
HansH
Hei @Familiebåten2020. Velkommen på forumet ! Dere går en spennende og morsom tid i møte:)
Ønsker og krav som du lister er typisk prisdrivende i denne rekkefølgen:
1) Flybridge - i hovedsak nokså mye dyrere enn kalesjebåt/sportscruiser i samme størrelse fordi så mange ønsker seg dette
2) Strak aksling - ofte mer attraktivt på bruktmarkedet for mange pga frykt for kostnader ved drevvedlikehold
3) Stor plattform og inngang akter - veldig attraktivt for mange fordi man da slipper å klatre ombord som på 80-tallsdesign àla Scand Baltic 29/Atlantic 32 samt diverse andre varianter i samme gate.
4) Tre faste kabiner - soveplass til 5-6 (finnes jo veldig få 3-kabinere egentlig)
5) En motor og ikke to. Billigere å drifte men for enkelte er driftsikkerhet og fart viktig, da er to motorer kjekt. Dobbel motorinstallasjon er jo mye dyrere i nyanskaffelse enn singel. Derved er singel installasjon selvsagt også billigere som brukt.
Dette med gasskomfyr finner du på omtrent alle båter i den størrelsen du ser på og det er jo uansett en enkel sak å tilpasse som nevnt over. Unntaket kan være de engelske (Fairline, Sunseeker, Princess mfl) som ofte har kun elektrisk og baseres på at man alltid må kjøre generator under matlaging. Disse har jo også uten unntak dobbel motorinstallasjon og faller i hovedsak utenfor din prisgrense med mindre du ser på litt eldre modeller.
Jeg har vært igjennom denne serien med båtvarianter og må si at hver type har sin sjarm og fordeler og ulemper. Som du/dere allerede har oppdaget er prisen for din drømmebåt nokså høy fordi du her lister opp det omtrent alle vil ha, og innenfor en prisgrense som veldig mange kan strekke seg opp mot. Følgelig må du ut med relativt mye penger for å få det du vil ha. Det kan jo være en god grunn til å gå tilbake og se på ønsker og krav på nytt fordi det jo er så mange andre ting som helst skal være på plass også.
Det du egentlig beskriver over er en fullverdig feriebåt for en familie med barn. Uavhengig av om du har flybridge og plattform eller ei, så må du ha veldig mange installasjoner ombord for å få en god feriebåt. Alt dette utstyret finner du jo også i de andre båttypene og kanskje kan du gjøre et mye bedre kjøp for en familie ved å droppe et par av de mest prisdrivende kravene over og heller fokusere på de tingene som er viktig for en familie med barn på tur.
Da er vi fort tilbake til @solf01 sitt forslag, nemlig gode, gamle, men topp moderne og superpraktiske Scand Atlantic 3500 på 32/35 fot avhengig av målemetode. Jeg vil påstå at dette er en ideell familiebåt når man skal "stue bort" 3 barn. Løsningen med stor akterkabin og kjempesoldekk oppå denne er suveren. Jeg hadde selv en Tresfjord 31 Nova i 9 år (denne https://www.youtube.com/watch?v=ywUm3wjPBu8&t=89s) med 3 barn som var i alder 9, 13 og 15 da vi kjøpte i 2005. Hadde mange flotte somre i den. Atlantic'en har enormt med plass ombord (nokså mye mer enn Tresfjord Nova) og du vil fort se at innvendig volum i flere av de "mindre" fly-båtene kan bli ganske trangt fremme i lugaravdelingen sammenliknet med Atlantic som har dette delt opp i to store avdelinger.
Med det budsjettet du har vil du kunne få en meget fin 3500 Atlantic i veldig moderne utgave og med stor motor. Det er sannsynligvis et mye enklere båtliv enn å evt gå på en mye eldre flybridgebåt i samme prisområde. Atlanticen er bygget for det norske markedet og de fleste av disse er meget godt utstyrt, har meget høy byggekvalitet og moderne motorinstallasjon. Og den er lett å selge igjen som brukt.
Du spurte innledningsvis om Laguna 1180 og andre som også er laget i selvbyggvarianter. Styr i hvert fall unna båt som er selvbygg og sørg uansett for å få med CE-merking.
Dette ble mye detaljer, men dette med båtkjøp er jo en viktig sak. Så får du sikkert også mange andre råd som går i motsatt retning. Lykke til.