tur.

Da er vi fort tilbake til @solf01 sitt forslag, nemlig gode, gamle, men topp moderne og superpraktiske Scand Atlantic 3500 på 32/35 fot avhengig av målemetode. Jeg vil påstå at dette er en ideell familiebåt når man skal "stue bort" 3 barn. Løsningen med stor akterkabin og kjempesoldekk oppå denne er suveren. Jeg hadde selv en Tresfjord 31 Nova i 9 år (denne https://www.youtube.com/watch?v=ywUm3wjPBu8&t=89s) med 3 barn som var i alder 9, 13 og 15 da vi kjøpte i 2005. Hadde mange flotte somre i den. Atlantic'en har enormt med plass ombord (nokså mye mer enn Tresfjord Nova) og du vil fort se at innvendig volum i flere av de "mindre" fly-båtene kan bli ganske trangt fremme i lugaravdelingen sammenliknet med Atlantic som har dette delt opp i to store avdelinger.

Med det budsjettet du har vil du kunne få en meget fin 3500 Atlantic i veldig moderne utgave og med stor motor. Det er sannsynligvis et mye enklere båtliv enn å evt gå på en mye eldre flybridgebåt i samme prisområde. Atlanticen er bygget for det norske markedet og de fleste av disse er meget godt utstyrt, har meget høy byggekvalitet og moderne motorinstallasjon. Og den er lett å selge igjen som brukt. 

Du spurte innledningsvis om Laguna 1180 og andre som også er laget i selvbyggvarianter. Styr i hvert fall unna båt som er selvbygg og sørg uansett for å få med CE-merking.

Dette ble mye detaljer, men dette med båtkjøp er jo en viktig sak. Så får du sikkert også mange andre råd som går i motsatt retning. Lykke til.

Redigert av HansH (see edit history)

Jeg har tenkt på nesten de samme kravene du har noen gang i framtiden. 
Jeg har fått for meg at jeg vil ha noen av modellene rundt 35 fot som Viksund har. 

Er det ikke ganske mange av de så det skal være mulig å få dannet seg et bilde av prisnivået?

Ellers så har jeg sett noen Skorgenes modeller som jeg tror er i nærheten av å oppfylle kravlisten.

HansH skrev On 13.4.2020 at 22.51:

Hei @Familiebåten2020. Velkommen på forumet ! Dere går en spennende og morsom tid i møte:) 

Takk for velkomsten. Det blir fint med båt, og np muligens litt fremskyndet da andre ferieplaner i år sannsynligvis ikke blir noe av.

Tusen takk for langt og utfyllende svar, og innspill. Jeg forstår at det sikkert er ulike meninger om det meste i båtverden og, men det er veldig kjekt å høre konkret hva andre tenker om utgangspunktet vårt. Så får vi se etter hvert hvilken retning vi velger å gå (stryke punkter på listen, øke budsjett osv.) Vi skal se mer på Scand, det er en båt vi kjenner godt fra før via bekjente. 

Vi beskriver nok egentlig "drømmebåten", og det er jo noe urealistisk med budsjettet vårt. Det er heldigvis gratis å drømme. Og gratis å scrolle på FINN. :) Så får vi finne ut hva som kan være en realistisk drømmebåt.

Kalle_Anka skrev On 13.4.2020 at 23.20:

Jeg har tenkt på nesten de samme kravene du har noen gang i framtiden. 
Jeg har fått for meg at jeg vil ha noen av modellene rundt 35 fot som Viksund har. 

Er det ikke ganske mange av de så det skal være mulig å få dannet seg et bilde av prisnivået?

Ellers så har jeg sett noen Skorgenes modeller som jeg tror er i nærheten av å oppfylle kravlisten.

Viksund 360 med 3 kabiner er det veldig få av tror jeg, men enten 2 kabiner eller 340 er det vel en del flere av. Vi følger hvert fall med på de som legges ut nå, så får vi se om vi "skjønner" prisnivået.

Skorgenes har jeg ikke sett på, den skal sjekkes. Takk for tips.

Danskeren07 skrev for 9 timer siden:

Der ligger en flot Atlantic fra 2007 med den rigtige motor på Finn.  

Denne du tenkte på: https://www.finn.no/174645373 ?

Jeg har ikke sett nok på Scand til å vurdere prisen, så må nok se litt mer på dem for å kunne sammenligne. Jeg lurte på om det var litt mye for 13 år gammel båt. så annonsen i går, men med stengt barnehage går dagene litt fort unna til å få sett så nøye på båt.

Redigert av Familiebåten2020 (see edit history)
Danskeren07 skrev for 3 timer siden:

Ja det er den. Den er i veldig god stand og med en moderne Yanmar 440 HK motor med få timer. Der er to toiletter og 5 faste sovepladser. 

Prisen tænker jeg ikke er helt forkert. De er populære og meget eftertragtet!

Tusen takk, skal se om vi skal spørre om å få komme og se på den. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...